„Auto Świat” nr 49 (798) z 29.XI.2010
Stron: 52 (z okładką) + 32 (dodatek „AŚ market”)
Cena: 2,80 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 3,3 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, 107, 206+, 207, 3008, 301, 308, 309, 4007, 407, 5008, 508, 807, BB1, Partner, Expert, SR1, Clio, Fluence, Kangoo, Laguna, Megane, Scenic, Thalia, Twingo, Duster, Logan, Sandero, sportowe
Redaktor Sewastianowicz na stronie 3. wspomina – we „wstępniaku” – o Peugeotach 301 i 308, czyli powraca temat z okładki. Więcej o kompaktowym Peugeocie przyszłości poczytać jednak można na stronach 6-7. Zanim tam jednak zajrzycie, możecie dostrzec fotkę Peugeot 207 SW ilustrującą list Daniela, który nabył podobne auto i dziękuje za dodatek poświęcony silnikom wysokoprężnym PSA zamieszczonym dwa numery wcześniej.
A teraz już materiał poświęcony planowanemu następcy 308-ki, który – zdaniem „AŚ” – może nosić miano 301. Czy tak się stanie? Wszak jeszcze niedawno mówiło się o reaktywacji numeru 309, jaki nosił model produkowany w latach 80. i 90. XX wieku.
301-ka też już była, ale produkowano model o takim symbolu przed niemal 80 laty, więc mało kto już pamięta, jak on wyglądał. Dla tych, którzy tego nie wiedzą, pokazujemy poniżej dwa zdjęcia tego auta, a także wersję Coupe.
Następca nieźle się sprzedającego modelu 308 pokazany zostanie zapewne na następnym salonie samochodowym w Paryżu, a jego wizualizacje pokazano w aktualnym „Auto Świecie”. Samochód na nich zaprezentowany wygląda całkiem atrakcyjnie, jak przystało na francuską produkcję. Czerpie nieco z konceptów miejskiego BB1 i sportowego SR1, czemu trudno się dziwić – takie były zapowiedzi Peugeota, a nad stylistyką wszystkich tych trzech aut pieczę sprawuje ten sam człowiek – Gilles Vidal.
W tekście wspomniano też Peugeota 508, nagrodzonego niedawno przez czytelników „Auto Zeitung”, a wśród konkurentów 301-ki wymieniono Citroëna C4 i Renault Megane.
Historię FSO na Żeraniu przypomniano na stronach 14-15. Wspomniano, że jednym z potencjalnych partnerów w latach 80 było francuskie Renault. Nie wspomniano natomiast o silnikach wysokoprężnych PSA (1.9 D) montowanych swego czasu w Polonezach. O upadającej już chyba ostatecznie fabryce pozwoliłem sobie i ja napisać parę słów…
Testy zderzeniowe Citroëna C4 organizacja EuroNCAP przeprowadziła już dość dawno temu, ale „Auto Świat” wmieszał je do tabelki, w której przedstawiono wyniki ostatnich badań. Możecie to wszystko obejrzeć zaglądając na stronę 16.
C4-ka pojawiła się również stronę dalej, gdzie na marginesie zamieszczono krótką informację o polskich cenach tego nowego francuskiego samochodu kompaktowego.
W nadchodzący weekend zakończenie sezonu rajdowego w Polsce, tradycyjnie odbywające się warszawską Barbórką. Materiał temu poświęcony opublikowano na stronie 18., a całość zilustrowano m.in. zdjęciem Peugeota 307 WRC, którym w ubiegłym roku w tej prestiżowej imprezie wystartował Tomek Kuchar, czterokrotny triumfator tego rajdu.
Ładowność samochodów osobowych często jest niedocenianym parametrem, w efekcie czego dochodzi czasem do przeciążania aut. Które samochody są pod tym względem najlepsze w klasach, które zaś dzierżą palmę przegranych? Możecie to sprawdzić zaglądając na stronę 26., ale podpowiem Wam, że wśród kompaktów najwięcej – aż 686 kg! – może zabrać na swój pokład Peugeot 308 1.6 HDi. Wśród vanów najgorszy wynik – tylko 421 kg – osiągnął Renault Scenic 1.9 dCi, ale ta kategoria była bardzo szeroka – najlepszy wynik uzyskał duży Hyundai H-1.
Renault Clio wymieniono jako konkurenta dla testowanego na stronie 27. Seata Ibizy. Francuskie auto z porównywalnym silnikiem wysokoprężnym jest o przeszło 10 tys. zł tańsze!!!
Zdjęcie Renault Megane I Grandtour pod sporą pokrywą śniegową ilustruje artykuł „6 zimowych błędów” zamieszczony na stronie 31.
Maleńką fotkę uszkodzonej Renault Thalii stojącej na lawecie można dostrzec na stronie 36.
Na sąsiedniej stronie pokazano Citroëna Berlingo, ale artykuł dotyczy tego, jaką przyczepę można holować mając prawo jazdy kategorii B.
W Interwencjach przedstawiono problem z wyjątkowo długim oczekiwaniem na regulator ciśnienia paliwa do Renault Laguny.
Segment aut kompaktowych jest bardzo ważny dla producentów, bo mnóstwo osób decyduje się na samochód tego typu – nie za mały, a jeszcze niezbyt drogi i w dodatku niekoniecznie drenujący kieszeń pod względem utrzymania. Auto kompaktowe jest dobre dla rodziny, dla singla, dla przedstawiciela handlowego, dla starszego małżeństwa, niemal dla każdego. Koniecznie jednak musi być relatywnie tanie w eksploatacji, a dobrze by było, by przy tym było nieźle wyposażone i przestronne.
Trzy takie samochody w dziale Używane przetestowano w „Auto Świecie”. Z Toyotą Corollą i Oplem Astrą zmierzyło się Renault Megane drugiej generacji, a wszystkie trzy samochody napędzane były silnikami benzynowymi o pojemności rzędu 1.6 litra i mocy z przedziału 105-113 KM. W sześciogwiazdkowej skali po pięć punktów otrzymały Astra i Corolla, zaś dla Megane przewidziano jedynie cztery gwiazdeczki. Dlaczego?
Meganka jest tania w eksploatacji, zwłaszcza na częściach oryginalnych – większość elementów jest tańsza, czasem dużo tańsza!, niż u konkurentów. Auto jest dobrze zabezpieczone antykorozyjnie, bezpieczne (5 gwiazdek w teście EuroNCAP), komfortowe, dobrze wyposażone, a do tego oryginalne stylistycznie i relatywnie tanie w zakupie na rynku wtórnym. Wśród wad można wymienić dość szybko korodujący wydech (efekt mnóstwa soli na polskich drogach w sezonie zimowym i brudu na asfalcie w pozostałych porach roku), dość powszechne usterki cewek zapłonowych Sagem, dość szybko wybijające się łożyska kolumn resorujących i niezbyt trwałe oryginalne tarcze hamulcowe. Zdarzają się też usterki elektroniki, ale to powoduje raczej irytację właściciela, a nie unieruchomienie pojazdu.
O tym wszystkim możecie poczytać na stronach 42-45.
Do aktualnego „Auto Świata” dołączono, jak zwykle do ostatniego numeru w miesiącu – dodatek „AŚ market”. W nim również znajdziemy co nieco o autach francuskich.
Na stronie II opisano Dacię Logan, a to z uwagi na pojawienie się na naszym rynku nadbudów dla modelu Pick-Up.
Stronę III poświęcono na zaprezentowanie sytuacji podatkowej aut z tzw. kratką. Całość zilustrowano zdjęciem Citroëna C4 Picasso, a w tabelce z dostępnością „zakratowanych” samochodów wspomniano Citroënach Berlingo, C3 Picasso, C4 Picasso i C5, Daciach Logan i Sandero, Peugeotach 207, 308, 407, 807 i Partnerze oraz Renault Clio, Megane, Scenic i Laguna.
Na stronach IV-V zaproponowano ośmiu różnym osobom łącznie 24 samochody – po jednym nowym, prawie nowym i używanym. Wśród nich pojawiły się Dacia Duster (specjalnie polecana przez Redakcję!), Renault Thalia i Peugeot 308.
O aktualnych rabatach na nowe samochody możecie poczytać na stronie VI. Wspomniano m.in. o Citroënach C1, C3, C3 Picasso, C4 Picasso i C5, Peugeotach 107, 206+, 207, 308, 3008, 407, 5008, 807, 4007, Partnerze i Expercie Teppe oraz Renault Twingo, Clio, Thalii, Megane, Fluence’ie, Lagunie, Scenic’u i Kangoo.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Można kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze