Aż 10 nowych SUV-ów pokaże Audi w ciągu najbliższych dwóch lat. Tak przynajmniej twierdzi AUTO ŚWIAT, choć szczerze mówiąc nie bardzo wierzę w te zapowiedzi. Motogazetki zawsze zapowiadają wielkie ofensywy produktowe niemieckich koncernów, a potem się okazuje, że jeśli pojawia się jakaś nowość, to jedna, a reszta, to odgrzewanie kotletów. Dodajmy przy okazji, że na okładce tygodnika pojawiły się też – jak zwykle na dole – małe zdjęcia Citroëna Berlingo i Renault Megane. W górnej części zaś można się doszukać malusieńkiej fotki Peugeota 508 RXH.
AUTO ŚWIAT nr 34 (1234) z 19.VIII.2019
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,90 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,6 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, 208, 405, 508, Rifter, Megane, Scenic, Combo, Corsa
O gliwickiej fabryce Opla wspomina we „wstępniaku” (strona 3.) Redaktor Sewastianowicz.
W laurce przygotowanej dla Audi wyczytałem, że 15 miliardów euro wystarczyłoby na pięć nowych generacji Golfa. Kurczę – aż trzy miliardy kosztują te mizerniutkie zmiany, jakie wprowadzają w kolejnych „generacjach” tego czegoś???
Na stronach 8-9 AUTO ŚWIAT pochylił się nad najnowszą generacją Opla Corsy. Wszystkie dotychczasowe przypomnieliśmy Wam wczoraj, a ta nowa ma wiele wspólnego z najnowszym Peugeotem 208. AUTO ŚWIAT krytykuje deskę rozdzielczą nowej Corsy, ale i tak uważa, że jest lepsza od peugeotowskiego i-Cockpitu. Ależ oni są konserwatywni! Nie, nie są konserwatywni – oni po prostu są proniemieccy, a ściślej mówiąc – proVAGowscy. Skrytykują wszystko, cokolwiek zaproponuje masowy producent i pochwalą wszystko, co wyprodukuje VAG. TO VAG-owskie rozwiązania są dla nich wzorcowe, a wszystko inne uważają za złe. Motogazetki są w tym kraju żałosne w promowaniu jednego koncernu i do tego udają obiektywizm. Corsę skrytykowano za rzekomą (nie wiem, nie widziałem auta, więc pozwalam sobie poddać w wątpliwość ocenę tych nieobiektywnych dziennikarzy) ciasnotę z tyłu.
O tym, że być może spółka joint venture PSA z koncernem Dongfeng sprzeda dwie chińskie fabryki wspominaliśmy przeszło tydzień temu. Pisze o tym także AUTO ŚWIAT na stronie 13.
Porównanie trzech kombivanów – Citroëna Berlingo, Forda Tourneo i Volkswagena Caddy – znajdziecie na stronach 14-19. Od razu rozwieję Wasze wątpliwości – współtwórca tego segmentu, francuskie Berlingo, przerżnęło porównanie z niemiecką konkurencją. Opisując Citroëna wspomniano też jego braci – Peugeota Riftera i Opla Combo. To świeżutkie nowości, tegoroczni zdobywcy tytułu Międzynarodowego Vana Roku. Ale dla tygodnika AUTO ŚWIAT (a realnie AUTO BILD) to nic nie znaczy. Tu wygrywa (ex aequo) tłuczony od 15 lat w niemal niezmienionej formie Volkswagen Caddy! Samochód o prymitywnym wykończeniu (być może nie w każdej wersji, ale ten, którym czasem jeżdżę, jest właśnie taki) i kompletnie pozbawiony stylu.
AUTO ŚWIAT uznał, że najmniej w tych kombivanach czuć dostawczaka w Berlingo. Dlaczego więc przegrało, skoro oceniano osobowe wersje tych aut? Stwierdzono, że Caddy jest wygodny (w zasadzie napisano to tylko o fotelach), a Berlingo ma krótkie siedziska. To w węższym wewnątrz o 1,5 cm Citroenie podobno brakuje miejsca na szerokość w drugim rzędzie. Nikomu też nie przeszkadzają resory piórowe w Caddym (jak w Żuku!), a do tego jego zespół napędowy uznano za najlepszy! No tak, Citroën miał tylko trzy cylindry. Najmniej spalił, ale jakie to ma znaczenie? Ford też ma trzycylindrowy silnik, Ado tego jego pojemność skokowa, to tylko 999 cm³, o 200 cm³ mniej, niż w Citroënie. Dziwnym trafem jednak silnik Forda rozwija 100 KM, Citroëna 110 KM, a Volkswagena aż 131 KM. Nie mają słabszej jednostki? Ależ mają! Są silniki TSI (bo AUTO ŚWIAT testuje benzyniaki) o mocach 84 KM, 102 KM i 125 KM. Czyli dało się. Ale po co? Przecież tak uzyskano lepsze osiągi, a to jest punktowane!
Generalnie AUTO ŚWIAT rozbawił mnie wysokimi ocenami Volkswagena w takich kategoriach, jak jakość wykończenia, przyspieszenie (to w kwestii silników), czy elastyczność (to też). Dobrze, że nie napisali, że Caddy jest bardziej komfortowy lub lepiej wyciszony od Citroëna. Ale i tak Ford i Volkswagen zdobyły po 416 punktów, a Citroënowi przyznano jedynie 410. Ale to Citroën ma przeszklony dach, półkę pod sufitem, wysoko położony ekran nawigacji i trzy niezależna fotele w drugim rzędzie. Caddy, to droga porażka i tyle – taka jest moja opinia. Kiedyś zrobię fotki wnętrza Volkswagena, którym sporadycznie jeżdżę – nie sądziłem, że w XXI wieku można oddać europejskiemu klientowi takie wnętrze! W dodatku żądając za to takich ogromnych pieniędzy!
Test Renault Megane GT Line TCe 160 AUTO SWIAT opublikował na stronach 26-27. Redaktor Kamiński ocenił ten samochód na 4,5 gwiazdki. To dokładnie ten sam egzemplarz, którym ja miałem przyjemność jeździć wiosną. Ciekawe, funkcjonalne na co dzień, dość dynamiczne auto kosztujące całkiem rozsądne pieniądze. Pali stosunkowo niewiele, ma wygodne sportowe fotele, świetną stylistykę i dobrze się prowadzi. Komfort resorowania faktycznie pozostawia nieco do życzenia, ale w tego typu samochodzie to coś naturalnego. Z tyłu faktycznie mogłoby być nieco więcej miejsca, ale czy cena zakupu faktycznie jest wysoka? Pozbawiony stylu Volkswagen Golf z aktualnego roku modelowego (jest już nowszy, przyszłoroczny) oznacza wydatek minimum 92.000 zł za pięciodrzwiową wersję 150-konną Comfortline z manualem. Tutaj mamy skrzynię automatyczną dwusprzęgłową i o 10 KM więcej. I kosztuje to 92.700 zł (z manualem od 85.700zł). Golf ze 150-konnym benzyniakiem i 7-biegową skrzynią DSG dostępny jest w wersji Highline za minimum 105.800 zł. Ale AUTO ŚWIAT twierdzi, że to Megane ma wysoką cenę zakupu!!!
W Top10 w dziale Auta używane zaprezentowano 10 modeli kombi na różne drogi. Na stronach 42-45 znajdziecie m.in. Peugeota 508 RXH – hybrydowe auto, które w późniejszym okresie produkcji wykastrowano z elektrycznego napędu wspomagającego silnik spalinowy. To ciekawy samochód, który można kupić wyraźnie taniej, niż Passata Alltracka z tego samego rocznika! A na pewno jadąc RXH od razu wyróżnicie się na drodze! Zwłaszcza, że RXH, to także bogate wyposażenie i niskie spalanie, bo silnik spalinowy, to znakomity turbodiesel.
W dziale Z naszego archiwum (strona 49.) natkniecie się na Renault Scenic’a na reprodukcji okładki tygodnika AUTO ŚWIAT sprzed 20 lat i na poświęconą mu „przypominajkę” nieco niżej oraz na wzmiankę o produkcji Peugeota 405 w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze