Trzy interesujące nas auta zagościły na małych zdjęciach na okładce aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. To Alpine A110 (choć wszyscy piszą, że seryjny model będzie miał oznaczenie A120), Citroën C3 oraz Peugeot 3008. Tego ostatniego porównano z czterema rywalami, ale materiał przygotował „Auto Bild”, a Polacy go przetłumaczyli i – być może – zmienili kolejność „na mecie”. I coś mi mówi, że 3008-ka okazała się przegranym modelem. Zaraz to sprawdzimy.
AUTO ŚWIAT nr 09 (1111) z 27.II.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,7 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, DS 3, 108, 208, 2008, 308, 3008, 5008, Partner, Megane, A110, Duster
Cały „wstępniak” na stronie 3. poświęcony jest temu, co dzieje się między Grupą PSA, a General Motors. Chodzi oczywiście o analizy różnych kierunków rozwoju przyszłej współpracy, wśród których jest też rozważane przejęcie przez Francuzów Opla i Vauxhalla.
Na stronie 6. przypomniano Renault Alpine A110 i pokazano koncept, który zapowiada premierę – już w przyszłym tygodniu w Genewie! – pierwszego od lat drogowego samochodu Alpine.
Temat ewentualnej fuzji PSA i Opla powraca na stronach 12-13. AUTO ŚWIAT porównuje sprzedaż PSA i Opla w Polsce i w Europie, pokazuje modele i analizuje finanse. Zaprezentowano Citroëny Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, Peugeoty 108, 208, 2008, 308, 508, 5008, Partner, oraz DS 3.
Wspomniałem na wstępie o porównawczym teście pięciu kompaktowych SUV-ów. AUTO ŚWIAT zamieścił ów materiał na stronach 16-22, a w szranki stanęły Ford Kuga, Hyundai Tucson, Nissan X-Trail, Peugeot 3008 i Volkswagen Tiguan. Zwycięzcę łatwo przewidzieć, prawda? I rzeczywiście – nie pomyliliście się: wygrał Volkswagen.
Peugeot zremisował z Nissanem, ale ich dorobek punktowy skazał je na zamknięcie tabeli wyników. Otrzymały po 447 oczek, a to o 10 mniej, niż Ford. Hyundai został doceniony – ma aż 475 punktów, czyli o niemal 30 więcej od Peugeota i Nissana! Volkswagen wygrać musiał, bo jest z VAG-a – przyznano mu 487 oczek, o 40 więcej, niż Peugeotowi! Ale nawet ceną Tiguan pokonał 3008-kę i to o dwa punkty, choć różnica wynosi jedynie 2.750 zł. A to niespełna 1,92% ceny tańszego z aut! W punktach różnica wynosi ż 4%. Jeśli ocenia się w ten sposób, to nie dziwne, że wygrywa Volkswagen…
Peugeota w zasadzie pochwalono za wiele kwestii, przynajmniej w tekście. Zastrzeżenia były drobne, a największą z nich była cena po doposażeniu. Ale już w tabelce z punktami zaczyna się jazda. Peugeotowi odjęto – w stosunku do rywali – mnóstwo punktów za przestronność wnętrza. Podobnie było w ocenie za ergonomię, komfort jazdy, czy utratę wartości. W innych kategoriach 3008-ka też nierzadko ustępowała „ideałowi”. No ale żeby uzyskać aż 40-punktową przewagę, to naprawdę trzeba się czymś wyróżniać. AUTO ŚWIAT sugeruje niedowiarkom, żeby przejechali się Volkswagenem, a zrozumieją. Nie, nie znajdę w sobie tyle samozaparcia, żeby wsiąść do Tiguana. Bo ten samochód niczym mnie nie porywa. I nie wierzę, że jest o klasę (bo to niemal 9% punktów więcej!) lepszy od Peugeota.
W tekście wspomniano Dacię Duster.
Strony 24-25 przynoszą test Citroëna C3 1.2 PureTech 82. Dokładnie tego samego, którego ja opisałem półtora miesiąca temu. AUTO ŚWIAT „wycenia” Nowe C3 na cztery z pięciu możliwych do zdobycia gwiazdek. Krytykuje twarde materiały deski rozdzielczej (a kto daje w tym segmencie i w porównywalnej cenie miękkie?) i osiągu jednostki napędowej. Cóż – jeśli dla kogoś to za mało, to zawsze może wybrać wersję 110-konną… Redaktor Rybicki uważa też układ kierowniczy za nieprecyzyjny, a przestronność z tyłu za słabą (acz owszem, typową dla segmentu). Na miłość boską – to nie limuzyna za milion złotych, tylko autko miejskie! Do przewozu drużyny koszykarzy nikt tego używał nie będzie. Oni tam w tych motogazetkach są oderwani od rzeczywistości tak, jak politycy!
Na szczęście AUTO ŚWIAT chwali fotele miejskiego Citroëna, jego komfort resorowania, 300-litrowy bagażnik i bardzo atrakcyjną stylistykę. Docenia też dobrą widoczność… do przodu.
O szacowanych wydatkach reklamowych importerów w Polsce traktuje artykuł zamieszczony na stronie 50. Wspomniano tam marki Renault i Dacia i pokazano Renault Megane Grandtour.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym, 1111. numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze