Okładka aktualnego „Auto Świata” przynosi nam dwie fotografie aut, które pozostają w kręgu naszych zainteresowań. Do zdjęcie Dacii Logan pierwszej generacji oraz nieduża, acz nieco większa fotka Nowego Peugeota 308. Dominują oczywiście auta produkowane przez koncerny niemieckie, no ale do tego zdążyliśmy przywyknąć, choć budzi to generalnie nasz sprzeciw.
„Auto Świat” nr 38 (940) z 9.IX.2013
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Exagon, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 Picasso, 208, 308, 508, 4, Clio, Floride, Megane, Thalia, Furtive eGT, Duster, Logan, Sandero, sportowe
I właśnie Peugeota 308 wspomniał w swoim „wstępniaku” Redaktor Sewastianowicz, jako przykład jednego ze stosunkowo niewielu aut pokazanych we Frankfurcie przeznaczonych dla tzw. zwykłego człowieka.
Dwie strony dalej (5.) znajdziecie zdjęcia właśnie Nowej 308-ki oraz koncepcyjnego hybrydowego Peugeota 208 Hybrid FE, a wszystko to w relacji „Auto Świata” z Frankfurtu. Naszą relację ze stoiska Peugeota znajdziecie tutaj.
Szybkie porównanie 308-ki z Kią cee’d zamieszczono na stronie 6. Koreański kompakt zdobył trzy z pięciu możliwych do uzbierania gwiazdek i przegrał z autem francuskim o jedną gwiazdkę, ale to można było wywnioskować już po tytule brzmiącym „Na takiego Peugeota czekaliśmy!”. Produkt sygnowany kroczącym lwem określono jako „poręczny, zwinny i komfortowy”. Pochwalono nieprzesadną długość Nowej 308-ki (co poprawia manewrowanie w mieście), układ kierowniczy (bezpośredni!), „świetne” fotele i spory bagażnik (420 litrów), komfortowe zawieszenie (pochwalili miękkość; to niesamowite, ale miłe z ich strony), niezły silnik (nowa jednostka 1.6 THP 125 KM) i bogate wyposażenie. Bardzo pozytywny artykuł, aż się boję, co będzie, gdy przejdą do dokładniejszego testu ;-)
Wśród samochodów z fabrycznymi instalacjami LPG wymieniono na stronie 16. Dacie Duster, Logan i Sandero.
Całkiem niedawno testowałem Renault Megane CC Floride – limitowaną wersję specjalną coupe-cabrio z rombem na masce. Auto, choć nietanie, okazało się bardzo interesującym samochodem. Dziś ten sam egzemplarz oglądam na 21. stronie „Auto Świata” i cieszę się, że został oceniony na 4+ – jak na „AŚ”, to naprawdę wysoka nota.
Na początku przypomniano legendarne Floride z początków drugiej połowy XX wieku. Lekko przesadzono pisząc, że dach w Megane CC chowa się w kilka sekund, bo czas ten jest de facto zauważalnie dłuższy, ale nie czepiajmy się szczegółów ;-) Doceniono bogate wyposażenie i stylowe wykończenie auta, które wygląda, jak elegancki przystojniak w smokingu ;-) Bardzo dobrze oceniono silnik 1.6 dCi Energy, który w teście „Auto Świata” spalił średnio 5,5 l/100 km, czyli nawet mniej, niż pod moją prawą stopą! Spodobało się też zawieszenie, które uznano za „optymalnie zestrojone”.
Brawo!
Test map fabrycznych nawigacji samochodowych dwunastu modeli różnych klas znajdziecie na stronach 30-33. Sprawdzono też auta francuskie: Nowego Citroëna C4 Picasso, Peugeota 508 oraz Renault Clio IV. Przy okazji uwaga – 13+3=16, a nie 18 ;-) To tak w kwestii podsumowania punktów przy nowym kompaktowym minivanie z Francji ;-) I właśnie spośród aut francuskich to w Nowym C4 Picasso mapy są najlepsze, ale nie uzbierały tylu punktów, by wskoczyć na podium zestawienia. Clio IV uzyskało 15 punktów, za to kiepściutko oceniono Peugeota – tylko 4 oczka i ostatnie miejsce. Zarzucono, że navi w tym modelu ma „bardzo skromne pokrycie sieci dróg”, wielu autostrad i dróg ekspresowych po prostu nie ma, całości więc nie ratuje świetna grafika i wygodna obsługa.
Nadwozie typu sedan stosunkowo rzadko budzi emocje, zwłaszcza jeśli mowa o samochodzie raczej tanim. Trzy tego typu samochody porównano w dziale Używane na stronach 36-41. Chevrolet Aveo i Fiat Albea, to propozycje generalnie droższe, ale czy tylko ceną może z nimi rywalizować Dacia Logan pierwszej generacji? Porównano wersje napędzane silnikami benzynowymi o mocy rzędu 75 KM. W tekście wspomniano zresztą także Renault Thalię. A jeśli już jesteśmy przy innych autach tego segmentu, to ja, ja będę szydził ze Škody Fabii ;-)
Dacia okazuje się zdecydowanie najtańsza w swojej grupie wiekowej (porównano auta z roku 2007), co już należy zapisać na jej plus – skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać? A jeśli nawet widać, to i tak za sam wygląd płacić nawet o połowę więcej za rywala? Bez sensu!
Do Logana, jak się okazuje, bez trudu kupi się też wiele zamienników, czyli rynek części zamiennych stoi przed nim otworem! W przypadku rywali jest nieco gorzej, ale i tak generalnie nie ma tragedii. Zawsze też można skorzystać z ASO, w których – w przypadku wszystkich trzech aut – ceny nie zabijają.
Spośród porównanych modeli Dacia okazała się najprzestronniejsza, co docenią zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy. Nieźle wypada też 510-litrowy bagażnik – Albea oferuje kufer większy o pomijalne de facto 5 litrów, zaś Aveo gra w innej lidze – ma tylko 400-litrowy bagażnik. Loganowi zarzucono niewyszukane materiały wykończeniowe (choć całkiem solidne, jak się okazuje), nienowoczesny design, wpadki ergonomiczne i korozję nadwozia w najstarszych egzemplarzach.
Wszystkie trzy auta oceniono na 3,5 w sześciogwiazdkowej skali i chyba trudno oczekiwać więcej. Cieszy natomiast niezły wynik Logana – bałem się, że zostanie „zjechany” bardziej.
Francuski supersamochód o napędzie elektrycznym, Exagon Furtive eGT, został zaprezentowany na stronach 44-46 w dziale Auto-Fascynacje. To rzeczywiście imponujące auto dysponując nieco ponad 400 KM mocy i 516 Nm momentu obrotowego. Zasięg auta jest dość płynny – ocenia się go na 197-406 km – a tym niesamowitym samochodem wygodnie podróżować może cztery osoby. Zdjęcia tego auta możecie obejrzeć poniżej.
Bolidy Formuły E, w którą angażuje się także Renault, pojawiły się na salonie we Frankfurcie, a teraz możecie o nich poczytać także na stronie 47. „Auto Świata”.
O Renault 4 i papieżu Franciszku możecie przeczytać na stronie 48., albo u nas ;-)
Ostatnim samochodem francuskim wspomnianym na łamach aktualnego „Auto Świata” jest Citroën C4 Picasso, którego skrzyni MCP broni w liście do Redakcji Sławomir Krawczyk.
Stronniczy przegląd prasy: „Auto Świat” nr 37/2013
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze