Traumą bym tego nie nazwał, bo jestem przyzwyczajony i nie tak łatwo mnie zestresować, ale jednak przyjemnością obcowania z okładką aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT w żadnym razie bym nie nazwał. Powodem jest Škoda Kodiaq poparta Škodą Octavią. Dwa paskudne samochody wychwalane przez AUTO SWIAT pod niebiosa, to trochę sporo, jak na moje standardy. Wszak zachwycać się nie ma czym. I sytuacji wcale nie ratują nieduże zdjęcia Peugeota 308 i Renault Megane zamieszczone w górnej części okładki. Nie poprawia jej też fotka Citroëna C-Elysee w części dolnej. Bo Megane R.S. na samym szczycie jest w ogóle mało widoczne, więc na pierwszy rzut oka nie zwraca się na nie uwagi. Wszystko przyćmiewa słońce narodu czeskiego…
AUTO ŚWIAT nr 08 (1110) z 20.II.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C3, C-Elysee, DS3, 208, 301, 308, 3008, 508, Captur, Clio, Kadjar, Megane, Scenic, Talisman, Twingo, SUV, Vision, Duster, Logan
A może my już od kilku lat przygotowujemy grunt pod przyszłoroczne obchody inwazji na Czechosłowację? Minie wszak pół wieku i wypadałoby posypać głowy popiołem. Wszak nawet Szarik nie chciał tam jechać z Pancernymi twierdząc, że on jest pies, a nie świnia? Może chwaląc Škodę i kupując jej produkty próbujemy to Czechom jakoś wynagrodzić? ;-)
Na stronach 10-11 AUTO ŚWIAT opublikował wyniki pomiarów wysokości siedziska samochodu nad podłożem. Oczywiście mierzono fotel kierowcy. Tygodnik twierdzi, że ideałem jest przedział od 620 do 650 mm. Podano dane dla półtorej setki aut, a w tym gronie francuskie samochody osiągają:
– Renault Megane – 535 mm
– Peugeot 508 – 540 mm
– Renault Talisman – 540 mm
– Renault Clio – 545 mm
– Renault Megane Grandtour – 555 mm
– Peugeot 308 SW – 560 mm
– Citroën C1 – 565 mm
– Peugeot 208 – 575 mm
– Citroën DS3 Cabrio – 580 mm
– Citroën C3 – 600 mm
– Renault Captur – 640 mm
– Dacia Duster – 650 mm
– Renault Twingo – 660 mm
– Peugeot 3008 – 670 mm
– Renault Kadjar – 670mm
– Renault Scenic – 690 mm
Na stronie 12. znajdziecie artykuł poświęcony modelom Alpine. Pokazano koncepcyjne auto Vision (nazwa seryjnego nie została jeszcze podana do publicznej wiadomości) oraz wizualizację SUV-a spodziewanego w przyszłym roku.
Porównanie pięciu kompaktowych hatchbacków AUTO ŚWIAT zapożyczył z „Auto Bilda” i po przetłumaczeniu zaserwował na stronach 14-21. W szranki stanęły Hyundai i30, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane. Pod maskami – silniki benzynowe o mocach z przedziału 120-140 KM. Peugeot i Renault plasują się pod tym względem w połowie przedziału – mają silniki 130-konne. Ale silniki, to nie wszystko. Ja wypadły francuskie auta w starciu z koreańską, japońską i niemiecką konkurencją?
Ano słabo. Cóż – to przecież tylko AUTO ŚWIAT, a pod artykułem podpisał się zwykle krytykujący samochody francuskie Pan Redaktor Krasnodębski. I rzeczywiście – nihil novi sub sole. Peugeot 308 zajął zaszczytne przedostatnie miejsce, bo wyprzedził Renault Megane. Wygrała Astra przed Hyundaiem, co znaczy, że w środku stawki uplasowała się Mazda.
AUTO ŚWIAT wprawdzie pochwalił 3-cylindrowy silnik PureTech, ale doszukał się w nim „umiarkowanych” wibracji. W zawieszeniu dostrzeżono nerwowość i podskakiwanie samochodu, w obsłudze dotykowego ekranu niewygody, a na kanapie ciasnoty. Ale najbardziej spodobał mi się tekst o układzie kierowniczym. Jest „wrażliwy” (kuźwa, płacze z byle powodu, jak kobieta z nasilonym PMS-em?), co „utrudnia precyzyjne trzymanie kursu podczas jazdy autostradowej”. Oni chyba naprawdę biorą testówki ze szrotów, a nie od importerów!
Megane – najgorzej oceniony przez AUTO ŚWIAT samochód w porównaniu – został skrytykowany niemalże za wszystko. Ma podobno niewygodny dostęp do kufra, spieprzoną ergonomię, nieintuicyjną obsługę, słabowity silnik z turbodziurą, nieprecyzyjny układ kierowniczy, najgorsze w porównaniu hamulce… Jest w Megane coś dobrego? Tak – AUTO ŚWIAT dostrzegł fotele i tylne lampy. Kurczę, może porównywali z rywalami pierwszą wersję Megane, a jedynie do zdjęć użyli nowej? Wszak nieraz już pokazywali zdjęcia innych aut (wersji), niż opisywane, więc w czym problem? Doświadczenie mają…
W efekcie najtańsza, i całkiem przecież niezła Astra, wygrała porównanie zdobywając 457 punktów. Drugie miejsce przypadło – uwaga: najdroższemu w stawce – Hyundaiowi (453 oczka)! Trzecia była Mazda 3 (442 punkty), czwarty Peugeot (435) i stawkę zamknęło Megane z dorobkiem zaledwie 428 oczek. Żałosne jest to porównanie.
W teście Kii Carens (strony 22-23) pojawiło się odniesienie do Renault Scenic’a.
AUTO ŚWIAT porównał w dziale Z drugiej ręki pięć hot-hatchy – Hondę Civic, Mazdę 3, Renault Megane, Seata Leona i Volkwagena Golfa. Założenie było takie, że auto ma mieć mniej więcej dziesięć lat. Dziś na tego typu samochód wystarczy 20-30 tys. zł. AUTO ŚWIAT twierdzi, że najtaniej da się kupić Megane R.S. Będzie to oczywiście auto drugiej generacji tego modelu.
Meganka uzyskała cztery gwiazdki na pięć możliwych do zdobycia. To wynik drugi w porównaniu – po Hondzie Civic Type-R (4,5 gwiazdki). 3,5 gwiazdki otrzymały Golf i Seat, a najniższą notę przyznano Mazdzie.
W przypadku Megane R.S. pochwalono właściwości jezdne („jeździ jak zaczarowany”), względnie niewielkie spalanie i solidną budowę („wysoka wytrzymałość jednostki napędowej”). Osiągi są „bardzo dobre”, ceny części i serwisu niewygórowane, układ kierowniczy świetny, podobnie jak stosunek mocy do ceny. Po stronie minusów wyszczególniono niedużą podaż, wiele egzemplarzy po poważnych „dzwonach”, sporo drobnych awarii nękających model i przeciętną jakość montażu wnętrza.
To jeszcze nie koniec francuskich aut, bo AUTO ŚWIAT w dziale Z drugiej ręki opisał jeszcze Citroëna C-Elysee. Materiał ten znajdziecie na stronach 44-45. Okazuje się, że proste w budowie auto nie drenuje kieszeni właściciela. Autor nawet trochę pochwalił stylistykę C-Elysee i bliźniaczego doń Peugeota 301, docenił przestronność wnętrza i przeszło 500-litrowy bagażnik. Skrytykował jednak jakość wykonania, ale w zasadzie jedynie za twarde plastiki. Ale przecież twarde plastiki mogą być oznaką wysokiej jakości! Tak przynajmniej dowodzi w aktualnym wydaniu MOTOR ;-) Tak, wiem, że MOTOR, to nie AUTO ŚWIAT, ale…
Redaktor Jedynak pochwalił dynamikę C-Elysee i rozsądne spalanie, co jest zasługą m.in. niskiej masy własnej. Silnika 1.6 VTi nie należy się bać, bo to jednostka TU5. Diesle też problemów nie nastręczają.
Średnio oceniono prowadzenie („miękkie zawieszenie, nieprecyzyjny układ kierowniczy”), ale generalnie auto zebrało całkiem przyzwoite noty. Ostateczna ocena, to cztery gwiazdki na pięć możliwych. A wśród rywali pojawiła się m.in. Dacia Logan.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze