„Auto-Świat” nr 11 (658) z 3.III.2008
Stron: 96 (wraz z okładką i wszytymi w numer dodatkami – plakatem i wynikamiNAT’2007)
Cena: 2,60 zł
Koszt 1 strony: ok. 2,7 grosza (licząc z dodatkami)
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
O jakich modelach wzmiankują: C3, C5, Pluriel, Saxo, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, ZX, 106, 206, 306, 307, 406, 407, Partner, Clio, Espace, Kangoo, Megane, Laguna, Scenic, Thalia, Twingo, Logan, Sandero, sportowe
Znacie zapewne naszego współpracownika, Mikołaja Cwynara, który publikuje czasem u nas, ale zasypuje też listami m.in. redakcję „Auto-Świata”. W numerze 8/2007 tygodnik opublikował list Mikołaja. Wspomniałem o tym, ale nie wnikałem w szczegóły, gdyż nasz Kolega napisał tym razem nie o Dacii, Tacie, czy samochodach francuskich, ale o Fiacie, który nie znajduje się przecież w centrum naszych zainteresowań.
Dlaczego w ogóle o tym piszę? Bo Mikołaj stwierdził (także w prywatnym mailu do mnie), że „Auto-Świat” dość znacząco przeinaczył jego słowa. Cóż – granice adjustacji też jakieś powinny istnieć. W numerze, do którego omawiania za chwilę przejdę, opublikowano bowiem sprostowanie o treści: W liście p. Mikołaja Cwynara, który ukazał się w numerze 8/08 „AŚ”, pojawiły się słowa, jakie według jego autora nie powinny się w nim znaleźć – za zaistniałą sytuację przepraszamy. A oto list, jaki Mikołaj wysłał do „Auto-Świata” oraz treść opublikowana przez tygodnik:
Oryginał:
22 lipca br. mija 35 rocznica jednego z najważniejszych wydarzeń politycznych i gospodarczych PRL – uruchomienia produkcji Polskiego Fiata 126p. Nie byłoby w tym nic dziwnego, ale sądzę, że firma Fiat Auto Poland powinna przypomnieć Polakom tą ważną rocznicę. W końcu każdy z nas miał styczność z tym samochodem. Myślę, że bardzo dobrym pomysłem na przypomnienie tejże rocznicy byłby spoty reklamowe, które przestawiałby nie tylko Malucha, ale także inne wydarzenia historyczne Polski po 1945 roku. Dodam, że tak reklamowano we Włoszech i Francji nowego Fiata 500 i taki sposób reklamy tego auta znakomicie się sprawdził. Zgadzam się, że reklamowanie nieprodukowanego już auta nie ma najmniejszego sensu, ale na pewno nie w tym przypadku. Tutaj chodzi przecież o symbol, o pamiątkę, a ważne wydarzenia historyczne skłaniają ludzi do przemyśleń. Oczywiście oprócz spotów można by było wypuścić jakieś limitowane serie 500-tki lub Pandy, np. 126 35th Anniversary. Gwarantuję, że sprzedałyby się w rekordowym czasie, biorąc pod uwagę ogromny sentyment Polaków do samochodu jakim był Polski Fiat 126p.
List w „AŚ”:
22 lipca br. mija 35. rocznica uruchomienia produkcji Polskiego Fiata 126p. Nie byłoby w tym nic dziwnego, ale sądzę, że firma Fiat Auto Poland powinna przypomnieć tak ważną datę. W końcu każdy z nas miał styczność z tym samochodem. Myślę, że bardzo dobrym pomysłem byłyby spoty reklamowe, które przedstawiałyby nie tylko Malucha, ale także inne wydarzenia z historii Polski po 1945 roku. Dodam, że tak reklamowano we Włoszech oraz Francji nowego Fiata 500 i taki sposób promocji tego auta sprawdził się znakomicie. Wiem, że redakcja AŚ nie zapomni o tej ważnej dacie w historii polskiej motoryzacji – mam nadzieję, że Fiat również będzie o niej pamiętać.
Ciekawi jesteśmy Waszych opinii – czy „Auto-Świat” przekroczył granice adjustacji nadesłanego tekstu i czy rzeczywiście – jak to odczuwa Mikołaj – redakcja powinna opublikować dodatkowo także oryginał listu? W praktyce nie stosuje się przecież takich rozwiązań. Może to po prostu nauczka, że do „AŚ” nie ma specjalnie sensu pisywać? ;-)
A teraz wracamy już do samochodów francuskich w bieżącym numerze „AŚ”. Zaczyna się wprawdzie „półfrancusko”, bo Dacią Sandero (i wspomnieniem Logana) w relacji z Genewy, gdzie Sandero z logo Dacii pokazano po raz pierwszy w Europie. Auto wygląda odrobinkę inaczej, niż to oferowane już od ładnych kilku miesięcy w Ameryce Południowej, ale jest faktycznie niebrzydkie. Może się podobać stylistyka, zapewne przypadnie do gustu niejednemu klientowi także funkcjonalność, a i cena odstraszać nie powinna. Dacię Sandero zaprezentowaliśmy Wam już dość dokładnie w tym artykule.
W tym samym artykule w „Auto-Świecie” (zamieszczonym na stronach 6-10) pokazano też dwie francuskie premiery – Lagunę GT i Koleosa.
Na stronach 14-15 przedstawiono pokrótce teamy, które w ten weekend rozpoczną zmagania na torach całego świata w ramach Formuły 1. Nie zabrakło Renault oraz Red Bulla korzystającego z silników francuskiego producenta. Jesteśmy już po dwóch pierwszych treningach oraz po kwalifikacjach do GP Australii i trzeba przyznać, że chłopaki z Red Bulla wyglądają na mocnych, czego nie dało się na razie powiedzieć o fabrycznym teamie Renault.
Konkurs na temat bezpieczeństwa jazdy organizuje na swojej stronie internetowej „Auto-Świat”. Wśród nagród – bezpłatne kursy w Szkole Jazdy Renault! O szczegółach można poczytać na stronie 16. tygodnika. Na zdjęciach oczywiście Meganki :-)
Krótką relację z Rajdu Meksyku i oczywiście zdjęcia zwycięskiego Citroëna C4 WRC oraz jego załogi można znaleźć na stronie 18.
Cztery strony dalej zamieszczono porównanie Dacii Logan MCV 1.5 dCi z… Dacią Logan MCV 1.6. To jeden z kilku tego typu pojedynków, i jeden z dwóch, w którym walczą ze sobą silniki francuskie. Drugim jest porównanie Twingo wyposażonych w motory 1.5 dCi i 1.2 (o mocy 58 KM) – znajdziecie go na stronie 26.
W przypadku Dacii Logan MCV zwyciężył silnik benzynowy, choć nieznacznie. Wszystko dlatego, że założono jedynie 10 tys. km przebiegu rocznego. To paranoja. Tyle, to ja jeszcze nie tak dawno pokonywałem w ciągu dwóch miesięcy. Nawet teraz, gdy praca nie wymaga pokonywania takich dystansów, 10 tys. km pokonuję naprawdę dość szybko. Zresztą policzmy, ile trzeba jeździć dziennie, by pokonać taki dystans. 10.000 : 365 ≈ 27,4 km. To naprawdę niedużo! A jak ktoś kupuje pojemne, nawet siedmioosobowe kombi, to naprawdę nie po to, by mieć przebiegi roczne w takiej wysokości! To już nie są czasy reglamentowanego paliwa, Szanowna Redakcjo! Żeby było ciekawiej – materiał jest przedrukiem z niemieckiego wydania tygodnika, a wiadomym jest, jak bardzo mobilnym narodem są Niemcy!
W przypadku Twingo również wygrała wersja z silnikiem benzynowym, ale również założono, że autko pokona jedynie 10 tys. km rocznie. Tu różnica w kosztach również była minimalna i na pewno wygrałby diesel, gdyby przyjęto za średni przebieg jakże realne 20, czy 30 tys. km.
Co ciekawe – w dwóch innych testowanych samochodach, czyli Audi A4 i Škodzie Fabii, wygrały diesle, ale już w przypadku Mondeo – zwycięski okazał się silnik benzynowy. A wiadomo przecież, że Renault (czy w ogóle Francuzi) i Ford mają znakomite diesle! Czy to nie próba udowodnienia, że technologia pompowtryskiwaczy wciąż oferowana w Škodzie jest taka znakomita? W Audi pracuje już jednostka typu common-rail, ale Fabia wciąż używa starej technologii o kiepskiej kulturze pracy. W dodatku silnik 1.4 TDI ma tylko trzy cylindry, co skutkuje kiepski wyważeniem powodującym denerwujące wibracje. Ech…
32-stronicowy dodatek wszyty w środek numeru „Auto-Świata” prezentuje wyniki Narodowego Auto Testu’2007. Oto omówienie wyników z uwzględnieniem modeli samochodów francuskich.
Na początek ranking popularności i postrzegania marek. Pierwszą dziesiątkę zamyka Citroën i… wyprzedza Volkswagena! Również – mimo usilnych starań licznych mediów i niemałych nakładów na reklamy – Škoda nie jest postrzegana wśród respondentów zbyt dobrze – zajmuje dopiero 14. pozycję! Miejsca 16. i 17. zajmują odpowiednio Renault i Peugeot.
Samochody marek francuskich pojawiają się także w tzw. rankingu głównym, czyli zestawieniu aut w rozbiciu na cechy. Przypomniano m.in., że w pierwszej edycji NAT-u na czwartym miejscu w kategorii napęd oceniono Lagunę II, ale królowała ona w kategorii hamulce, w której bezpośrednio wygrała z Megane II. W kategorii praktyczność zwyciężył w 2005 roku Renault Kangoo, a czwarte miejsce za przestronność zdobył Peugeot 307.
Rok później Laguna II zajęła już drugie miejsce w kategorii napęd, podobnie, jak Peugeot 406 za zawieszenie. Laguna II uplasowała się na pozycji wicelidera także za skuteczne hamulce. Z kolei w kategorii przestronność na drugim miejscu sklasyfikowano przed rokiem Lagunę I, a na trzecim – Lagunę II. Peugeot 406 zajął trzecią lokatę za jakość wykonania i pokonał m.in. Passata B5.
A jak wyglądały wyniki tegorocznego NAT-u? Oto miejsca samochodów francuskich w ocenianych kategoriach:
napęd
15. Renault Megane II (w tym CC)
16. Renault Laguna II
27. Renault Megane I (w tym coupe)
29. Peugeot 307 (w tym CC)
32. Citroën Xsara
34. Renault Thalia
36. Renault Clio II
43. Peugeot 206 (w tym CC)
zawieszenie
10. Citroën Xsara
15. Renault Laguna II
16. Renault Megane II (w tym CC)
31. Renault Megane I (w tym coupe)
34. Peugeot 307 (w tym CC)
36. Renault Clio II
42. Peugeot 206 (w tym CC)
prowadzenie
19. Citroën Xsara
31. Peugeot 307 (w tym CC)
32. Renault Laguna II
33. Peugeot 206 (w tym CC)
36. Renault Megane II (w tym CC)
38. Renault Clio II
39. Renault Megane (w tym coupe)
42. Renault Thalia
układ hamulcowy
2. Renault Megane II (w tym CC)
7. Renault Laguna II
22. Renault Megane I (w tym coupe)
24. Citroën Xsara
25. Peugeot 307 (w tym CC)
35. Peugeot 206 (w tym CC)
36. Renault Clio II
41. Renault Thalia
praktyczność
10. Citroën Xsara
14. Renault Laguna II
15. Peugeot 307 (w tym CC)
18. Renault Megane II ( w tym CC)
26. Renault Megane I (w tym coupe)
38. Renault Thalia
44. Renault Clio II
45. Peugeot 206 (w tym CC)
przestronność
6. Peugeot 307 (w tym CC)
12. Renault Laguna II
23. Citroën Xsara
24. Renault Megane II (w tym CC)
30. Renault Megane I (w tym coupe)
42. Peugeot 206 (w tym CC)
44. Renault Thalia
45. Renault Clio II
jakość podzespołów
24. Renault Laguna II
27. Peugeot 207 (w tym CC)
30. Renault Megane II (w tym CC)
34. Renault Megane I (w tym coupe)
37. Citroën Xsara
38. Renault Thalia
42. Renault Clio II
46. Peugeot 206 (w tym CC)
jakość wykończenia
18. Peugeot 307 (w tym CC)
20. Renault Laguna II
25. Citroën Xsara
31. Renault Megane II (w tym CC)
33. Renault Megane I (w tym coupe)
34. Renault Clio II
37. Renault Thalia
39. Peugeot 206 (w tym CC)
niezawodność
15. Renault Thalia
33. Citroën Xsara
39. Renault Clio II
43. Peugeot 307 (w tym CC)
44. Renault Megane I (w tym coupe)
45. Renault Megane II (w tym CC)
49. Peugeot 206 (w tym CC)
50. Renault Laguna II
koszty
25. Renault Thalia
34. Renault Clio II
37. Citroën Xsara
42. Renault Megane I (w tym coupe)
43. Peugeot 307 (w tym CC)
44. Renault Megane II (w tym CC)
46. Peugeot 206 (w tym CC)
49. Renault Laguna II
Słowo komentarza. Zestawienie „Auto-Świata” obejmuje samochody, dla których poprawnie wypełniono co najmniej 70 ankiet, przy czym oceniany samochód nie mógł mieć więcej, niż 10 lat. Stąd brak wielu modeli, nie tylko marek francuskich.
Cieszy nas niezła, siódma pozycja, Renault Thalii w segmencie samochodów B. Dwa oczka dalej uplasował się protoplasta Thalii – model Clio II. Ważne też, że do tego segmentu poprawnie zakwalifikowano Škodę Fabię. Nie można już tego powiedzieć o segmencie D, w którym sklasyfikowano kompaktową Octavię I/Tour. Škoda wprawdzie na tym straciła, bo gdyby umieszczono ją w przynależnym Octavii segmencie kompaktów – byłaby na siódmym miejscu, zaś w segmencie D zajęła dopiero dziewiątą lokatę. Chodziło więc najwyraźniej o prestiż, który na siłę się temu modelowi w wielu mediach próbuje wciskać, a nie o faktyczną ocenę w klasie. A skoro już o prestiżu mowa – dziś widziałem Octavię z „kapslami” na stalowych felgach. Dwuczęściowymi, z czego jeden się obracał zupełnie niezależnie… Mówię Wam – bajer z bažin! Muszę takie coś założyć do obu swoich Citroënów ;-)
A skoro już jesteśmy przy segmentach, to jak można w tej samej klasie aut umieścić wspomnianą Octavię I i obok (dwa miejsca wyżej) – Opla Omegę B. Oba auta przedzielił Opel Vectra. Jak widać – chłopaki w „Auto-Świecie” dość swobodnie klasyfikują modele do segmentów…
W końcowej części raportu dotyczącego NAT umieszczono samochody, które nie „przeskoczyły” progu 70 wypełnionych poprawnie ankiet. Najbardziej mnie ubawiło stwierdzenie dotyczące Chryslera 300M. 25 ankiet wysłano w jeden wieczór, więc Redakcja podejrzewa, że albo zrobiła to ta sama osoba, albo grupa osób – na przykład fanklub modelu. Jako wyjaśnienie tej drugiej wersji podano uzasadnienie, iż adresy IP (w oryginale: numery IP) komputerów-nadawców były różne. Słyszeliście tam w „AŚ” o dynamicznym przydzielaniu adresów IP np. w Neostradzie? ;-)
Ponieważ wśród tych, która były zbyt mało licznie reprezentowane, znalazły się modele samochodów francuskich, pozwalam sobie podać ich miejsca w poszczególnych kategoriach:
napęd
12. Peugeot 407
17. Scenic/Grand Scenic II
19. Citroën C3/Pluriel
23. Citroën C5
26. Renault Laguna I
27. Peugeot 406
28. Dacia Logan
30. Renault Scenic I
36. Citroën Xsara Picasso
39. Peugeot Partner
43. Renault Kangoo
45. Citroën Berlingo
46. Peugeot 306
zawieszenie
1. Citroën C5
3. Dacia Logan
10. Peugeot 406
19. Peugeot 407
20. Renault Scenic/Grand Scenic II
22. Renault Laguna I
23. Citroën Xsara Picasso
26. Renault Scenic I
33. Citroën Berlingo
34. Citroën C3/Pluriel
38. Peugeot Partner
42. Renault Kangoo
44. Peugeot 306
prowadzenie
26. Peugeot 407
33. Renault Laguna I
34. Citroën C3/Pluriel
35. Renault Scenic/Grand Scenic II
37. Peugeot 406
38. Citroën C5
39. Dacia Logan
42. Renault Scenic I
43. Citroën Xsara Picasso
44. Renault Kangoo
46. Peugeot Partner
47. Peugeot 306
49. Citroën Berlingo
układ hamulcowy
7. Peugeot 407
8. Renault Scenic/Grand Scenic II
17. Citroën C5
20. Renault Laguna I
21. Dacia Logan
25. Renault Scenic I
27. Citroën Xsara Picasso
32. Citroën C3/Pluriel
36. Peugeot 406
41. Renault Kangoo
43. Peugeot Partner
45. Citroën Berlingo
48. Peugeot 306
praktyczność
1. Renault Scenic/Grand Scenic II
2. Renault Scenic I
4. Citroën Xsara Picasso
12. Peugeot Partner
13. Citroën Berlingo
14. Renault Kangoo
17. Renault Laguna I
19. Citroën C5
21. Dacia Logan
27. Peugeot 406
28. Peugeot 407
30. Peugeot 306
39. Citroën C3/Pluriel
przestronność
4. Renault Scenic/Grand Scenic II
6. Citroën Xsara Picasso
8. Renault Scenic I
9. Renault Laguna I
10. Peugeot 407
12. Citroën C5
21. Peugeot 406
24. Dacia Logan
34. Citroën Berlingo
36. Peugeot 306
37. Citroën C3/Pluriel
38. Peugeot Partner
39. Renault Kangoo
jakość podzespołów
17. Citroën C5
20. Renault Scenic/Grand Scenic II
21. Peugeot 407
27. Peugeot 406
30. Dacia Logan
31. Citroën C3/Pluriel
33. Renault Scenic I
36. renault Laguna I
39. Citroën Xsara Picasso
41. Citroën Berlingo
44. Renault Kangoo
46. Peugeot Partner
47. Peugeot 306
jakość wykończenia
17. Citroën C5
20. Renault Scenic/Grand Scenic II
21. Peugeot 407
27. Peugeot 406
30. Dacia Logan
31. Citroën C3/Pluriel
33. renault Scenic I
36. Renault Laguna I
39. Citroën Xsara Picasso
41. Citroën Berlingo
44. Renault Kangoo
46. Peugeot Partner
47. Peugeot 306
niezawodność
7. Dacia Logan
14. Peugeot 407
24. Citroën C3/Pluriel
29. Citroën Xsara Picasso
31. Peugeot 406
39. Renault Scenic I
40. Renault Scenic/Grand Scenic II
43. Citroën C5
44. Peugeot Partner
45. Renault Laguna I
47. Renault Kangoo
50. Peugeot 306
koszty
1. Dacia Logan
2. Citroën C3/Pluriel
19. Peugeot 407
24. Citroën Xsara Picasso
32. Renault Kangoo
33. Peugeot Partner
35. Citroën C5
37. Citroën Berlingo
38. Peugeot 406
39. Renault Scenic I
40. Renault Scenic/Grand Scenic II
43. Peugeot 306
45. Renault Laguna I
Znamienny jest fakt, że wśród samochodów z grupy mniej licznych modeli jest aż trzynaście modeli aut francuskich, zaś w grupie „podstawowej” – tylko osiem. To nie oznacza, że samochody francuskie są aż tak bardzo mniej popularne w Polsce. To raczej przeświadczenie o braku obiektywizmu „Auto-Świata” i wynikającej z tego niechęci wzięcia udziału w teście. Wystarczy zresztą poczytać Wasze komentarze pod przeglądami tego tygodnika, by wiedzieć, jakie macie opinie o tym tytule prasowym…
Przez wiele kolejnych stron nie znajdziecie nic o samochodach francuskich. Dopiero gdy dotrzecie do tych z numerkami 54-55 można się zatrzymać. Zamieszczono tam kolejny raport na temat awaryjności samochodów sporządzony przez niemiecki TÜV. Tym razem pod lupę wzięto auta 10-11-letnie. Średnia usterkowość dla tej grupy wiekowej, to 22,5%. Dla porównania oprócz wyników modeli marek francuskich wstawiłem kilka modeli bardzo cenionych w Polsce, głównie niemieckich oczywiście. Ciekawi jesteście wyników? Oto one:
20. Peugeot 406 – 18,1%
22. Citroën Xantia – 18,6%
27. Opel Vectra – 19,5%
30. Honda Accord – 20,1%
36. Citroën Saxo – 21,6%
36. Volkswagen Golf/Bora/Vento – 21,6%
41. Audi A4 – 22,7%
42. BMW serii 5 – 22,9%
43. Peugeot 106 – 23,2%
45. Volkswagen Passat – 23,4%
48. Peugeot 306 – 23,9%
55. Renault Espace – 25,9%
45. Ford Mondeo – 26,1%
59. BMW serii 3 – 27,0%
60. Renault Clio – 27,4%
63. Ford Escort – 28,2%
64. Renault Scenic – 28,4%
65. Renault Laguna – 28,5%
66. Citroën ZX – 30,0%
68. Seat Toledo – 30,5%
69. Renault Megane – 31,2%
71. Renault Twingo – 32,6%
I to był już ostatni materiał w bieżącym „Auto-Świecie”, w którym pojawiły się samochody francuskie. W przyszłym tygodniu test Peugeota 307 w dziale Używane. Przyjrzymy się temu na pewno!
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze