W poniedziałek ukazał się podwójny numer tygodnika AUTO ŚWIAT, a na następny przyjdzie nam czekać do 25. kwietnia, więc ten jeszcze przez dość długi czas się nie zdezaktualizuje. Z okładki kusi porównawczym testem dwóch kompaktowych kombi – Peugeota 308 SW i Volkswagena Golfa. Stawiam dolary przeciwko orzechom, że wygra niemiecki samochód.
AUTO ŚWIAT nr 14-15 (1331) z 11.IV.2022
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Charron, Citroën, Panhard et Levassor, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Charronette, Jumper, 306, 308, Boxer, Traveller, Clio, Trafic, Combo-e, Vivaro
Maserati Grecale opisano na stronach 8-9. Auto produkowane przez koncern Stellantis zasługuje na wzmiankę w naszym przeglądzie prasy. Auto zostało ocenione na cztery z pięciu możliwych do zdobycia gwiazdek.
Z tego samego powodu wspominamy o tekście poświęconym Jeepowi Renegade e-Hybrid (strona 13.). Tu ocena jest analogiczna, jak w przypadku Maserati.
O fabryce we włoskim Pomigliano, w której rusza produkcja Alfy Romeo Tonale, AUTO ŚWIAT pisze na stronie 20.
Wczoraj pisaliśmy o planach Mitsubishi co do nowego Colta. Auto powstanie na bazie aktualnej wersji Renault Clio.
Zapowiedziane na okładce porównanie Peugeota 308 SW z Volkswagenem Golfem Variant opublikowano na stronach 22-27. Materiał pochodzi z niemieckiej centrali pisma i jest dużą laurką dla Golfa. Oba auta mają praktycznie takie same bagażniki (różnice są minimalne), oba mają 130 KM mocy maksymalnej, ale to Peugeot dysponuje wyższym momentem obrotowym. Jest też nieco lżejszy, odrobinkę lepiej przyspiesza, ale ma minimalnie gorszą elastyczność i mniejszą ładowność. W teście wyszło, że 308-ka też nieco więcej pali. Poza tym ma duuużo bogatsze wyposażenie seryjne (w porównywanych wersjach), ale AUTO ŚWIAT niemalże zrównał wyposażenie komfortowe i bezpieczeństwa w tabelce. W dodatku Golf jest dużo droższy w podstawie, a po doposażeniu jego cena rośnie o kolejne blisko 20.000 zł, a Peugeota tylko o 1.700 zł. Różnica w punktach w tabeli za cenę (po doposażeniu), to tylko 7 oczek. Gdy kwotowo jest to niemal 30.000 zł, a więc 1/4 ceny Peugeota! Ktoś jeszcze uważa, że Peugeot oferuje drogie samochody?
Tradycyjnie już mocno mnie zastanawia, jakim cudem wnętrze węższego Golfa jest wyraźnie przestronniejsze na szerokość (jakieś zakrzywienie czasoprzestrzeni?). Generalnie porównanie jest żenujące i mocno wspiera Golfa, który ostatnio coś gorzej się sprzedaje, i w Polsce, i w Europie. Ludzie chyba dostrzegli wreszcie, że to żadna atrakcja, za to mocno przeszacowana cenowo.
Na stronie 44. zamieszczono test Opla Combo e-Life. Zaprezentowano dłuższą wersję nadwoziową (XL) tego elektrycznego kombivana. Redaktor Kamiński pochwalił przestronność, wielkie możliwości ładunkowe, komfort jazdy, w tym wygodne siedzenia, a także łatwą obsługę. Nie spodobała się wysoka cena (cóż, to samochód elektryczny, a te są drogie), oczywiście zasięg i za mała ładowność w stosunku do wielkości samochodu. Za to ten niemały samochód całkiem nieźle się rozpędza i jest naprawdę funkcjonalny. Auto zostało ocenione na 4 w sześciostopniowej skali.
W zamieszczonym na stronach 45-62 dodatku poświęconym kamperom można się w opublikowanych tam kilku artykułach natknąć na auta zbudowane na bazie francuskich dostawczaków. Widać na zdjęciu Renault Trafic’a, wspomniano Citroëna Jumpera, Peugeota Travellera i Boxera oraz Opla Vivaro.
Na stronach 72-75 w dziale Auta Używane AUTO ŚWIAT zaprezentował dziesięć kompaktowych samochodów rodzinnych. Niestety nie znalazło się miejsce dla jakiegokolwiek samochodu francuskiego!
Na reprodukcji okładki tygodnika AUTO ŚWIAT sprzed ćwierć wieku (strona 80.) można dostrzec Peugeota 306.
Strona 81. przypomina markę Charron powstałą w 1901 roku, która funkcjonowała do 1930 roku. Pierwsze modele były inspirowane samochodami marki Panhard et Levassor.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze