„Auto-Świat” nr 15 (663) z 7.IV.2008
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4 grosze
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
O jakich modelach piszą: C1, C6, C8, C-Crosser, Jumper, 207, 307, 4007, 607, 19, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Megane, sportowe
Do strony 14. o samochodach francuskich nie znajdziecie nic. Dopiero teraz w Kalejdoskopie trafiłem na ranking piętnastu najchętniej kupowanych modeli w Polsce w ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. Gusty rodaków nie ewoluują i dopiero na 15. pozycji znalazło się Renault Clio.
Na tej samej stronie krótko wspomniano o tym, że w ciągu dwóch lat Peugeot wyprodukował milion sztuk modelu 207. To dla nas żadna nowina. Podobnie zresztą, jak notatka z następnej strony o tym, że SUV-y sygnowane markami Citroëna i Peugeota będą produkowane w Holandii, a nie w Japonii. Pisaliśmy o tym przeszło dwa tygodnie temu.
Krótką relację z Rajdu Argentyny, gdzie po raz kolejny zwyciężył Sebastien Loeb w barwach Citroëna, znajdziecie na stronach 16-17.
Jeśli zamierzacie kupić kombi klasy średniej napędzane silnikiem wysokoprężnym i szukacie na przykład Laguny, to… nie zaglądajcie na strony 18-24 dezaktualizującego się już „Auto-Świata”. Dlaczego? Laguna okazała się najgorszym z czterech porównywanych aut, a walczyła z Fordem Mondeo kombi, Mazdą 6 Sport Kombi i Oplem Vectrą kombi. Mimo najniższej ceny i najmocniejszego silnika Laguna Grandtour przegrała test przeprowadzony przez niemiecką mutację pisma. Dlaczego? Cóż – przyznać trzeba uczciwie, że oferuje najmniej miejsca wewnątrz i do tego ma najmniejszy bagażnik. Różnice nie są duże, ale matematyka jest nieubłagana. Również w kwestii ładowności Francuzi się tym razem nie popisali – 431 kg, to dużo za mało na tę klasę auta.
Laguna jest świetnie wyciszona, dynamiczna i elastyczna. Hamulce ma niezłe, ale konkurenci, zwłaszcza ci z Niemiec, okazują się nieco lepsi. Jest za to najzwrotniejsza, ale w pewnym sensie wynika to z niezbyt dużego rozstawu osi. Renault oczekuje też nieco więcej paliwa, niż konkurenci.
Wyposażenie testowanej wersji Expression jest na podobnym poziomie, co w niemieckiej konkurencji, ale już Mazda daje nieco więcej – w teście to ona była wyznacznikiem standardów. Za to ceny opcjonalnego wyposażenia są w Renault o wiele niższe, niż u Forda i Opla. I właśnie z powyższych powodów Laguna przegrała z japońsko-niemiecką konkurencją. A szkoda, bo to naprawdę ciekawy samochód.
Citroëna C1 wymieniono na stronie 27. jako potencjalną alternatywę dla testowanej nowej Kii Picanto.
Kawałek strony 28. przeznaczono na krótki test Citroëna Jumpera. To znakomite dostawcze auto oceniono na piątkę (!!!), a wśród zalet wymieniono znakomity silnik i świetne wyposażenie. Za wady uznano wysoką cenę z wyposażeniem opcjonalnym oraz dodatkową przebudową (dodatkowy rząd siedzeń i szczelne oddzielenie przedziału towarowego od kabiny pasażerów.
Równie krótki test Peugeota 607 znajdziecie na stronie 30. Ten samochód, o dziwo, również oceniono na piątkę. Testowano wersję wyposażoną w silnik 2,7 HDi (taki sam motor pracował w testowanym przez nas w grudniu ubiegłego roku Citroënie C6). Wśród zalet majestatycznego Peugeota wymieniono właśnie ów znakomity, dynamiczny silnik, „jedwabistą” skrzynię biegów i wysoki komfort podróży. Za wady uznano mało precyzyjny układ kierowniczy i znaczną utratę wartości (to normalne w samochodach z tej półki cenowej). Tak wyposażone auto kosztuje 202.200 zł, czyli o 800 zł mniej, niż wymieniony w artykule Citroën C6.
Na stronie 36. w Poradach zamieszczono list czytelnika, który nie zgadza się z tezą wygłoszoną trzy numery wcześniej, jakoby główną przyczyną pożarów Peugeotów 307 były problemy z układem elektrycznego wspomagania kierownicy. Twierdzi on bowiem, że problemy sprawiał zwykle układ ABS. A mnie zastanawia ile tak naprawdę spłonęło tych samochodów na całym świecie. Czy faktycznie na tyle dużo, by zaprzęgać do tego statystykę?…
Zdjęcie Renault 19 ilustruje artykuł ze strony 38. z cyklu Jak jeździć bezpiecznie.
Na stronie 44 znajdziecie zestawienie testów długodystansowych, jakie przeprowadził „Auto-Świat”. Były tam także samochody francuskie: Renault Kangoo, Laguna i Megane, Peugeot 307 i Citroën C8. Niestety wiele (większość?) tych testów przeprowadzali Niemcy, więc tak naprawdę są one niemiarodajne dla nas. Tam jeździ się po autostradach i drogach, u nas po wykrotach…
W dziale Używane przedstawiono Peugeota 806 z benzynowym silnikiem 2.0. Rośnie zainteresowanie vanami, ale mało kogo stać na duże wydatki, więc tego typu samochód, jak testowany przez „Auto-Świat” na pewno zainteresuje niejednego kierowcę. Przypomnijmy więc, że i my przetestowaliśmy przed mniej więcej rokiem bliźniaka 806-ki – Citroëna Evasion.
O Evasionie zresztą wspomniano także w artykule w „Auto-Świecie”. Co do prezentowanej 806-ki, to zastrzeżenia zgłoszono w zasadzie pod adresem sporego zapotrzebowania na benzynę, a także zdarzające się usterki wyposażenia, głównie elektrycznego. Są to jednak z reguły drobiazgi, które nikną przy ogromnej funkcjonalności auta. Porównano ją do legendy w tym segmencie, czyli Renault Espace.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich można było znaleźć w tym tygodniu w „Auto-Świecie”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze