To już chyba tak zostanie na stałe, ewentualnie na czas, dopóki świat nie znajdzie szczepionki na koronawirusa. Z drugiej strony na jakiego koronawirusa? Mamy z grubsza tyle samo zakażeń każdej doby, co przed czterema miesiącami, ale teraz rząd twierdzi, że wszystko jest OK i nie tylko nie zamyka gospodarki, ale luzuje wręcz wszystkie obostrzenia po kolei. Może więc nie trzeba było ich w marcu wprowadzać? A co zostanie na stałe, że wrócę do tematu? Mam na myśli podwójne numery tygodnika AUTO ŚWIAT, który powoli staje się dwutygodnikiem.
AUTO ŚWIAT nr 27-28 (1266) z 29.VI.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Najpiękniejsze trasy samochodowe w Polsce”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 19_19, C4, C4 Cactus, C5, C5 Aircross, 2008, 508, Clio, Laguna, Master, Megane, Duster, Corsa, Crossland X, Mokka
Niewątpliwą gwiazdką okładki jest Opel Mokka. Ale AUTO ŚWIAT nie byłby sobą, gdyby nie zachwycił się jakimś Volkswagenem. Piszą o Volkswagenie Arteonie, że „nareszcie będzie ładne kombi Volkswagena”. Nie, to błąd. To, że będzie ładniejsze od Passata kombi nie znaczy jeszcze, że będzie ładne ;-)
Poza tym mamy zapowiedź porównania pięciu miejskich SUV-ów, czy też crossoverów, w tym Peugeota 2008 i Opla Crosslanda X. No i malutkie zdjęcie pierwszej generacji Peugeota 508.
Mokka
I właśnie Opel Mokka najnowszej generacji jest bohaterem artykułu zamieszczonego na stronach 4-6. Nie brakuje tam odniesień do Grupy PSA, na platformie której powstała nowa Mokka. Auto jest zauważalnie krótsze i niższe od dotychczasowej Mokki X, ale wygląda dobrze, przynajmniej moim zdaniem. Samochód będzie w salonach od jesieni i będzie można kupić zarówno wersję spalinową, jak i elektryczną. W tekście wspomniano też Corsę.
C4
Na stronach 10-12 AUTO ŚWIAT prezentuje najnowsze wcielenie Citroëna C4. Samochód, zgodnie z oczekiwaniami, będzie crossoverem. Ma ciekawą stylistykę, choć wielu naszym Czytelnikom do gustu nie przypadł. Nauczony doświadczeniem ine oceniam, dopóki nie zobaczę – na żywo samochody tej francuskiej marki z reguły prezentują się dużo lepiej, niż na zdjęciach.
AUTO ŚWIAT przypomniał poprzednie dwie generacje C4 oraz C4 Cactusa, pojawiło się też odniesienie do m.in. Renault Megane. Dopatrzono się też elementów stylistyki znanych z koncepcyjnego 19_19, czy z drogowego C5 Aircrossa. Inne wspomniane w tekście francuskie auta, to Peugeoty 208 i 2008 oraz niemiecki, ale wytwarzany przez Grupę PSA Opel Corsa.
Drobiazgi
O tym, jak działają importerzy w czasie pandemii AUTO ŚWIAT pisze na stronach 16-17. Cytuje tam m.in. szefów polskich oddziałów Grupy Renault oraz Grupy PSA.
Pięć miejskich crossoverów
Ford Puma, Hyundai Kona, Nissan Juke, Opel Crossland X oraz Peugeot 2008 stanęły w szranki w teście porównawczym. Pochodzi on z niemieckiego Auto Bilda, a porównano auta napędzane silnikami benzynowymi o mocy maksymalnej 117-130 KM. Tym razem auta z PSA mają najmocniejsze w stawce silniki, ale czy to pozwoli któremuś z nich wygrać?
Nie, nie macie się co łudzić. Opel uciułał 421 punktów i zajął ostatnie miejsce. Peugeotowi przyznano tylko pięć oczek więcej, co wystarczyło do zajęcia jedynie czwartego miejsca. O punkt wyżej uplasował się Nissan, 428 oczek zdobył Hyundai, a porównanie wygrał Ford. Jak do tego doszło?
Opel wykazał się najdłuższą drogą hamowania, kiepską przestronnością dla nóg osób siedzących na kanapie i prostym wykończeniem wnętrza. Chyba za wadę AUTO ŚWIAT uznał mało sportową sylwetkę, ale czy to miał być test aut sportowych? Wnętrze zapewnia najlepsze subiektywne poczucie przestronności (choć, przypominam, oferuje mało miejsca na nogi z tyłu!), a Crossland X potrafi też błysnąć sportem. Opel jest najszybszym autem w teście, najlepiej przyspiesza do setki, a przy tym jest funkcjonalny.
Z kolei Peugeot został po francusku zestrojony i oferuje najwyższy komfort amortyzacji, a tego przecież niemieckie motogazetki zbytnio nie lubią. Silnik pracuje spokojnie, auto jest dobrze wyciszone, ma szlachetne wykończenie kabiny i efekciarski zestaw zegarów, co odciąga uwagę od prowadzenia. No nie przesadzajmy – chyba tylko u kogoś, kto nie potrafi zaakceptować, że coś jest rozwiązane inaczej, niż w produktach niemieckich. ESP działa zbyt agresywnie nie pozwalając na zabawę. A może to dobrze, bo bezpiecznie? Czy to jest samochód na tor, czy do codziennej jazdy? Oczywiście znowu pojawiły się trudności ze znalezieniem pozycji – czy oni się tego nigdy nie nauczą? Ja myślę, że umieją, tylko muszą za coś kopać francuskie auta… No i te multimedia wolno wykonujące polecenia kierowcy…
Dobre diesle
AUTO ŚWIAT dokonał – w dziale Auta używane – przeglądu silników wysokoprężnych w samochodach segmentu D. W materiale opublikowanym na stronach 54- znalazły się też jednostki francuskie – 2.0 dCi od Renault oraz 2.0 HDi i 2.2 HDi od PSA. Ten pierwszy pojawiał się w Lagunach, te od PSA w Citroënach C5, Peugeota 407 i 508 oraz Fordach Mondeo. Wszystkie, to udane jednostki, które niemalże można brać w ciemno.
Drobiazgi
Na stronie 62. w dziale Z naszego archiwum znajdziecie wzmiankę o Renault oraz – na reprodukcji pisma sprzed ćwierć wieku – fotkę Twingo I na pedały (oczywiście bez dachu).
W dziale Market (strona 64.) pojawił się Renault Master, który wciąż jest najpopularniejszym w Polsce samochodem dostawczym. Jest też wzmianka o Dacii Duster jako jednym z najchętniej kupowanych nad Wisłą nowych aut. W Top 10 łapie się też Renault Clio, a wśród marek premium – DS Automobiles.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze