AUTO ŚWIAT mnie w tym tygodniu zaskoczył. Poświęcił na swojej okładce najwięcej miejsca na wizualizację samochodu francuskiego. Ma to niby być kolejna generacja Peugeota 308, choć coś mi mówi, że auto będzie jednak wyglądało inaczej. Oprócz tejże wizualizacji na tytułowej stronie znalazło się miejsce dla Dacii Lodgy i Renault Megane R.S. Zaskakujące, nieprawdaż?
AUTO ŚWIAT nr 31 (1182) z 30.VII.2018
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek specjalny „Auta używane”)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,1 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C4 Cactus, C4 Picasso, C4 SpaceTourer, C5, C6, Xsara Picasso, 7 Crossback, 107, 208, 2008, 307, 308, 3008, 407, 508, 5008, 607, RCZ, Traveller, Captur, Clio, Espace, Koleos, Laguna, Megane, Scenic, Twingo, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
308-kę wspomina też we „wstępniaku” zamieszczonym na stronie 3. Redaktor Sewastianowicz. Okazuje się, że kompaktowe samochody mają się nieźle i choć wciąż to SUV-y święcą handlowe triumfy, to i segment C ma sporo do zaoferowania. I na pewno nie umiera ;-)
Potwierdza to artykuł opublikowany na stronach 4-7 poświęcony głównie nowym wersjom Mazdy 3 i Peugeota 308 właśnie. 308-kę zaprezentowano szerzej na stronach 6-7, ale do kompaktów zaliczono też Citroëna C4 Cactusa. Wspomniano też przy okazji inne modele Peugeota – 307, 3008 i 508.
Test Renault Megane R.S. AUTO ŚWIAT opublikował na stronach 22-24. Redakcja miała do dyspozycji auto z manualną skrzynią biegów, a więc nieco inne, niż ja miałem przyjemność testować. Redaktor Buliński uznał, że francuskiemu hot hatchowi należy się maksymalna nota pięciu gwiazdek. Acz nie ze wszystkim się mogę zgodzić. Na przykład stwierdzenie, że ekran klimatyzacji nigdy nie wysuwa się za pierwszym dotknięciem – irytujące… Z tego, co wiem, wystarczy dotknąć na dół ekranu i już mamy panel sterowania klimą. Nie jestem też przekonany co do słuszności twierdzenia, iż projektor head-up wyświetla dane na wysuwanej plastikowej szybce. Czytelność jest przeciętna, dopłata 1500 zł – niewarta efektu. Ja tam z czytelnością nie miałem problemu, a przydatność uważam za całkiem wysoką.
Miejsca na stopy faktycznie dla pasażerów kanapy nie jest zbyt wiele, ale tylko wtedy, gdy przednie fotele są maksymalnie opuszczone. A nie każdy, nawet w tego typu samochodzie, lubi siedzieć na asfalcie ;-)
Za to Autor pochwalił trakcję w zasadzie pod każdym względem. I nawet odrobina ugrzecznienia tego samochodu nie spowodowała wielkich zarzutów. Do tego Megane R.S. jest pięciodrzwiowe, a więc bardziej funkcjonalne, niż wielu rywali. Wysoko oceniono także system 4Control i bogate wyposażenie. Dziwi więc to, że Autor ubolewa nad ceną. I to z dwóch powodów – najpierw pisze o dobrej relacji osiągów i prowadzenia do ceny, a potem marudzi, że kiedyś R.S. kosztował „stówkę”. Poza tym proszę porównać cenę z oczekiwaniami innych producentów podobnych aut. Ja to zrobiłem i wyszło mi, że R.S. wcale nie jest taki drogi, jak mogłoby się wydawać. Niemniej jednak doceniam ogólnie dobrą ocenę wystawioną przez AUTO ŚWIAT Megance R.S.
Na stronach 26-27 pojawił się rzadki gość w prasie motoryzacyjnej. To Dacia Lodgy. Najtańsze siedmiomiejscowe auto na rynku pierwotnym. Niestety od początku artykułu miałem wrażenie, że AUTO ŚWIAT chce zdyskredytować Dacię. Marudzą na plastiki, na trzaski podczas jazdy po nierównościach, na rzekomo mało czuły mikrofon systemu Bluetooth®. Nie spodobał się też sposób składania trzeciego rzędu siedzeń. Za to auto pali przyzwoite ilości LPG (taką wersję testowano), a silnik pracuje na tym paliwie bardzo dobrze. Auto jest w efekcie oszczędne. Z kolei brak wielu elementów wyposażenia, które można mieć w droższych modelach tego segmentu nie przeraża czytelnika zaproszonego do udziału w teście. Cieszy go, że nie ma nadmiernej liczby elektronicznych wspomagaczy, wiedzących lepiej od mnie, czego mi potrzeba. Co więcej – Pan Henryk uważa, że plastiki w środku są mało urokliwe, ale to, że trochę trzeszczą na dziurach, nie stanowi dużego problemu. Rozsądne podejście!
AUTO ŚWIAT ocenił Dacię Lodgy SCe 100 LPG na 3,5 gwiazdki. Skrytykował przeciętną dynamikę, ubogie wyposażenie i materiały wykończeniowe o niskiej jakości. Nie spodobała się też mała butla LPG, choć w tekście napisano, że można po zatankowaniu jej do pełna przejechać ok. 300 km. Pochwalono za to cenę zakupu, niskie koszty eksploatacji, przestronność i prostą obsługę.
O filtrach mających zapewniać nam możliwie czyste powietrze w kabinach naszych aut traktuje artykuł zamieszczony na stronach 32-35. Wspomniano w nim Citroëny C4 SpaceTourer, Berlingo i… auto, które nie istnieje, czyli Citroëna DS 7 Crossback, Dacię jako taką, Peugeoty 208, 308, 3008, 5008 i Travellera oraz Renault jako takie.
Na stronie 44. AUTO ŚWIAT podsumował sprzedaż nowych aut w Polsce w pierwszym półroczu br. Dacia Duster była dziewiątym najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce. W grupie aut rejestrowanych na firmy pierwszą dziesiątkę zamknęło Renault Clio. Klienci indywidualni mają inne preferencje – w tej grupie Duster był czwartym najpopularniejszym modelem! Renault okazało się szóstą najpopularniejszą marką, dwa oczka przed Dacią. W gamie lekkich aut użytkowych Renault było drugie, za Fiatem, Peugeot czwarty, Citroën ósmy, a Dacia zamknęła pierwszą dziesiątkę.
W dodatku „Auta Używane” na stronach II-VII znajdziecie raport na temat tego, jakie modele sprzedają się najszybciej. W gamie aut małych najkrócej czeka na klienta Peugeot 107. W Top10 znalazły się też Citroen C1 i Renault Twingo.
W segmencie B łatwo znajdzie klienta używana Dacia Sandero. Niezbyt długo powinny też czekać na sprzedaż Logan i Renault Clio. Nie ma też większych problemów ze sprzedażą Peugeota 407, Renault Laguny, czy Citroëna C5. Co ciekawe Peugeot 607 jest najłatwiej sprzedawalnym autem segmentu E. Wprawdzie AUTO ŚWIAT wcisnął przed niego Škodę Superb, ale to przecież nie ten segment – Superb jest niczym innym, jak rebrandowanym Passatem i należy do segmentu D! Za to już ze sprzedażą Citroëna C6 trzeba się uzbroić w cierpliwość.
W segmencie minivanów najłatwiej sprzedać Dacię Lodgy. Łatwo pozbędziecie się też Xsary Picasso, Peugeota 3008, czy Citroëna C4 Picasso. Niewiele dłużej będą czekać na nabywcę Renault Espace i Scenic. Z kolei zaliczone do crossoverów Peugeot 2008 i Renault Captur też nie powinny zalegać na podjeździe z ogłoszeniem za szybą. SUV Duster jest najłatwiej sprzedającym się samochodem w gronie tego typu aut. Co ciekawe drugie miejsce zajmuje Renault Koleos i z pewnością chodzi tu o pierwszą generację tego samochodu. W grupie aut sportowych trzecim najłatwiej zbywalnym modelem jest Peugeot RCZ.
Używana Dacia generalnie sprzedaje się najszybciej. Renault, Peugeot i Citroën też nie czekają zwykle na nowych właścicieli zbyt długo.
Tak, jak i MOTOR, również AUTO ŚWIAT wspomniał na stronie XI dodatku o tym, że jedną z najbardziej poszukiwanych na rynku wtórnym hybryd jest Peugeota 508 RXH.
Na stronach XII-XV porównano używane kompaktowe kombiaki napędzane silnikami wysokoprężnymi. Naprzeciwko Peugeota 308 SW pierwszej generacji stanęły Hyundai i30 CW oraz Ford Focus Kombi. Europejskie modele uzyskały po 3,5 gwiazdki (na pięć możliwych do zdobycia). Auto koreańskie „wyceniono” na 2,5 gwiazdki. Peugeota można mieć nawet w siedmiomiejscowej odmianie, a AUTO ŚWIAT sugeruje wybór modeli poliftingowych (czyli od 2011 roku). Diesle są jak najbardziej OK. Przestrzegają natomiast przed silnikami benzynowymi, zwłaszcza 1.6 THP. Chwalą ogromny bagażnik i z reguły bogate wyposażenie.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze