„Auto-Świat” nr 11 (709) z 9.III.2009
Stron: 52 (z okładką) +16 (dodatek (Narodowy Auto Test 2008)
Cena: 2,70 zł
Koszt 1 strony: niemal 4 grosze
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3 Picasso, C5, Xsara, 206, 207, 307, 308, 3008, R19, Clio, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Thalia, Sandero
Gwoli uczciwości muszę zauważyć, że pierwszy raz wszystkie trzy francuskie marki pojawiają się na stronie 4. w liście Wojciecha, który chwali dodatek o Renault zamieszczony w numerze 7/2009 tygodnika i prosi o analogiczną wkładkę dotyczącą Citroëna i Peugeota. Cóż – my też prosimy ;-) Prosimy też jednak o więcej uwagi – wspomniany dodatek o Renault pojawił się w numerze 7/2009, a nie 8/2009, jak napisano…
W relacji z Salonu Samochodowego w Genewie również nie zabrakło wzmianek o francuskich autach. Rzućcie okiem na strony 6-8, a na pewno ujrzycie tam Peugeoty 308 CC i 3008, Renault Clio, Kangoo Be Bop, nowego Scenic’a, czy Megane Grandtour.
Większą część stron 10-11 zajmuje krótki test Peugeota 308 CC. Oczywiście nie brakuje odniesień do starszego modelu – 307 CC, ale to 308 CC uznano za auto bardzo stylowe, choć jednocześnie stwierdzono, że brakuje mu elegancji. Szkoda, że nie napisano, że wzorem elegancji jest VW Eos…
Renault Scenic’a pierwszej generacji można wypatrzyć na zdjęciu zamieszczonym na stronie 17.
Kolejna strona przynosi m.in. tabelkę zawierającą dane na temat styczniowej sprzedaży w Polsce aut kompaktowych. Na piątej pozycji znalazł się Peugeot 308 i to jedyne francuskie auto w pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych aut segmentu C.
Poniżej znalazły się jeszcze dwie krótkie informacje mogące nas zainteresować. Pierwsza, to dwuzdaniowa notatka o systemie Snow Motion instalowanym przez Citroëna w modelu C5. Druga dotyczy nowego silnika w gamie Dacii Sandero – 1.2-litrowej jednostki generującej 75 KM mocy.
Na stronach 28-29 wraz z Panią Izą Nieciecką „Auto-Świat” przetestował Peugeota 207 nIce napędzanego 1.4-litrowym silnikiem o mocy 75 KM. Pani Iza „od zawsze” jest zachwycona Peugeotami, bardzo podobał się jej choćby często wybierany przez kobiety model 206.
Pani Iza całkiem pozytywnie oceniła nieduże „Lwiątko”. Jedynie silnik uznała za nieco za słaby do nielekkiego przecież auta (1138 kg masy własnej). Również cena (44.990 zł) średnio przypadła Pani Izie do gustu – chciałaby za te pieniądze otrzymać w standardzie np. boczne poduszki (wymagają dopłaty 1.100 zł, za kurtyny zaś dorzucić trzeba kolejnych 800).
Ogólnie jednak 207-ka bardzo się testującej Pani spodobała. Nic dziwnego – to naprawdę ładne auto!
Kolejne trzy strony, to prezentacja najmniejszego auta sygnowanego nazwiskiem wielkiego kubisty – C3 Picasso. Samochód lada chwila trafi do sprzedaży, od paru dni znamy już ceny i specyfikacje wyposażenia na polskim rynku, a co o tym ciekawym minivanie napisał „Auto-Świat? Sprawdźmy.
Pochwalono doskonale zagospodarowanie przestrzeni, choć pomarudzono na trochę zbyt małą ilość miejsca dla pasażerów z tyłu. Funkcjonalny bagażnik, to z kolei zaleta C3 Picasso. Świetna widoczność z wnętrza, komfortowe zawieszenie i słupki przednie, które nie ograniczają pola widzenia, to również plusy. Wśród wad wymieniono za słabe tłumienie tylnego zawieszenia, drobne braki mocy silnika 1.6 w zakresie niskich obrotów oraz haczącą skrzynię biegów.
Ogólnie Citroëna C3 Picasso oceniono na cztery gwiazdki (na pięć możliwych), a wśród konkurentów wymieniono Renault Grand Modusa.
Rozbite Renault 19 pokazano na zdjęciu na stronie 36.
Na stronie 41 w dziale Interwencje opisano sprawę pękniętej szyby w Renault Megane. Szyba uległa uszkodzeniu podczas serwisowania samochodu w ASO, a mimo to serwis nie poczuwał się do choćby partycypowania w kosztach wymiany. Po interwencji Renault Polska ASO wymieniło uszkodzoną szybę.
W samym środku numeru wszyto 16-stronicowy dodatek będący opracowaniem ankiet wypełnionych przez czytelników „Auto-Świata” w ramach Narodowego Auto Testu. W segmencie B trzecie miejsce wywalczyło Renault Clio II, dwa oczka niżej uplasowała się Renault Thalia, a szóste miejsce przypadło Peugeotowi 206/206CC.
Wśród kompaktów do pierwszej dziesiątki nie zakwalifikował się żaden samochód francuski! Podobnie rzecz się ma z klasą średnią, choć tu dostrzegam pomieszanie z poplątaniem – obok siebie postawiono kompaktową Octavię i Audi A6/S6.
Thalia znalazła się jeszcze w rankingu niezawodności, gdzie uplasowała się na dobrym, dwunastym miejscu wyprzedzając m.in. Forda Focusa, Daewoo Lanosa, Audi A4, Toyotę Avensis II, czy BMW serii 3 (E46).
Z kolei w rankingu Koszty ta sama Thalia zajęła dziesiątą lokatę, a jej bliski krewny, Clio II, uplasował się na miejscu osiemnastym.
Kolejne rankingi, to:
Silnik – i tu na miejscu 14. znajdujemy Scenic’a II, a na 20. – Lagunę II
Układ jezdny – brak francuskich samochodów w pierwszej dwudziestce, co świadczy o żenującym poziomie wiedzy na temat układów jezdnych w społeczeństwie, albo o tym, że miłośnicy samochodów francuskich nie zawracają sobie głowy udziałem w NAT ;-)
Wnętrze – tu wysoka, czwarta pozycja Scenic’a II i niezła trzynasta Laguny II; oczko poniżej Laguny sklasyfikowano Peugeota 307/307CC
Warto też podkreślić, że Renault Scenic II uzyskał najwyższą ocenę w kategorii Praktyczność (użyteczność) samochodu.
W zestawieniu wszystkich 50 modeli uwzględnionych w NAT’2008 znalazły się następujące samochody francuskie:
8. Renault Scenic/Grand Scenic II – 86,94 pkt. (na 100 możliwych)
28. Renault Laguna II – 84,00 pkt.
30. Renault Megane II – 83,59 pkt.
31. Peugeot 307/307CC – 82,31 pkt.
35. Citroën Xsara – 80,66 pkt.
37. Renault Clio II – 80,12 pkt.
39. Renault Megane I – 79,58 pkt.
40. Renault Thalia – 79,55 pkt.
42. Peugeot 206/206CC – 77,48 pkt.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Tym razem nawet można ten tygodnik kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze