AUTO ŚWIAT na okładce aktualnego numeru całkowicie zignorował istnienie francuskiej motoryzacji. Za to niemiecka – zdaniem tygodnika – najwyraźniej kwitnie, bo na dwanaście przedstawionych na tytułowej stronie aut aż połowa pochodzi z koncernów działających na terenie naszych zachodnich sąsiadów.
AUTO ŚWIAT nr 08 (1060) z 22.II.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5, 1007, 206, 307, 406, 407, Clio, Modus, A110, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Wróciłem już z kilkudniowego zagranicznego wyjazdu, podczas którego sprawdzałem, czy średniej mocy silnik wysokoprężny może być oszczędnym sposobem na rodzinne podróże. Wyniki przeszły moje najśmielsze oczekiwania! Oczywiście wkrótce napiszę o tym nieco więcej (testowe auto oddałem do parku prasowego przed paroma godzinami), a tymczasem dorzućmy kamyczek do ogródka pism motoryzacyjnych.
Redaktor Sewastianowicz snuje marzenia (czy raczej mrzonki) i budowie polskich samochodów. Tak, to się może nawet udać, ale trzeba jeszcze zmusić świat, żeby te polskie auta kupował. Bo nawet jeśli Polacy opracują nowe samochody pod starymi nazwami, to ich masowa produkcja i zdobycie serc tylu klientów, by to wszystko miało uzasadnienie ekonomiczne ja osobiście widzę czarno.
Ciekawą informację natomiast znalazłem na stronie 12. Napisano tam, że aż „30% (…) aut własnej marki w Niemczech producenci, importerzy i salony zarejestrowali w 2015 r. na siebie (to ok. 1 mln pojazdów). Tylko nieznaczna liczba aut jest potrzebna do działalności firm. Większość to taktyczne rejestracje, żeby poprawić statystyki sprzedaży”. Hmmm… Z notatki owej wynika, że dotyczy to nie tylko niemieckich marek, ale z drugiej strony to niesamowita liczba – niemal co trzeci samochód de facto nie został sprzedany!
Strona 13. przynosi pierwszą wzmiankę o samochodzie francuskim. Lepiej późno, niż wcale. Chodzi o zaplanowaną na genewski salon premierę nowego Alpine. Auto ma nawiązywać stylem do legendarnego Alpine A110.
Na stronach 16-21 zamieszczono porównanie kompaktowych minivanów zatytułowane „Król vanów pilnie poszukiwany”. Panowie – nie tu szukacie! Porównaliście wyłącznie niemieckie konstrukcje i oczywiście wypadło Wam, że najlepszy jest Volkswagen Touran, ale to wyjątkowo ksenofobiczne podejście do tematu.
Kolejne pranie mózgu pojawia na stronach 22-23 tygodnika AUTO ŚWIAT. Znowu próbują tam wciskać Octavię do segmentu D, a Rapid dzięki temu pozycjonować w klasie kompaktów. Nie zaklinajcie rzeczywistości, bardzo Was proszę.
Renault i Peugeota wspomniano w materiale poświęconym najczęściej poszukiwanym autom w Polsce. Znalazły się odpowiednio na miejscach siódmym i dziesiątym.
Renault Modusa opisano w dziale Z drugiej ręki na stronach 38-39. Wśród potencjalnych rywali wspomniano Peugeota 1007. Mikrovana, którego i my testowaliśmy przed laty, AUTO ŚWIAT nawet chwali, ale żeby komuś za bardzo nie przyszło do głowy go kupić – ocenia go jedynie na trzy z pięciu możliwych do uzyskania gwiazdek. Mizernie. A dlaczego? Bo podobno koszt napraw jest wysoki. I to nie tylko w kwestii „osławionego przez polskojęzyczną prasę motoryzacyjną” silnika 1.5 dCi. Nie zająknięto się za to na temat elektrycznego wspomagania, które faktycznie potrafiło trochę po kieszeni pociągnąć.
W tekście wspomniano też Clio, z którym Modus dzielił płytę podłogową.
Na stronach 44-45 AUTO ŚWIAT podpowiada, jakimi silnikami warto się zainteresować, gdy myśli się o zakupie samochodu segmentu D. Wspomniano m.in. Citroëna C5 i Peugeota 407 z dwulitrowym benzyniakiem serii EW. Ten motor można spotkać także w innych modelach – wymieniono Citroëna C4 i Peugeoty 206, 307 oraz 406.
W Newsach sprzed 20 lat (strona 49.) wspomniano o tym, jak to Dacia poszukiwała inwestora i interesował się nią m.in. Peugeot, ale wreszcie lata współpracy z Renault zdecydowały. Efektem są dziś Logany, Sandero, Lodgy, czy Duster.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze