„Auto-Świat” nr 11 (760) z 8.III.2010
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C2, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, DS3, Nemo, Saxo, Survolt, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, 106, 306, 406, 407, SR1, Avantime, Clio, Espace, Laguna, Megane, Scenic, Twingo, Vel Satis, Duster, sportowe
Naturalnie pierwszym materiałem, w którym pojawiły się wzmianki o francuskich samochodach, jest relacja z 80. Salonu Samochodowego w Genewie. Już na stronie 7. znajdziecie informacje o Peugeocie SR1, a nieco niżej – o Citroënie Survolt
Francuskie autka pojawiły się też w streszczeniu tego, o czym pisał „AŚ” przez ostatnich 15 lat, bo tyle pismo jest na rynku. Można w tym materiale wyłuskać informacje o Citroënach C2, C4, C5, Xantii, Peugeotach 406, 407 oraz Renault Avantime, Megane i Vel Satis. Wszystko to na stronach 18-20.
Na stronie 22. z kolei zamieszczono krótki materiał poświęcony ostatnim wynikom testów zderzeniowych organizacji EuroNCAP. Niespecjalnie wypadł Citroën Nemo uzyskując tylko trzy gwiazdki, ale przyczyn, jak już pisałem, upatrywać należy w niewielkim naszpikowaniu tego zgrabnego autka elektronicznymi systemami wspomagającymi kierowcę.
Na przełomie stron 22-23 pojawił się też materiał poświęcony Dacii Duster – samochodowi, który wzbudza Wasze ogromne zainteresowanie. Poświęciliśmy temu SUV-owi kilka materiałów w tym tygodniu, a większość z nich szeroko komentowaliście. Co o Dusterze napisano w „Auto-Świecie”? Na szczęście obyło się bez wyrażania opinii, a artykuł jest zwykłym przedstawieniem faktów – cen, rozwiązań technicznych (pokrótce), i wyposażenia.
Na stronie 23. pojawiła się też tabelka obrazująca sprzedaż samochodów klasy MPV w pierwszym miesiącu br. na drugim miejscu, ustępując jedynie Nissanowi Note, sklasyfikowano Citroëna C4 Picasso, na którego zdecydowało się w styczniu 168 klientów. Piąty jest Renault Scenic (138 aut), a siódmy – Citroën C3 Picasso, którego kupiło 80 osób. Ósme miejsce przypadło Xsarze Picasso z wynikiem 51 aut.
Ruszył wreszcie największy cyrk świata – Formuła 1. Jutro pierwszy wyścig sezonu (w Bahrajnie), a teamy i kierowców zaprezentowano na lamach „Auto-Świata”, na stronach 26-27. Nie mogło zabraknąć wzmianek o Renault F1 Team i Red Bull-Renault F1 Team.
O Citroënie DS3 jest już coraz głośniej. Część z Was jest zaszokowanych tym, jak ciężko będzie skonfigurować nowe auto, a my przedstawiliśmy tylko wycinek tego, co można będzie w tym samochodzie wybrać. Swoją droga już współczuję sprzedawcom ;-) Pozostaje jednak pytanie, jak jeździ DS3. Bo w normalnych krajach już jeździ – widziałem ten oryginalny samochodzik na szwajcarskiej autostradzie, ale można go spotkać także w Niemczech. Test porównawczy Citroëna z Mini Cooperem i Abarthem 500 przeprowadzony pod Rzymem przez redaktorów naczelnych mutacji „Auto Bilda”. Jak to szacowne grono oceniło DS-trójkę?
Najpierw oczywiście była mowa o stylistyce. Zupełnie nie wiem, skąd pomysł, że DS3 wygląda, jak fabrycznie stuningowany nowy C3. Owszem – linię Citroëna widać, ale według mnie te dwa modele, choć w wielu wypadkach tożsame technologicznie, stylistycznie różnią się naprawdę mocno.
DS3 jest autem, które daje z jednej strony dużo radości z jazdy, z drugiej zaś nie odbiera komfortu należnego pasażerom auta, na które trzeba wydać zauważalnie więcej, niż na zwykłe C3. Do tego pojawiły się w porównaniu ciepłe słowa pod adresem układu kierowniczego, silnika (1.6 THP) i przestronności.
DS3 okazał się też najdroższym autem w całej stawce, ale za to oferował najmocniejszy silnik 156 KM wobec 135 KM Abartha i ledwie 120-konnego motorku Mini). I właśnie za to, co ma, a nie czego nie ma, DS3 wygrał porównanie! Pokonał o pół gwiazdki (samemu zdobywając 22 sztuki) Abartha i o dwie gwiazdki Mini. I tylko moją radość zepsuło zamieszczone pod koniec tekstu zdanie, że za te pieniądze, co Mini, czy DS3 THP Sport Chic, można kupić Golfa 1.2 TSI generującego 105 KM. Po prostu szok. Test samochodów, które u każdego miłośnika motoryzacji wywołają przyspieszenie pulsu, podsumowuje się sugestią, żeby kupić jeden z najnudniejszych samochodów świata, który w stosunku do poprzedników zmienia się tak dynamicznie, jak krokodyle na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu tysięcy lat…
Kolejny raport TÜV, tym razem dotyczący samochodów 10-11-letnich, opublikowano na stronach 52-53. Pozwolę sobie wymienić wszystkie samochody francuskie, jakie w nim ujęto, ale też kilka modeli aut, które w Polsce uważane są za bezawaryjne. W Niemczech jakoś tego statusu utrzymać nie potrafią…
11. Citroën Xantia – poważne usterki w 19,2% samochodów przy średnim przebiegu 148 tys. km;
12. Škoda Octavia – poważne usterki w 19,3% samochodów przy średnim przebiegu 143 tys. km;
18. Volkswagen Golf – poważne usterki w 20,2% samochodów przy średnim przebiegu 125 tys. km;
23. Ford Focus – poważne usterki w 21,1% samochodów przy średnim przebiegu 127 tys. km;
26. Peugeot 406 – poważne usterki w 21,8% samochodów przy średnim przebiegu 141 tys. km;
29. BMW serii 7 – poważne usterki w 22,4% samochodów przy średnim przebiegu 169 tys. km;
32. Opel Vectra – poważne usterki w 23,0% samochodów przy średnim przebiegu 136 tys. km;
32. Renault Espace – poważne usterki w 23,0% samochodów przy średnim przebiegu 158 tys. km;
38. Mercedes E-Klasse – poważne usterki w 23,8% samochodów przy średnim przebiegu 167 tys. km;
40. Peugeot 106 – poważne usterki w 24,2% samochodów przy średnim przebiegu 109 tys. km;
42. Audi A4 – poważne usterki w 24,5% samochodów przy średnim przebiegu 153 tys. km;
43. Audi A6 – poważne usterki w 24,7% samochodów przy średnim przebiegu 161 tys. km;
43. Honda Accord – poważne usterki w 24,7% samochodów przy średnim przebiegu 129 tys. km;
45. Citroën Saxo – poważne usterki w 25,4% samochodów przy średnim przebiegu 109 tys. km;
45. Renault Megane – poważne usterki w 25,4% samochodów przy średnim przebiegu 113 tys. km;
45. Volvo S70/V70 – poważne usterki w 25,4% samochodów przy średnim przebiegu 195 tys. km;
48. BMW serii 5 – poważne usterki w 25,8% samochodów przy średnim przebiegu 164 tys. km;
50. Volkswagen Passat – poważne usterki w 26,0% samochodów przy średnim przebiegu 165 tys. km;
50. Peugeot 306 – poważne usterki w 26,0% samochodów przy średnim przebiegu 125 tys. km;
52. Renault Scenic – poważne usterki w 26,6% samochodów przy średnim przebiegu 137 tys. km;
54. Citroën Xsara – poważne usterki w 26,7% samochodów przy średnim przebiegu 126 tys. km;
55. Volvo S40/V40 – poważne usterki w 26,8% samochodów przy średnim przebiegu 161 tys. km;
57. Renault Laguna – poważne usterki w 27,7% samochodów przy średnim przebiegu 142 tys. km;
58. Renault Clio – poważne usterki w 28,0% samochodów przy średnim przebiegu 105 tys. km;
59. BMW serii 3 – poważne usterki w 28,5% samochodów przy średnim przebiegu 139 tys. km;
60. Citroën Berlingo – poważne usterki w 28,6% samochodów przy średnim przebiegu 153 tys. km;
62. Seat Toledo – poważne usterki w 29,3% samochodów przy średnim przebiegu 146 tys. km;
65. Ford Mondeo – poważne usterki w 29,7% samochodów przy średnim przebiegu 146 tys. km;
66. Škoda Felicia – poważne usterki w 31,6% samochodów przy średnim przebiegu 109 tys. km;
69. Renault Twingo – poważne usterki w 33,2% samochodów przy średnim przebiegu 112 tys. km.
Pozwolę sobie nie komentować…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Można ten numer kupić, ale można też te pieniążki zaoszczędzić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze