W różnej kolejności publikujemy przeglądy tygodników motoryzacyjnych. Czasem na pierwszy ogień idzie AUTO ŚWIAT, innym znowu razem MOTOR. Ponieważ MOTOR w tym tygodniu ukazał się jako numer podwójny, więc siłą rzeczy na początek sprawdzimy, co o francuskich samochodach napisał AUTO ŚWIAT. Z drugim tygodnikiem spieszyć się nie musimy, bo zdezaktualizuje się dopiero za dwa tygodnie.
AUTO ŚWIAT nr 32 (1232) z 05.VIII.2019
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek „Testy produktów, porady, serwis, prawo”)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,9 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5, C5 Aircross, C-Elysee, DS3, DS4, 207, 208, 308, 3008, 508, 5008, RCZ, Clio, Megane, Talisman, Dokker, Duster, Lodgy
We „wstępniaku” Redaktor Sewastianowicz analizuje rynek pierwotny i wspomina Dacię Duster, Renault Megane i Peugeota 308.
Dopiero na 14. stronie znajdziecie jakąkolwiek informację poświęconą francuskiej motoryzacji. To wzmianka o sprzedaniu przez Citroëna 50.000 egzemplarzy C5 Aircrossa.
Następna strona przynosi krótka informację o nowej jednostce napędowej w gamie Dacii Duster.
W tym tygodniu rozpoczniemy test Peugeota 508 SW ze 180-konnym dieslem pod maską. Podobne (może to samo?) auto opisał też AUTO ŚWIAT. Na stronach 22-24 znajdziecie zapis wrażeń z jazd tym stylowym kombi. Stylowym, ale AUTO ŚWIAT zastanawia się, czy funkcjonalnym.
Bagażnik praktyczniejszej odmiany 508-ki mieści 530 litrów. Od razu zestawiono to z wynikiem Passata. Nie twierdzę, że Volksschaden ma mniejszy kufer, ale dobrze byłoby sprawdzić, czy obaj producenci podają wielkość bagażników wg tych samych norm. Wszak nierzadko wychodziło w testach prasowych, że faktyczna pojemność wg normy VDA jest w samochodach Grupy Volkswagena wyraźnie niższa od deklarowanej… W tej kwestii wspomniano też Opla Insignię (tu kufer mieści 560 l) i Renault Talismana (572 l).
Dobrze oceniono projekt i wykonanie wnętrza 508-ki. Mimo obecności i-Cockpitu® w wielu modelach marki Peugeot „przyzwyczajenie” się do małej kierownicy znowu zabrało Redaktorom kilka dni! Pochwalono wygodne fotele i ich dobre podparcie boczne, a także funkcję masażu. System utrzymania pasa ruchu był nadwrażliwy i często go wyłączano. To dziwne, ale cóż – francuskie auto, więc AUTO ŚWIAT musi się do czegoś przyczepić.
Doceniono siatkę oddzielająca bagażnik od przedziału pasażerskiego i wygodne składanie kanapy od strony bagażnika. Silnik 2.0 BlueHDi 180 okazał się – jak zwykle – znakomity i oszczędny. Spalił średnio 6,7 l/100 km. Ciekawe, jakie spalanie uda się uzyskać w naszym teście. Sporą jego część pokonamy na autostradach.
Zaskoczyły mnie, zwłaszcza po własnym teście liftbacka, aż takie uwypuklenie różnic pomiędzy trybami pracy. AUTO ŚWIAT twierdzi, że w trybie Sport samochód aż podskakiwał, a do tego drażnił uszy sztucznie generowanym dźwiękiem, zaś w trybie Comfot auto prowadziło się zbyt „gumowo”.
Ostateczna nota, to 4,5 gwiazdki w pięciogwiazdkowej skali.
Na stronach 28-29 znajdziecie test kolejnego francuskiego samochodu. Tym razem to kompaktowy SUV od Citroëna – C5 Aircross. Dokładnie ten sam egzemplarz, który ja opisałem tutaj. Fakt, że pod maską testowanego samochodu pracuje silnik wysokoprężny AUTO ŚWIAT próbuje zdyskredytować pisząc, że taką jednostkę można uznać za nieco przestarzałą. To bzdura! Niech porównają silnik BlueHDi z dieslami Volkswagena, a wówczas okaże się, kto ma przestarzałe silniki diesla! Na szczęście dalej piszą już, że ten silnik zapewnia przyjemną i równą pracę, wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów, pracuje cicho i kulturalnie, a do tego jest oszczędny. Choć tu pochwały nie są takie kompletnie bezkrytyczne.
Autor docenia też komfort jazdy, skuteczne hamulce i bogate wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo. Ciepłe słowa skierowano pod adresem bagażnika. Także wyposażenie odmiany Shine powinno zaspokoić niemalże wszystkie potrzeby. Ostateczna nota, to 4,5 gwiazdki na pięć możliwych do uzyskania.
Wśród dziesięciu używanych hot hatchy zaprezentowanych na stronach 36-41 AUTO ŚWIAT wymienia jedno francuskie: Renault Megane R.S. drugiej generacji. W najbardziej ekstremalnych wersjach to szalenie dynamiczne auto, choć też faktycznie twarde. Gorzej wypada skuteczność hamowania i spalanie, ale tym ostatnim amatorzy tego typu samochodów chyba nie powinni się przejmować ;-)
Silniki Grupy PSA wspomniano krótko w opisie używanego Volvo V70 trzeciej generacji (strony 42-45).
Na reprodukcji okładki sprzed 20 lat (strona 49.) można dostrzec Renault Megane Grandtour.
W dodatku natkniecie się na materiał poświęcony nietrwałym łańcuchowym napędom rozrządu. Wymieniono m.in. ten z silników 1.2 TCe spotykanych w Renault, Daciach i Nissanach (Clio IV, Megane III i IV, Duster I i II, Dokker, Lodgy i inne) oraz 1.6 THP od PSA (Citroëny C4 I i II, C5 II, DS3 i DS4, Peugeoty 207, 208, 308 I i II, 508, 3008, 5008 i RCZ oraz inne, np. BMW i Mini).
Citroën y C-Elysee i C5 Aircross można dostrzec na zdjęciach zamieszczonych na stronach XII-XIII dodatku.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze