„Classicauto” nr 08 (47) z VIII.2010
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 9,99zł
Koszt 1 strony: niemal 12 groszy
Warto kupić? Tak, oczywiście dla francuskich samochodów zabytkowych
O jakich markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Panhard, Peugeot, Renault (+Alpine), Simca
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: BX, C3, CX, DS, DS3, GS, SM, XM, 24CT, 750, 204, 205, 403, J9, 5, 10, 16, 19, 20, 30, Clio, Fuego, Alpine Renault A110, Alpine Renault A310, 1307
I właśnie Citroëna SM wspomina już na stronie 5. Redaktor Naczelny „Classicauto”, Wojciech Jurecki. Twierdzi, że ten samochód najpiękniej wygląda z czarnymi tablicami, najlepiej z „francuskim” krojem czcionki. Cóż – coś w tym faktycznie jest…
Wzmianka o Peugeocie 205 GTI znalazła się w materiale będącym relacją z Oldimerbazaru, jaki odbył się w Warszawie w ostatnią niedzielę czerwca.
Dużo obszerniejszy artykuł poświęcony już tylko francuskiemu samochodowi, zamieszczono na stronach 14-15. Co ciekawe auto nie jest w żadnym wypadku zabytkowe, choć nawiązuje do świetlanej przeszłości i legendarnego modelu… Tak – chodzi oczywiście o Citroëna DS3.
Naturalnie nie zabrakło odniesień do legendarnej DS-y sprzed półwiecza, ale nawiązano też do C3, na którym bazuje pierwszy model ekskluzywnej serii umożliwiającej naprawdę spora indywidualizację wykończenia. Samochód spotkał się z bardzo przychylną opinią Redaktora Jureckiego, choć Autor tekstu zdecydowanie wolałby samochód w kolorze innym, niż użyczony, czyli czarny. To fakt – do DS3 z jego zadziorną stylistyką bardziej pasują kolory żywe i rzucające się w oczy.
156-konna wersja silnika 1.6 THP napędzająca testową DS3-kę spisuje się w tym aucie wprost rewelacyjnie. Zapewnia znakomitą elastyczność, a i spalanie ma na rozsądnym poziomie. Dobrze też współpracuje z sześcioprzełożeniową manualną skrzynią biegów, a prowadzenie auta przypomina np. to, jak prowadzi się Renault Clio R.S. Warto zauważyć, że właśnie dobre prowadzenie podkreślono w artykule, choć wielu polskich dziennikarzy motoryzacyjnych krytykuje w tym względzie C3. A właśnie C3 i w efekcie DS3 pochwalono za trakcję. Owszem – nie w zakrętach – ale po założeniu szerszych opon na pewno i tam się poprawi.
Całkiem mocne auto musi się skutecznie zatrzymywać i DS3 potrafi to znakomicie. Ale najważniejsze jest to, że DS3 przełamuje konwenanse, niszczy mity, jest przekorny do bólu, a to właśnie jest kwintesencja Citroëna!
Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych KRAK odbywający się pod Wawelem, miał miejsce w ostatni weekend czerwca. Relację z tej imprezy zamieszczono na stronie 17., a my wspominamy o tym dlatego, że za jedne z najciekawszych aut imprezy wymieniono tam Alpine Renault A310 V6 i Alpine Renault A110 Berlinette 1300.
Malutkie zdjęcie Peugeota 205 T16 zdobi relację z tegorocznego Festival Of Speed w Goodwood. Znajdziecie ją na stronie 19.
Miłośnicy Citroëna nie mogą nie zajrzeć na strony 28-37, gdzie opisano auto rzadkie na polskich ulicach. Owszem – jest już trochę SM-ów w Polsce, ale wciąż są to śladowe ilości, niektóre z tych aut są zresztą wciąż odbudowywane. Najsławniejszym chyba właścicielem SM-a w naszym kraju jest Tadeusz Vorbrodt, wielki miłośnik Citroënów, który posiadał to auto jako bodajże jeden z dwóch pierwszych właścicieli SM-ów w Polsce.
Redaktor Pawłowski w bardzo ciekawy sposób zaprezentował genezę powstania SM-a. Potem przeszedł do sesji fotograficznej do artykułu, podczas której oglądający auto ludzie opowiadali cuda o tym, co to jest. Porównywali, nazywali wręcz SM-a BX-em, XM-em, CX-em, a nawet chwalili się własnymi „starymi” pojazdami, np. Renault 19 :-)
W tekście wspomniano też inne ciekawe samochody Citroëna: GS (w tym GS BiRotor), czy CX Turbo 2.
Zdecydowanie warto się zapoznać z zamieszczonym przez „Classicauto” artykułem poświęconym Citroënowi SM. Koniecznie zajrzyjcie też do kalendarium modelu na stronie 37.!
Niewielkie samochody, to domena Francuzów. W tym roku będziemy obchodzić, lub juz obchodziliśmy, „okrągłe” rocznice powstania niektórych z nich. „Classicauto” przypomina nam m.in. o Citroënie DS i Peugeocie 403 (z roku 1955), Peugeocie 204, Renault 10 i 16 (z roku 1965), Citroënie SM (rok 1970), Renault 20/30, Simce 1307 (rok 1975), Renault 5 Turbo i Renault Fuego (rok 1980) oraz Renault 5 serii II, a wszystko to na stronach 38-46.
Peugeota J9 wspomnieli w swoim znakomitym felietonie Wiktor Paul i Kamil Pawłowski, a zapoznać się z tym tekstem możecie zaglądając na stronę 47.
Francuskie auta wspomniano też w relacji z rajdu oldtimerów Bosch Boxberg Classic: Panharda 750, Renault 5 Alpine, Renault 8 Gordini i Alpine A110. Całą relację zamieszczono na stronach 48-50.
I to już w zasadzie wszystko (nie licząc ogłoszeń), co napisano w sierpniowym numerze „Classicauto” o francuskich samochodach.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze