Na okładce aktualnego wydania tygodnika „Auto Świat” zagościły aż trzy samochody znajdujące się w kręgu naszych zainteresowań – Nowe Renault Twingo, Nowy Peugeot 508 i Dacia Sandero. Co więcej – nie ma tam zdjęcia żadnego auta z koncernu VAG, a to już naprawdę wydarzenie wyjątkowe i godne odnotowania w annałach naszych przeglądów prasy. Wprawdzie o jednym wspomniano, ale zdjęcia nie umieszczono. Wypadek przy pracy? ;-)
„Auto Świat” nr 38 (988) z 15.IX.2014
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Berlingo, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, 4, Divine, 206, 207, 508, Captur, Clio, Twingo, Duster, Sandero
Pierwszym francuskim samochodem zaprezentowanym na łamach aktualnego „Auto Świata” jest Peugeot 508, który poddany został liftingowi i po raz pierwszy publicznie zaprezentowano go na sierpniowym salonie w Moskwie. Ja obejrzę go za dwa tygodnie w Paryżu i już dziś zapraszam Was do śledzenia łamów naszego wortalu w początkach października – na pewno sporo miejsca poświęcimy branżowej wystawie w stolicy Francji. A tymczasem zerknijcie na stronę 8., gdzie napisano parę zdań o nowej 508-ce.
Łada produkowana przez AwtoWAZ, czyli spółkę zależną od Renault, szykuje ofensywę na rynki europejskie. Najpierw na podbój Starego Kontynentu ruszyć ma Vesta. Napędzane silnikiem Renault auto ma być tańsze od konkurencyjnych Dacii. Czy to jednak nie będzie trochę kanibalizm Grupy Renault? Wzmiankę o tej Ładzie znajdziecie na stronie 10.
Nieco niżej, ale wciąż na tej samej stronie, znalazła się krótka notatka o koncepcyjnym DS Divine, które to auto może stanowić zapowiedź nowego DS4.
Krótka informacja o wynikach ostatnich testów zderzeniowych EuroNCAP pojawiła się na stronie 10. Wspomniano tam Citroëna Berlingo i Renault Twingo.
A jeśli mowa o Twingo, to zaprezentowano to ciekawe auto na stronach 12-13. Przypomniano też jego pierwszą generacje, bardzo rewolucyjną. Francuzi znowu szokują, choć tym razem bardziej techniką, choć stylistycznie Nowe Twingo też jest bardzo ciekawe. Dzięki zespołowi napędowemu z tyłu małe Renault jest bardzo zwrotne i w dodatku daje sporo frajdy z jazdy. Pochwalono nawet układ kierowniczy, nie przeszkadzał też warkot trzycylindrowego benzyniaczka, a styl wnętrza uznano za radosny. Niestety na pięć gwiazdek to za mało – Nowe Twingo otrzymało tylko cztery. Czy dlatego, że jest francuskie?…
Za to do niesamowitego rozstrzygnięcia doszło w teście porównawczym, który zamieszczono na stronach 18-21. Dacia Sandero pokonała nowe Mitsubishi Space Star! Oba kosztują podobne pieniądze (w testowanych odmianach po niespełna 39.000 zł), mają też porównywalne wyposażenie, choć japońskie auto może się spodobać większej liczbie osób – stylistyka Dacii jest prostsza. Ale w Polsce sprzedaje się dużo samochodów o bardzo prostej stylistyce… ;-)
Okazuje się, że Dacia oferuje lepsze fotele i zauważalnie większy bagażnik. Pali też rozsądne ilości benzyny, choć Mitsubishi w tym względzie okazało się dużo lepsze. Silnik Dacii zapewnia też lepszą elastyczność (większa pojemność skokowa i liczba cylindrów). Za to w obu samochodach skrytykowano skrzynie biegów – może tą do Space Stara dostarczają Francuzi? ;-)
Dacia lepiej hamuje, ma też lepsze zawieszenie. Nic więc dziwnego, że po podsumowaniu „za” i „przeciw” Dacia uzbierała 424 punkty, a Mitsubishi tylko 400. Ale to naprawdę zaskakujące, bo choć Dacia robi dobre auta, to nie spodziewałem się, że pokona Space Stara.
Citroën C4 Cactus pojawił się na stronach 22-24, a wraz z nim pojawiły się odniesienia do C4, C3 Picasso i… 2CV. W tym ostatnim przypadku chodziło o prostotę i… radość z jazdy. A C4 Cactusa pochwalono za oryginalny styl, ale zganiono za dotykowy ekran sterujący wieloma funkcjami samochodu. Zaletą są też świetne fotele, a wadą – brak dzielonej kanapy. A zarzut brzmiący „większe zakupy do domu i nawet 3 osoby w Cactusie już się nie zmieszczą” uważam za postrzelony. Co oni w tym „Auto Świecie” kupują na tyle regularnie, że potrzebują składanej częściowo kanapy???
Doceniono lekkość konstrukcji i dynamikę pojazdu oraz rozsądne spalanie, ale zawieszenie uznano za… zbyt twarde i niekomfortowe! Moim zdaniem za twarde nie jest, może jedynie dla zagorzałych zwolenników hydropneumatyków, ale takich w Redakcji „Auto Świata” zapewne nie ma. Tyle, że zawsze w przypadku francuskich samochodów są one za miękkie, albo za twarde, nigdy dobre…
Za to nie czepiono się uchylanych tylnych szyb, tak chętnie krytykowanych w innych tytułach. A końcowa ocena, to cztery gwiazdki. Trochę mało, wolałbym 4,5, ale woleć, to sobie mogę na łamach Francuskie.pl ;-)
W materiale będącym analizą umów kredytowych na sześć przykładowych modeli dwa pochodzą z Grupy Renault. To Renault Clio i Dacia Duster, a całość znajdziecie na stronach 26-28.
Peugeota 207 opisano w dziale Z drugiej ręki na stronach 36-37. Już z tytułu wynika, że jest „Ładny, tani i nieźle wykonany”. Bo faktycznie można kupić dobrze wyposażoną i nie zajeżdżoną 207-ke za rozsądne pieniądze i cieszyć się jazdą bezpiecznym i przyjemnie wyglądającym samochodem, który w dodatku dobrze się prowadzi. Szeroka gama silnikowa pozwoli wybrać coś dla siebie. Auto oceniono na cztery gwiazdki w pięciogwiazdkowej skali, a w tekście pojawiło się tez odniesienie do Peugeota 206.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu.
Stronniczy przegląd prasy: „Auto Świat” nr 38/2014
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze