Tak, jak MOTOR, tak i AUTO ŚWIAT wrzucił na okładkę najnowszą Škodę Fabię. Ale – co ciekawe – najwięcej miejsca przeznaczył na Porsche. Znalazło się parę centymetrów kwadratowych i dla Citroëna C4 III generacji. Stanął w szranki z Kią Xceed i chyba nie macie wątpliwości co do wyniku starcia?
AUTO ŚWIAT nr 19 (1296) z 10.V.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, 208, 308, Captur, Clio, Megane, Twingo, Logan, Sandero, Spring, Corsa
Dacia Spring ma duże szanse na zelektryfikowanie ruchu samochodowego, zwłaszcza w dużych miastach. I to nie tylko poprzez usługi carsharingu, ale zwyczajnie – poprzez sprzedaż aut klientom, którzy potrzebują niedużego samochodu do poruszania się po aglomeracji, w której żyją. Relatywnie niewielka moc silnika i niezbyt duża pojemność akumulatorów trakcyjnych predestynują Springa do jazd miejskich. Takie było założenie konstruktorów. Dzięki temu auto jest – jak na elektryka – tanie (w Polsce kosztuje od 76.900 zł), dość szybko się ładuje, a przestronność i zasięg spokojnie wystarczą dla wielu osób do poruszania się po nawet dużym mieście i w granicach aglomeracji.
AUTO ŚWIAT marudzi, że elektryczna Dacia jest wykończona gorzej, niż aktualne spalinowe modele tej marki, a pozycja kierowcy jest daleka od idealnej. Dynamika w zakresie prędkości uzyskiwanych w mieście jest w porządku, dopiero do stu i więcej km/h pojawia się problem. Ale to nie są prędkości dopuszczalne w polskich miastach, więc jeśli ktoś zrozumie, do czego jest ten zgrabny samochodzik – narzekać nie powinien. Czasem mam wrażenie, jakby dziennikarze motoryzacyjni wciąż nie wyrośli z krótkich spodenek i liczyło się dla nich „ile ma na liczniku” i po jakim czasie osiąga setkę. Dorosły człowiek kupuje samochód oczywiście zależny od swojego budżetu, ale przede wszystkim spełniający maksimum oczekiwań. Jeśli się je dobrze zdefiniuje, to człowiek jest zadowolony.
AUTO ŚWIAT na stronie 7. krytykuje układ kierowniczy Springa kompletnie pozbawiony komunikatywności. Ale po jaką cholerę im takie cechy w miejskim aucie? Przypominają się teksty z czasów, gdy na rynek trafiał Logan, a potem Sandero. Tylko że rynek dość szybko zweryfikował te wszystkie mundrości motogazetek i trzeba się było z Dacią zacząć liczyć. I podobnie będzie zapewne ze Springiem. Kupi go na pewno wiele pań, bo to idealne autko do wożenia dzieci do przedszkola czy szkoły, na zakupy, a proekologiczny charakter właśnie panie docenią bez kłopotu. Są po prostu często o wiele bardziej otwarte na zmieniający się świat, niż my, faceci.
W artykule poświęconym nowemu Volkswagenowi Polo (strony 10-11) wspomniano Renault Clio, Peugeota 208, Citroëna C3 i Opla/Vauxalla Corsę.
Na stronie 14. przywołano wypowiedź prezesa Renault dotyczącą spodziewanego radykalnego wzrostu cen samochodów. Spowodowany będzie znaczącym wzrostem kosztów dostosowywania aut do wymogów norm czystości spalin. W przypadku małych aut procentowy wzrost cen będzie najwyższy.
Pochodzący z niemieckiego „Auto Bilda” test porównawczy Citroëna C4 i Kii Xceed znajdziecie na stronach 16-19. Citroën oczywiście przegrał to starcie. Ma minimalnie mniejszą moc (155 KM vs 160 KM), co na torze testowym nie robi żadnej różnicy. Ba – przy niższych prędkościach to C4 okazuje się nieco bardziej dynamiczne. Mimo trzech cylindrów silnik Citroëna pracuje nieco kulturalniej, niż rzędowa czwórka Kii, za to automatyczną skrzynię stosowaną przez francuską markę skrytykowano – za ospałą redukcję, szarpnięcia przy kick-downie oraz odczuwalne zmiany przełożeń.
Za to komfortu skrytykować się nie dało. To jednak w tej motogazetce raczej wada. Zwłaszcza, gdy napiszą o bujaniu, a wręcz wahaniach nadwozia. Przy okazji – nie pisze się „na wskutek”, tylko albo „wskutek”, albo „na skutek”. Niemniej jednak jeśli ktoś lubi komfort, to Citroën C4 jest naprawdę wartym uwagi samochodem.
AUTO ŚWIAT słowami Redaktora Krasnodębskiego krytykuje też przestronność nad głowami, a także – to kuriozum – pisze, że uchwyty nad drzwiami (w tylnej części) kłują w czoło. Jak oni podróżują???
Citroën okazuje się nieco oszczędniejszy, lepiej też hamuje, ma jednak mniejszy bagażnik. Francuskie auto jest tańsze (w porównanej wersji w standardzie), ale po doposażeniu okazuje się minimalnie droższe od koreańskiego rywala, ma też krótszy okres gwarancyjny. Za to na przeglądy do serwisu trzeba przyjeżdżać wyraźnie rzadziej.
Lepiej oceniono przestronność w Kii, choć nie jest to dla mnie takie całkiem oczywiste. Za lepsze uznano fotele i pozycję za kierownicą w Xceedzie, a także ergonomię obsługi. Koreańskie auto wygrało także zachowaniem na drodze i układem kierowniczym, lepiej oceniono w nim wyposażenie z zakresu komfortu oraz wspomniane warunki gwarancji. Ostatecznie Xceed otrzymał 441 punktów przy jedynie 428 Citroëna C4.
W dziale Auta używane na stronach 42-45 AUTO ŚWIAT proponuje 10 interesujących kabrioletów. Z różnych segmentów. Są też dwa francuskie – Peugeot 308 CC oraz Renault Megane III CC. Dziesięcioletnie auta można kupić za ok. 28.000 zł. AUTO ŚWIAT proponuje Peugeota z dieslem, najlepiej 2.0 HDi, a Megankę z benzyniakami. Te auta mają odmienny charakter – Renault nastawione jest bardziej na komfort, Peugeot – na dynamikę prowadzenia.
Sporo ciepłych słów trafiło pod adresem silnika 0.9 TCe Grupy Renault. Spotkać go można w wielu autach Grupy, a nawet Aliansu – Renault Twingo, Clio, czy Capturze I, Dacii Sandero i Logan, a nawet w Nissanie Micra. To dobry silnik, choć nie zawsze jest tak oszczędny, jak można by było tego oczekiwać. Niewątpliwie dużo zależy od stylu jazdy oraz… modelu samochodu – im cięższe auto, tym chętniej przekracza deklarowane przez producenta zużycie.
Renault Clio przypomniano na stronie 56. w dziale Z naszego archiwum. W innej notatce traktującej o targach w Poznaniu, wspomniano Citroëna i Peugeota.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w tym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze