Ukazał się trzeci tegoroczny numer pisma MOTO SALON. To coś w rodzaju dwumiesięcznika, ale niezbyt ortodoksyjnie trzymającego się tego określenia. Okładka miłośników francuskiej motoryzacji specjalnie do zakupu nie zachęca – widać na niej tylko fragment Opla Astry (samochód jest produkowany przez Grupę PSA współtworzącą koncern Stellantis), ale może w środku znajdziemy coś więcej? Mamy na to łącznie z okładkami 84 strony.
MOTO SALON nr 3 (84) z 2022 roku
Wydawca: Polska Press Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 8,95 zł
Koszt 1 strony: ponad 10,6 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Matra, Talbot, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C5 X, Evasion, Xsara Picasso, DS 4, 206, 308, 401, 408, 504, 806, Partner, Rifter, 16, Austral, Avantime, Captur, Espace, Kadjar, Kangoo, Megane, Megane E-Tech Electric, Modus, Scenic, Talisman, Astra, Grandland X, Zafira
Na stronie 7. MOTO SALON przypomina, że Opel ma już 160 lat. Realnie ta rocznica przypadała 21. stycznia 2022 roku. Poświęciliśmy temu spory artykuł okraszony licznymi zdjęciami dokumentującymi historię marki. Fotografia zamieszczona przez MOTO SALON przedstawia – mogę się mylić – Opla Doktorwagena.
Renault Kangoo wspomniano przy okazji wzmianki opublikowanej na stronie 11. dotyczącej premiery najnowszej wersji Mercedesa Klasy T. W tym samym artykule, ale na stronie 12., wspomniano o premierze Nissana Juke’a oraz Renault Australa, następcy Kadjara.
Ciekawy artykuł traktujący o karoseriach samochodów na przestrzeni dziesięcioleci znajdziecie na stronach 22-29. Temat jest bardzo szeroki, z pewnością dałoby się napisać niejedną książkę, ale z artykułem w piśmie MOTO SALON warto się zapoznać. Wspomniano tam (lub pokazano) Opla Doktorwagena, Lancię Thetę, Lambdę i Zetę, Renault 16, Espace, Scenic, Captur, Modus, Megane i Avantime, Ople Vectrę, Merivę, Combo, Corsę, Grandlanda X, Astra, Tigra i Zafira, Matrę Talbota Rancho, Peugeoty 806, 206 CC Partnera i 401 Eclipse, Fiaty Ulysse i Multipla, Citroëny Berlingo, Evasion i Xsarę Picasso oraz Nissana Micrę. Przy okazji uwaga – do nazw kilku modeli wkradły się w artykule błędy.
Na stronach 30-35 MOTO SALON prezentuje Peugeota 408. To ciekawie wyglądające auto, choć – jak sądzę – nie każdemu przypadnie do gustu. Do mnie ta sylwetka nie do końca przemawia, acz doceniam i projekt (także wnętrza), i jakość wykonania. Miałem okazję przyjrzeć się temu modelowi w ubiegłym tygodniu na targach w Paryżu.
W artykule jest sporo odniesień do Citroëna C5 X, bo faktycznie auta mają podobną sylwetkę, a i technicznie bazują na wielu tych samych rozwiązaniach. Pojawiły się też nawiązania do Peugeotów 308, 3008 i 508. 408-ka jest wyraźnie krótsza od C5 X, choć pewnie realnie dałoby się to zauważyć dopiero, gdybyśmy oba modele postawili obok siebie. Nowy samochód Peugeota prezentuje się bowiem całkiem okazale. Rozstawem osi nawet minimalnie (o 2 mm) góruje nad autem z szewronami, na szerokość oba auta są takie same, a na wysokość minimalnie większy jest Citroën – o 5 mm. W Paryżu miałem okazję się przekonać, że Peugeot 408 jest przestronnym samochodem. Ciekawe, na ile zostanie wyceniony w Polsce i jakie będą terminy dostaw…
Inna francuska nowość – Renault Megane E-Tech Electric – została opisana na stronach 36-41. Ten model jest już od kilku miesięcy dostępny w Polsce. Redaktor Rogala opisał wersję z większym akumulatorem (60 kWh) i mocniejszym silnikiem (218 KM). Aby się stać jej właścicielem, trzeba przyszykować co najmniej 191.900 zł. Ale samochód jest naprawdę fajny, o czym miałem okazję przekonać się osobiście na początku roku podczas jazd testowych na południu Hiszpanii.
Redaktor Rogala Chwali stylistykę auta odnosząc ją do poprzedniego Megane i Talisman, które określa mianem bardzo ładnych, ale już trochę zbyt monotonnych. Megane E-Tech Electric faktycznie wniósł do gamy francuskiego producenta sporo świeżości, co podtrzymał teraz Austral. Autor znajduje też pewne podobieństwa do DS 4, które też uważa za bardzo ładny samochód.
Podoba mu się także wnętrze Megane E-Tech Electric, i – co ciekawe – uznaje, że miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem. To o tyle dziwne, że większość mediów uważa, że jest tam ciasno, ja zaś nieco bardziej eufemistycznie określam, że jest przeciętnie. Wszak auto jest dość krótkie – mierzy tylko 4.210 mm długości. Z drugiej strony rozstaw osi wynoszący 2.700 mm pozwala na niezłe zagospodarowanie przestrzeni. Nawet bagażnik jest całkiem spory, jak na kompaktowe auto elektryczne. Redaktor Rogala stwierdza jedynie, że relatywnie słabe przeszklenie tylnej części kabiny może wywoływać u niektórych ludzi odczucia klaustrofobiczne.
Mieliśmy podobne odczucia co do pracy zawieszenia – samochód prowadzi się pewnie, jest bardzo stabilny, wręcz neutralny, a przy tym zapewnia sporo komfortu. Za to zużycie energii – testowaliśmy samochód na tym samym evencie – u mnie wyszło wyraźnie niższe.
Porównanie Opla Astry z Volkswagen Golfem, to medialna klasyka. MOTO SALON zamieścił takie na stronach 50-55. W starciu wzięły udział samochody napędzane 130-konnymi silnikami współpracującymi z automatycznymi skrzyniami biegów. Astra bazuje na z rubsza tych samym elementach, które można znaleźć także w DS 4 i Peugeocie 308. To ciekawe stylistycznie auto, które przyjemnie się prowadzi. Jego silnik dysponuje wyższym momentem obrotowym, a zbiornik na paliwo jest sporo większy, niż w Golfie. Astra jest przestronniejsza. Oba samochody uzyskały po sześć gwiazdek w porównaniu, mamy więc remis.
Peugeota Riftera, Renault Captura oraz Nissana Leafa wspomniano w artykule traktującym o drodze hamowania współczesnych aut (strony 62-66)
W dziale MOTO CLASSIC na stronach 74-75 MOTO SALON przypomniał Peugeota 504, a okazją do tego był fakt, iż auto zaprezentowane w roku 1968 produkowano do roku 2006!
Alfę Romeo Spiker opisano na stronach 76-81. To model oferowany wiele lat przed powstaniem koncernu Stellantis, ale mimo to wspominam o tym artykule.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w trzecim tegorocznym numerze pisma MOTO SALON.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Moto Salon
Najnowsze komentarze