„Auto Świat” nr 1 (852) z 2.I.2012
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C4 Aircross, C8, DS5, Evasion, Jumpy, 107, 207, 208, 406, 407, 4008, 508, 806, 807, Expert, Partner, Clio, Fluence, Megane, Zoe, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, sportowe
Interesujące nas samochody pojawiły się na stronach 6-9 w materiale „Nowości 2012: kto odniesie sukces?”. Rozpoczęto nietypowo, bo właśnie od Dacii, wspominając o nowości – Lodgy – która ujrzy światło dzienne za dwa miesiące w Genewie, oraz pokazując wizualizację Sandero po spodziewanym wkrótce liftingu. Lodgy, jak praktycznie wszystkie nowe Dacie, powstanie na tej bazie, co i Logan, i zapewne pozwoli rumuńsko-francuskiemu przedsięwzięciu święcić jeszcze większe triumfy, niż po wprowadzeniu do sprzedaży Dustera.
W omawianym materiale pokazano też Citroëna C4 Aircross i wspomniano o „trzecim bliźniaku”, Peugeocie 4008. W dalszej części pokazano na zdjęciu peugeotowską odmianę, tuż obok fotki Peugeota 208, który też będzie jedną z gorętszych nowości tej wiosny, zastępując model 207. Chociaż czy zastępując, skoro Peugeot nawet 206+ zamierza jeszcze odświeżyć?
Z nowości w gamie Renault wspomniano tylko Zoe – elektryczny samochód, który wreszcie niebawem trafi do regularnej oferty.
Trochę statystyki dotyczącej sprzedaży nowych samochodów w Europie znajdziecie na stronie 14. Podsumowano sprzedaż za jedenaście miesięcy ubiegłego roku, z których to danych wynika, że Renault była trzecią najchętniej wybieraną na Starym Kontynencie marką, po Volkswagenie i Fordzie. Peugeot i Citroën zajęły miejsca odpowiednio piąte i szóste.
Wśród najpopularniejszych modeli w tym okresie znalazły się Renault Clio (na miejscu piątym), Peugeot 207 (na ósmym) i Renault Megane, tuż za miejskim „lwem”.
Wzmianki o Formule Renault i Peugeot Spider THP Cup znajdziecie w artykule przybliżającym sylwetkę Stefana Romeckiego, francuskiego kierowcy wyścigowego polskiego pochodzenia (strona 17.).
Peugeota 107 postawiono na torze obok Forda Ka i Volkswagena Up! w pojedynku autek miejskich. Wszystkie napędzane były silnikami benzynowymi o mocach rzędu 68-75 KM, a test przeprowadził niemiecki „Auto Bild”. Oczywiście rynkowa nowość jest jak zwykle szalenie droga – w testowanej wersji kosztuje aż 46.490 zł, czyli o blisko 10.000 zł więcej, niż Peugeot 107. To tradycyjna dla Volkswagena przesada, ale dziennikarze próbują ratować sytuację pisząc o Up!-ie „Volkswagen w cenie Pandy?”… To chyba lekkie przegięcie mające na celu napędzenie klientów do salonów niemieckiej marki, bowiem najtańsza benzynowa Panda (69 KM) kosztuje w naszym kraju tylko 24.990 zł, najdroższa – 32.990 zł (plus ewentualne opcje). Jak to się ma do droższego o nawet przeszło 20.000 zł niemieckiego konkurenta??? Przeginacie, Panowie, przeginacie…
No dobrze, przyjąłem ceny z rocznika 2011. Ale nawet Pandę z aktualnej produkcji można mieć już za 26.990 zł, co i tak jest ceną o niemal 20.000 zł niższą, niż testowany przez „AŚ” Up! A przecież, jak napisano w „Auto Świecie”, „oto mamy do czynienia z premierą auta, którego konstrukcja od początku projektowania podporządkowana była obniżeniu kosztów”. To ja dziękuję za takie obniżanie… Jak dla mnie, to objawiło się ono tylko na pozbyciu się designerów (czy jacyś w Wolfsburgu w ogóle pracują???) i dołożeniu do niemal prostopadłościennego pudełka czterech kółek i skonstruowaniu cennika ;-)
Co do obecności ESP w wyposażeniu standardowym, to czy przypadkiem w tym roku nie wchodzi obowiązek seryjnego montowania tego układu do każdego nowego auta? Robienie więc z tego w Up!-ie wielkiego „halo” jest po prostu przegięciem, ale podejrzewam, że materiał zrobiono jeszcze w roku ubiegłym, więc można było „dokopać” Fordowi i Peugeotowi.
Naturalnie volkswagen, jak każde auto tej marki prezentowane w popularnej prasie motoryzacyjnej, jest idealne. „Jego zawieszenie zestrojono harmonijnie”, „prowadzi się dobrze i komfortowo rsoruje”, „ma najlepszy układ kierowniczy”, „został świetnie wyciszony i wyposażony w znakomite hamulce”, „ochoczo reaguje na dodanie gazu”. To naprawdę cytaty z „Auto Świata”! W efekcie „VW stał się nowym wzorcem w segmencie”, a jedyną skazą na tym ideale jest cena, choć oczywiście oceniono tę po doposażeniu konkurentów do bogatej wersji White.
Gwoli sprawiedliwości dodajmy, że najtańszego Up!-a można mieć w Polsce już za 31.290 zł, i ta cena wygląda atrakcyjnie, ale autko będzie miało wówczas jedynie dychawiczne 60 KM i spore braki w wyposażeniu w stosunku do odmiany pokazanej w tygodniku…
Całe porównanie znajdziecie na stronach 18-21 i chyba nie zdziwi Was fakt, że Ford i Peugeot przegrały z „nowym wzorcem”. Ba! – przegrały z kretesem, bo Up! zdobył aż 474 punkty, a konkurenci tylko 425 (Ka) i 421 (Peugeot 107).
W kalendarium premier i wydarzeń spodziewanych w bieżącym roku wymieniono:
– premierę Renault Fluence Z.E. w lutym;
– premierę Citroëna DS5 w marcu;
– premierę Peugeota 208, 508 RXH i Renault Twizzy w kwietniu;
– premierę vana Dacii w czerwcu;
– premierę Citroëna C4 Aircross w lipcu;
– premierę Peugeota 4008 w sierpniu;
– premierę Renault Zoe we wrześniu;
– premierę Dacii Sandero II w grudniu.
Zima wprawdzie nas na razie oszczędza, ale nie znaczy to, że nie przyjdzie. Temperatury, choć zwykle dodatnie, sprawiają jednak, iż korzystamy z ogrzewania w samochodzie. „Auto Świat” sugeruje, że możecie sobie założyć w swoim aucie ogrzewanie postojowe, a jeśli Wasz samochód jest wyposażony w tzw. dogrzewacz kabiny, to nową funkcjonalność uzyskacie relatywnie niskim kosztem. Traktuje o tym artykuł zamieszczony na stronach 30-31, a wśród aut wyposażonych we wspomniany dogrzewacz, są też samochody francuskie: Citroëny Berlingo, Evasion, Jumpy i C8, oraz Peugeoty 407, 806, 807, Partner i Expert (wszystkie napędzane silnikami wysokoprężnymi).
W dziale Interwencje (strona 37.) pojawił się problem z rdzewiejącym Loganem MCV.
Porównanie używanych Dacii Logan MCV i Škody Roomster znajdziecie na stronach 42-44. Dacia góruje nad rywalem wymiarami – rozstaw osi czeskiej pokraki stylistycznej wynosi tylko 2.617 mm (choć tego nie podano…), zaś Logan MCV dysponuje aż 2.900 mm! Przekłada się to na ilość miejsca w kabinie, w tym może także oznaczać możliwość przewiezienia Dacią aż siedmiu osób, i przestronność bagażnika, która w Loganie MCV może wynosić 198/700/2350 litrów, zaś w Roomsterze 450/1780 litrów. To duuuże różnice, jeśli więc potrzebujecie przestronnego auta tego segmentu, to wybór jest oczywisty.
Roomster może mieć lepsze wyposażenie od Dacii, ale i jest od niej sporo droższy, również na rynku wtórnym, a różnice w cenie tych samych roczników oscylują w okolicach 10.000 zł. To dużo. Według mnie Škody są przeszacowane na polskim rynku, w czym duża zasługa pism motoryzacyjnych.
Silniki wysokoprężne w gamie Škody do 2010 roku działały na pompowtryskiwaczach, więc ich kultura pracy, to abstrakcja, a i spalanie do niskich nie należy. Wszystkie diesle w gamie Dacii, to nowoczesne jednostki wykorzystujące common rail, dzięki czemu pracuję jedwabiście i nie palą dużo.
Części eksploatacyjne i zamienne do Škody są droższe, niż do Dacii, zauważalnie mniej płaci się też za czynności serwisowe w przypadku Logana MCV. Nie bez znaczenia będzie też fakt trzyletniej gwarancji na Logana.
I choć ostatecznie oba auta uzyskały po cztery gwiazdki (na sześć możliwych), to jednak widać, że serca Redaktorów „Auto Świata” biją raczej po czesko-niemieckiej, niż rumuńsko-francuskiej stronie. Czego należało się jednak spodziewać… ;-)
Jeśli macie 10.000 złotych i chcecie kupić samochód segmentu D, to „Auto Świat” podpowiada Wam dziesięć propozycji, które warto rozważyć. Na stronie 45. wymieniono praktycznie tylko samochody niemieckie i japońskie (w stosunku 5:4), a rodzynkiem na torcie jest Peugeot 406. Za wspomnianą kwotę można kupić samochód z końca produkcji (lata 2003/2004). Dla przykładu Passat w podobnej cenie będzie miał już 14-15 lat! Nie rozumiem tak wielu naszych rodaków…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Można kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze