Citroën DS5 zagościł z niedużym zdjęciem na okładce aktualnego wydania tygodnika „Auto Świat”, który ukazał się – jak zwykle – w poniedziałek. Bierzemy się więc za analizę tego pisma poszukując w nim informacji o samochodach francuskich zwracając przy tym uwagę na ton, w jakim są napisane. A bywa z tym co najmniej różnie, choć moje opinie, przy niektórych Waszych, i tak są z reguły dość stonowane ;-) Choć ze zdaniem, że Citroën DS5 jest najładniejszym „francuzem” zgodzić się pewnie można, ale nie wiem, czy ja podpisałbym się pod tym osobiście. Mimo, że to auto naprawdę mi się podoba.
„Auto Świat” nr 07 (908) z 11.II.2013
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C5, DS, DS5, Saxo, Xsara, 106, 204, 206, 301, 304, 305, 306, 307, 403, 406, 504, 604, Clio, Kangoo, Laguna, Megane, Scenic, Twingo, Duster, Sandero, sportowe
Krótką prezentację najnowszej wersji Renault Scenic’a (w tym także wersji XMOD) oraz wzmiankę o Clio IV znajdziecie na stronie 12. Niżej, ale wciąż na tej samej stronie, pokazano także odświeżone Renault Kangoo poświęcając mu trzy zdania i jeden równoważnik zdania…
Z tabelki zamieszczonej na stronie 13. wynika, że Renault było w styczniu siódmą najchętniej kupowaną w Polsce marką samochodową (1.385 rejestracji) zyskując w stosunku do stycznia ubiegłego roku 21% sprzedaży (!), zaś Peugeot wskoczył do pierwszej dziesiątki dzięki temu, że klienci zarejestrowali w pierwszym miesiącu 1.118 samochodów tej marki, co oznacz wzrost o 27,9% w stosunku do wyniku sprzed roku! Brawo!
Na stronach 14-15 znajdziecie wzmianki o bolidach Formuły 1 napędzanych silnikami Renault.
Prezentację 200-konnej wersji Citroëna DS5 rozpoczęto od przypomnienia legendarnego modelu DS sprzed z górą pół wieku, ale szybko uwaga Autora skupiła się na modelu z wieku XXI. I Redaktor Burchard przyznał od razu, że kokpit nawet w zaprawionych w bojach redaktorów „AŚ” wymaga chwili zastanowienia, co do czego służy. Owszem – jest inaczej, niż w banalnych konstrukcjach niemieckich, ale żeby stanowiło to problem? ;-) Na szczęście zaskoczenie i u Panów z „Auto Świata” minęło szybko i potrafili obsłużyć testowany samochód ;-) Dworuję tu sobie trochę, ale racji Autorowi tekstu trochę przyznać muszę – jeśli ktoś jest do citroënowych rozwiązań nieprzyzwyczajony, to może mieć problem. Jak to jednak często w autach tej marki bywa, wystarczy zamknąć oczy, wyciągnąć ręce w kierunkach, gdzie spodziewacie się znaleźć to, czego szukacie, i na pewno to znajdziecie ;-) Chyba, że macie jakieś dziwne ręce.
Czytając tekst w „AŚ” dowiedziałem się czegoś nowego – że DS5 bazuje technicznie na C5. Do tej pory byłem przekonany, że na C4 Picasso… Zdziwił mnie też wyrażony przez Autora żal, że w DS5 nie ma zawieszenia hydropneumatycznego, choćby w opcji. Po prostu w kompaktowych autach Citroëna nigdy go nie było. Zaskoczyło mnie też wyczytane wcale nie między wierszami stwierdzenie, że gdyby było hydro, to wizerunek luksusowego samochodu ze sportowym usposobieniem byłby pełniejszy. Wszak z reguły w „Auto Świecie” prezentuje się nam zgoła odmienną opinię – że hydro w zawieszeniu wyklucza sportowe doznania!
Zaskoczenie rośnie, gdy przeczyta się, że zawieszenie Citroëna jest dobre, układ kierowniczy właściwie wspomagany, a jego precyzja – wcale niezła! Silnika (1.6 THP 200) skrytykować się po prostu nie dało, bo to oznaczałoby nasypanie piachu w tryby BMW ;-)
Ostateczna ocena zaprezentowanego na stronach 22-23 samochodu, to 4,5 na 5 możliwych do zdobycia gwiazdek. Ujęto punkty za brak hydrauliki, niewielką ilość miejsca nad głowami z tyłu oraz niezbyt przestronny bagażnik (mieści przyzwoite 465 litrów).
Wkrótce na naszych łamach pojawi się test Peugeota 301 1.6 HDi Allure, którego wczoraj oddałem do parku prasowego Peugeot Polska, ale w oczekiwaniu na nasze wrażenia z jazd tym samochodem możecie zajrzeć na strony 24-31 aktualnego „Auto Świata”, gdzie znajdziecie Poradnik kupującego poświęcony temu właśnie modelowi. Jak zwykle w takich przypadkach – warto się zapoznać z tym materiałem. Dodajmy, że na wstępie przypomniano najważniejsze modele marki, które występowały z trójbryłowym nadwoziem: 204, 304, 305, 306, 403, 504 i 604.
Raport TÜV dotyczący samochodów 8-9-letnich opublikowano na stronach 32-33. Wynika z niego, że kierowcy mający samochody zarejestrowane w Niemczech przyjeżdżający na przeglądy diagnostyczne w różnym stopniu dbają o swoje auta. Wyniki samochodów nas interesujących przedstawiają się następująco:
24. Citroën Xsara – 19,7% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 113 tys. km;
47. Citroën C5 – 23,5% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 130 tys. km;
49. Peugeot 206 – 23,8% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 95 tys. km;
51. Citroën C3 – 24,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 94 tys. km;
54. Citroën Saxo – 24,7% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 87 tys. km;
58. Peugeot 406 – 25,3% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 131 tys. km;
61. Peugeot 106 – 26,1% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 90 tys. km;
63. Citroën Berlingo – 26,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 117 tys. km;
65. Renault Scenic – 26,5% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 93 tys. km;
68. Peugeot 307 – 28,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 114 tys. km;
68. Renault Megane – 28,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 103 tys. km;
77. Renault Twingo – 30,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 87 tys. km;
79. Renault Clio – 31,7% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 96 tys. km;
83. Renault Kangoo – 33,8% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 119 tys. km;
85. Renault Laguna – 34,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 123 tys. km;
Znowu w rankingu zabrakło Peugeota Partnera.
Tekst poświęcony skrzyniom dwusprzęgłowym, który zamieszczono na stronach 40-41, polecamy wszystkim zachwyconym tą technologią. Owszem, to faje rozwiązanie, ale jeszcze fajniejsze jest jego serwisowanie… Ciekawe, czy za kilka lat będzie się o nim pisało tak, jak czasem dziś o pompowtryskiwaczach w autach koncernu VAG, czy silnikach HPi w Citroënach C5…
Dacię Sandero Stepway, Dacię Duster, Citroëna Berlingo XTR i kilka innych aut wymienił Alekasander w liście do “AŚ, który opublikowano na stronie 50.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze