I znów mamy podwójny numer tygodnika AUTO ŚWIAT. Ukazał się przed tygodniem, ale dość świadomie wstrzymywałem jego przegląd. I tak sporo się dzieje we francuskiej motoryzacji, czego dowodzą jakże liczne artykuły na naszych łamach publikowane każdego dnia. Doceniam jednakże to, że na stronie tytułowej tygodnika pojawiło się zdjęcie Dacii Duster. Niestety jest to jedyny przedstawiciel francuskich koncernów motoryzacyjnych na okładce pisma.
AUTO ŚWIAT nr 11-12 (1329) z 21.III.2022
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C5 X, 7 Crossback, 508, 5008, Boxer, Rifter, Arkana, Captur, Clio, Express, Master, Trafic, Zoe, Dokker, Duster, Logan, Sandero, Corsa, Movano
Dacię Duster wspomina we „wstępniaku” Redaktor Naczelny tygodnika AUTO ŚWIAT, Pan Stanisław Sewastianowicz. O tym będzie dalej, ale i Pan Stanisław, i okładka, nie pozostawiają złudzeń – Dacia Duster została Mistrzem Wartości Rezydualnej, o czym pisaliśmy w ubiegłym tygodniu a i wcześniej wielokrotnie podkreślaliśmy, że to auto z niesamowitym wręcz wynikiem pod względem trzymania wartości. Dobrze, że Auto Świat to zauważył.
Ale pierwszym realnie opisanym francuskim samochodem jest w tym numerze Citroën C5 X. Najnowsza broń marki sygnowanej szewronami operująca w segmencie D będzie miała także hybrydową wersję. Hybrydową z wtyczką, czyli plug-in. I takie właśnie auto opisuje na stronach 10-11 AUTO ŚWIAT. Maksymalna moc zespołu napędowego wynosi 225 KM, a zasięg na prądzie – 55 km. Na takie auto trzeba jednak szykować blisko 196.000 zł (w wersji Feel Pack), a to w Polsce raczej wielu klientów do salonów sprzedaży nie przyciągnie. Szkoda, bo nawet AUTO ŚWIAT pisze, że to przyjemna limuzyna turystyczna z dużą ilością miejsca, komfortem i i dobrą obsługą. Chwalą świetne wyciszenie, adaptacyjne aktywne zawieszenie i płynną zmianę przełożeń przez automatyczną skrzynię biegów. Spodobała się przestronność kabiny i pojemność bagażnika (min. 485 litrów w wersji hybrydowej, to dobry wynik), a także dobre doświetlenie kabiny, szczególnie w wersji z opcjonalnym szklanym dachem. Ponarzekano trochę na układ kierowniczy i niektóre elementy wykończenia wnętrza. Ostatecznie C5 X w wersji hybrydowej oceniono na 4,5 gwiazdki (przy 5 możliwych do zdobycia).
O tym, jak jednostronne spojrzenie na motoryzację prezentuje AUTO ŚWIAT, świadczy artykuł zamieszczony na stronach 14-16. Traktuje on o wpływie ataku Rosji na Ukrainę i trwającej tam wojny na motoryzację, ale poruszono praktycznie tylko kwestię niemieckich koncernów. Wspomniano krótko o wstrzymaniu produkcji przez Renault, ale w Rosji, w zakładach AwtoWAZ. Wzmiankowano przy okazji modele Arkana (odmienna od tej oferowanej w Polsce, acz tego nie napisano), Captur i Dacia Duster. O ile się orientuję, to rosyjskie zakłady produkują Renault Dustera… Wspomniano także markę Łada.
Na stronie 18. pojawiła się krótka notatka o zawieszeniu działalności przemysłowej w Rosji przez firmę Michelin.
Peugeota wspomniano wśród wystawców trwających właśnie targów motoryzacyjnych w Bangkoku (strona 19.).
Mocno ostatnio podrożały paliwa, w moim odczuciu nawet niewspółmiernie do sytuacji, więc wiele osób znowu spogląda łaskawym okiem na LPG. AUTO ŚWIAT dokonał przeglądu rynku pod kątem modeli, które można kupić z tzw. fabrycznym gazem. Na stronach 20-25 natkniecie się m.in. na Dacię Sandero – jednego z bestsellerów na rynku zarówno europejskim, jak i polskim. Samochód został doceniony za przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, dynamiczny silnik, atrakcyjną cenę instalacji LPG oraz trzyletnią gwarancję. Po stronie wad wymieniono twarde tworzywa wykończeniowe, tylko sześcioletnią gwarancję na blachy, brak klimatyzacji w wersji podstawowej oraz wzrost cen w porównaniu z poprzednią generacją. OK, ale to przecież teraz wyraźnie jeszcze lepszy samochód!
Dalej pojawiają się dwie kolejne Dacie: Logan i Duster. Tego pierwszego niełatwo kupić – podaż jest mocno ograniczona. Dustera chwalą za przestronność i pewne prowadzenie. Cóż – to klasa sama w sobie. Duster dowiódł swojej wartości niejednokrotnie, stąd jego znakomita sprzedaż w naszym kraju.
Na rynku są też dostępne dwa ciekawe auta z LPG oferowane przez markę Renault. To Clio i Captur. Mają te same jednostki napędowe, które montuje się we wspomnianych Daciach. Clio ma wielki, jak na swój segment, bagażnik i całkiem bogate wyposażenie, poza tym na obu zbiornikach ma ponad tysiąckilometrowy zasięg i okazuje się być wygodnym samochodem. Captur świetnie wygląda i ma funkcjonalne wnętrze, dobrze się prowadzi, ale – podobnie jak w Clio – zarzucono mu, że trzycylindrowy silnik wpada w wibracje. Tak przy okazji – prezentowany na zdjęciu egzemplarz jest napędzany zwykłym benzyniakiem i nie ma instalacji LPG ;-)
AUTO ŚWIAT ukazał się z wkładką – przewodnikiem po salonach samochodowych w województwie mazowieckim. Przede wszystkim brawa za to, że to dodatkowy materiał, który nie zabiera ani jednej ze standardowych 84 stron pisma! Wspomniano tam obiekty interesujących nas marek: Citroëna, Peugeota, Renault, Dacii i Opla, ale też marek wchodzących w skład koncernu Stellantis: Abartha, Alfy Romeo, RAM-a, Fiata, Lancii i Maserati. Jest też współtworzący z Renault udany Alians Nissan. Wśród modeli wymieniono m.in. Dacię Duster, Renault Clio, Dacię Sandero, Renault Mastera, Peugeota Boxera, Renault Trafic’a, Opla Movano, Renault Expressa oraz Dacię Dokker.
Peugeota Driftera i Renault Captura wspomniano w artykule zamieszczonym na stronach 48-49 traktującym o skuteczności hamowania w zależności od typu napędu.
Na pierwszej stronie dodatku Używane extra (strona 68.) można dostrzec Dacię Duster. Dodatek poświęcono przede wszystkim na prezentację Mistrza Wartości 2022 Roku. Chodzi oczywiście o wartość rezydualną w pierwszych trzech latach użytkowania samochodu. Rynek podzielono na segmenty. W klasie A – autek miejskich – na drugim miejscu uplasował się Fiat 500. W segmencie B trzecie miejsce należy do Renault Clio, a czwarte do Dacii Sandero. Dziewiąte miejsce w segmencie D zajął Peugeot 508. Ósmą pozycję w grupie miejskich crossoverów zajmuje Renault Captur. W klasie średniej wielkości SUV-ów bryluje Dacia Duster. W grupie dużych SUV-ów na miejscu dziewiątym znalazł się Peugeot 5008. Cieszy czwarta pozycja Renault Zoe wśród aut elektrycznych.
Samochód ciężarowy Renault Straży Pożarnej widać na zdjęciu na stronie 63.
Na tej samej stronie zajdziecie informację o akcji serwisowej modelu DS 7 Crossback dotyczącej 38 egzemplarzy w Polsce, a także o problemach przeszło 2.300 egzemplarzy Opla Corsy.
Citroëna, Dacię, Opla i Alfę Romeo wspomniano krótko w materiale podsumowującym sprzedaż nowych aut (strona 80.).
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze