Wielkie zdjęcie Audi A3, do tego fotka Volkswagena Passata i kawałek Škody Octavii – to górna połowa (a nawet więcej, niż połowa) okładki tygodnika AUTO ŚWIAT. Niżej, na wyraźnie mniejszych zdjęciach, można wypatrzeć Peugeota 308 SW i Renault Clio. Cóż, po raz kolejny AUTO ŚWIAT dowodzi, że z obiektywnym pisaniem o motoryzacji jest mocno na bakier.
AUTO ŚWIAT nr 22 (1222) z 27.V.2019
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,90 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,6 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: DS Automobiles, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 3 Crossback, 2008, 308, 3008, 508, 5008, Captur, Clio, Zoe, Corsa
Zapowiadając niemieckie samochody elektryczne Redaktor Sewastianowicz zająknął się pod koniec „wstępniaka” także o Renault Zoe. Oczywiście dopiero teraz, kiedy Niemcy szykują się do wprowadzenia aut zasilanych z akumulatorów, AUTO ŚWIAT dostrzega rewolucję. Gdy takie samochody wprowadzali na rynek Francuzi – euforii nie było.
Prezentację SUV-ów Peugeota znajdziecie na stronach 12-13. Powstała we współpracy z Peugeot Polska, jest więc formą reklamy, ale nie reklamą typową, więc o niej wspominam. Znajdziecie tam wzmianki o modelach 2008, 3008, 508 i 5008. Najwięcej miejsca poświęcono jednak SUV-om 3008 i 5008.
Na stronie 14. natraficie na wrażenia z jazd nową, przygotowywaną dopiero do debiutu Corsą. Opel należy do PSA, a nowa Corsa ma wiele wspólnego z nowym Peugeotem 208 czy DS 3 Crossbackiem, dlatego o tym wspominam. Zwłaszcza, że te modele też wspomniano w materiale.
Krótką wzmiankę o pięciogwiazdkowym wyniku najnowszej generacji Renault Clio w testach Zderzeniowych EuroNCAP również znajdziecie na stronie 14.
Trzy kompaktowe auta z nadwoziami kombi porównano na stronach 18-23. W szranki stanęły napędzany 180-konnym dieslem Peugeot 308, benzynowy Focus rozwijający 150 KM oraz hybrydowa Toyota dostarczająca 180 KM. Focus zabił rywali ceną, ale Peugeot z Toyotą plasują się na podobnym poziomie ok. 130.000 zł. Materiał pochodzi z niemieckiego „Auto Bilda”.
Peugeot 308 SW połknął rywali pojemnością bagażnika – standardowo bierze 610 dm³, a po złożeniu kanapy aż 1.660 dm³.Oczywiście AUTO ŚWIAT wciąż nie przyzwyczaił się do i-Cockpitu z małą kierownicą. Nie zapomniał za to skrytykować francuskiego auta za najmniejszą ilość miejsca z tyłu. I udaje, że nie wie, gdzie zmarnowano dodatkowe centymetry rozstawu osi. Jak to, gdzie – w bagażniku! Nie spodobał się komfort jazdy 308-ki na 18-calowych kołach, a do tego doszukano się stuków w zawieszeniu. Skrytykowano też „sztuczny” układ kierowniczy. Silnika zaś skrytykować się nie dało, bo to klasa sama w sobie. Skrzynię także pochwalono.
Nie spodobała się ergonomia obsługi, fotele i pozycja kierowcy, jakość wykończenia, komfort, zachowanie na drodze, układ kierowniczy, skuteczność hamulców, cena, utrata wartości, wyposażenia z zakresu i bezpieczeństwa, i komfortu, gwarancja i ubezpieczenie. Wymieniłem pozycje z tabelki, w których Peugeot okazał się najgorszy (czasem ex aequo z którymś z rywali). Sporo tych minusów, prawda? Nic więc dziwnego, że 308-ce przyznano tylko 446 punktów i Peugeot z takim wynikiem przegrał porównanie. Toyota uzbierała 464 oczka i uplasowała się na miejscu drugim, zaś zwycięzcą okazał się Ford z dorobkiem 495 punktów. Czy Wy też uważacie, że Focus jest aż tak dużo lepszy od Peugeota 308?
Krótki test Renault Captura 1.3 TCe AUTO ŚWIAT opublikował na stronie 27. Samochód spodobał się stylistycznie, pochwalono jego przestronność jak na ten segment, a także materiały wykończeniowe. 130-konną wersję silnika 1.3 TCe uznano za najlepszy wybór do Captura. Za to Redaktor Buliński niespecjalnie dobrze ocenił układ jezdny przywołując przy okazji Clio. Cicho pracujące zawieszenie twardo przekazuje wstrząsy podczas przejeżdżania przez nierówne podłoże. Także układ kierowniczy jest, zdaniem Autora, daleki od idealnego (nieprecyzyjny). Dobrze oceniono cenę.
Renault Clio II przywołano na chwilę w artykule poświęconym świecom zapłonowym (strony 32-33).
W Top 5 tym razem AUTO ŚWIAT poleca używane małe auto z małym dieslem. W stawce pojawił się tylko jeden samochód francuski – Renault Clio III. Za 15.000 zł da się kupić auto poliftingowe z już generalnie bezproblemowym silnikiem 1.5 dCi. Jest to funkcjonalny samochód z dużym bagażnikiem (288 litrów), nieco większym, niż np. w Volkswagenie Polo, czy Toyocie Yaris. W dodatku za podaną kwotę kupicie nowsze Clio.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze