„Auto-Świat” nr 42 (589) z 16.X.2006
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 1,90 zł
Koszt 1 strony: 3,17 grosza
Warto kupić: tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: C4 Picasso, 206 SW, Koleos, Twingo, sportowe
Wspomniane C4 Picasso zostało zaprezentowane na stronach 10-11. Artykuł zilustrowano sporą ilością zdjęć prezentujących głównie funkcjonalne rozwiązania zastosowane w nowym vanie Citroëna. A co zawarto w tekście autorstwa Redaktora Sękalskiego?
Już podtytuł zdaje się być miły dla mojego krzywego, subiektywnego oka: „Citroën zebrał doświadczenia najlepszych modeli segmentu i stworzył samochód, który powinni docenić kierowcy o prorodzinnym stylu życia”. Troszkę trąci to polityczną poprawnością, ale niech już będzie ;-)
Redaktor Sękalski docenia rewelacyjne przeszklenie kabiny pasażerskiej. W istocie – 6,4 m.kw. to naprawdę rewelacyjny wynik! Do tego znakomicie rozplanowane wnętrze z ogromną ilością schowków zapewnia naprawdę wielkie możliwości aranżacji wnętrza. Tym bardziej, że dwa tylne rzędy siedzeń oraz miejsce pasażera obok kierowcy są składane. Dzięki temu maksymalna przestrzeń ładunkowa sięga niemal 2 metrów sześciennych!
Funkcjonalność nadwozia podnosi także uchylna szyba w tylnej klapie. Nie ma potrzeby otwierania całych tylnych drzwi – wystarczy uchylić jedynie szybę. To bardzo praktyczne rozwiązanie, choć już niezbyt nowatorskie, czemu jednak Citroën miałby nie skorzystać ze sprawdzonych wzorców?
Oczywiście nie zabrakło rozwiązań zastosowanych w mniejszym modelu klasy hatchback – środek kierownicy jest nieruchomy, a obraca się jedynie jej wieniec, a przy centralnych nawiewach umieszczono dyfuzor zapachów. Nowatorskie jest za to rozwiązanie sterowania klimatyzacją – przeniesiono je w skrajne części deski rozdzielczej – w okolice słupków. W ten sposób każdy ma swój panel sterowania tym elementem.
Lista wyposażenia dodatkowego jest dość szeroka – prawie tak bogata, jak wyposażenie standardowe. Można sobie bowiem dokupić m.in. odtwarzacz DVD z dwoma monitorami w oparciach przednich foteli, moduł niezamierzonego przekroczenia linii AFIL, ksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów (co tak chwaliliśmy w naszych testach samochodów Renault).
Ogromną wagę w C4 Picasso konstruktorzy przywiązali do bezpieczeństwa – komplet siedmiu airbagów, układy ABS i ESP, mocowanie Isofix na czterech siedzeniach, to tylko podstawowe elementy wyposażenia poprawiającego bezpieczeństwo podróżujących nowym Pikusiem osób.
Nowością w tej klasie jest zawieszenie pneumatyczne. Wprawdzie tylko z tyłu, ale za to ma cechy znane z licznych hydropneumatyków produkowanych przez tą firmę. Możecie więc liczyć np. na samopoziomowanie nadwozia i niespotykaną stabilność jazdy mocno obciążonym samochodem.
Podstawowym silnikiem w C4 Picasso jest 127-konna jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra. Oprócz tego możecie się zdecydować na silnik 2-litrowy (w tym także z nową skrzynią biegów MCP) o mocy 143 KM, ewentualnie na jeden z dwóch diesli HDi – o pojemności 1,6 litra i mocy 110 KM lub o pojemności 2,0 litra i mocy 138 KM.
Ogólnie artykuł w „Auto-Świecie” jest zadziwiająco przyjazny dla Citroëna. Czyżby powoli zmieniała się linia tego tygodnika? Eeee – jak znam życie, to w teście porównawczym, jaki pewnie kiedyś przeprowadzą i tak C4 Picasso przegra z kretesem z byle Roomsterem…
Na stronie 17. znajdziecie krótką notkę na temat ekologicznych rozwiązań w Renault. Otóż za kilka miesięcy we Francji rozpocznie się sprzedaż Megane przystosowanego do jazdy na bioetanolu. Co więcej – w ciągu nadchodzących trzech lat Renault zamierza połowę swojej produkcji zasilać tym właśnie paliwem! To się nazywa ekologia!
Dwie strony dalej wszystkie trzy francuskie marki odnajdziecie w tabelce prezentującej sprzedaż samochodów nowych w ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku. U nas mogliście o tym poczytać już dziewięć dni temu.
Doniesienia sportowe znajdziecie na stronach 20-21. Są to przede wszystkim informacje o zwycięstwie Fernando Alonso w Grand Prix F1 Japonii.
Przy okazji artykułu o skrzyniach biegów zamieszczonego na stronie 34, wspomniano też o rozwiązaniu nazwanym MCP, a zastosowanym w Citroënie C4 i C4 Picasso.
Na stronach 46-49 zamieszczono w dziale Używane swoisty test niedużych kombiaczków. W konkury z Seatem Cordobą i Škodą Fabią stanął Peugeot 206. Trzeba przyznać, że tak, jak czepiono się mniej, lub bardziej wydumanych usterek technicznych, tak doceniono funkcjonalność. Wprawdzie nie da się ukryć, iż dokonano maleńkiego nadużycia w kwestii fotografii przestrzeni bagażowej, gdzie w Seacie tak zrobiono zdjęcie, że niemal nie widać wysokiego progu załadunku, ale niech im tam będzie – my i tak wiemy lepiej ;-) Tym bardziej możemy im to odpuścić, bo stwierdzili, że Peugeot ma najatrakcyjniejszy design łączący dynamikę z lekkością i elegancją.
U Peugeota dostrzeżono też wysoką funkcjonalność, bardzo dobre hamulce, znakomite zawieszenie i otwieraną tylną szybę – a nie tylko całe drzwi bagażnika. Ogólna ocena uzyskana przez małego, ale pakownego Lwa, to 4. Fabię oceniono podobnie, a Seatowi dostało się 4-. I tak za dużo ;-)
Strony 56-57 pod koniec numeru poświęcono na prezentację koncepcyjnego Twingo, jaki pokazano na Salonie Samochodowym w Paryżu. Delikatna wzmianka przypadła też studyjnemu (póki co) Koleosowi. My również prezentowaliśmy oba te modele: tutaj Twingo, a tutaj Koleosa.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze