MOTO SALON nie jest częstym gościem na naszych łamach. Powiedziałbym wręcz, że to pismo rzadko (a przeglądam je w punktach sprzedaży prasy) poświęca więcej miejsca samochodom francuskim. Dlatego z reguły go nie kupuję. Ostatni tegoroczny numer jest jednak dość wyjątkowy, dlatego go nabyłem i napisałem poniższy przegląd prasy. Zapraszam Was do lektury!
MOTO SALON nr 6 (70) z XI-XII.2019
Wydawca: Polska Press Sp. z o.o.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 5,95 zł
Koszt 1 strony: blisko 6 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Decauville, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Talbot, Dacia, Opel, Nissan
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Aircross, Berlingo, C1, C3, C3 Aircross, C4 Cactus, C4 Spacetourer, C5, C5 Aircross, C-Elysee, DS 3, 7 Crossback, 201, 205, 208, 2008, 308, 3008, 4CV, 401, 402, 405, 508, 5008, 905, Bebe, BP1, Expert, Quadrilette, Rifter, Traveller, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Kangoo, Koleos, Megane, Scenic, Talisman, Trafic, Twizy, Zoe, A110, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, Astra, Combo, Corsa, Crossland X, Grandland X, Insignia, Mokka X, Zafira, Juke, Leaf, Micra, Qashqai, X-Trail, sportowe
Zaczyna się dość niespodziewanie, przynajmniej dla niektórych. W artykule poświęconym marce Rolls-Royce (strony 10-19) pojawia się wzmianka o zapomnianej już dziś francuskiej marce Decauville.
To nie marki francuskie, ale związane z francuskimi koncernami, więc o nich wspomnę. Na stronie 24 w dziale Premiery pokazano najnowsze wcielenia Nissana Juke’a i Opla Corsy. Później jeszcze o tych markach i modelach wspomnę.
O samochodach hybrydowych i w pełni elektrycznych traktuje artykuł zamieszczony na stronach 26-33. Wspomniano tam Nissana Leafa, Opla Grandlanda X, Opla Corsę-e, Renault Kangoo Z.E., Twizy i Zoe, ale też klasyczne Clio. Pominięto natomiast kompletnie Peugeota, nawet e-208!
Za to na stronach 34-39 opublikowano test Citroëna C5 Aircross. Bardzo podobnego do tego, który ja testowałem przed paroma miesiącami. Jak wypadł ten kompaktowy SUV w ocenie dwumiesięcznika MOTO SALON? Całkiem nieźle! Autor wspomina koncepcyjnego Citroëna Aircross, twierdzi też – całkiem słusznie – że C5 Aircross znacząco różni się od mniejszego C3 Aircrossa. Samochód jest odważny stylistycznie i wyróżnia się na drodze. Wewnątrz Autor doszukał się podobieństw do modeli C3 Aircross i C4 Cactus, ale i nawiązań do Peugeota i aut DS Automobiles. Cóż – to nie powinno bardzo dziwić, bo i masę podzespołów technicznych zaczerpnięto m.in. z DS 7 Crossbacka, czy Opla Grandlanda X.
MOTO SALON chwali nie tylko wzornictwo, ale też np. fotele oraz funkcjonalność. Lekkiej krytyce poddaje natomiast system multimedialny. Nie pisze jednak, jak AUTO ŚWIAT, czy MOTOR, że jest skomplikowany, czy zawiły (to w odniesieniu do Renault Megane było we wspomnianych tygodnikach), ale że osobom mniej obeznanym z technologią może przeszkadzać skomplikowany system multimedialny. To, w moim odczuciu, uczciwiej postawiona kwestia.
Dobrze oceniono zespół napędowy (BlueHDi 180 i skrzynia EAT8) oraz zawieszenie wyposażone w nowe amortyzatory Progressive Hydraulic Cushions (PHC)™. Odniesiono je nawet do zawieszenia hydropneumatycznego zwykłego C5. Doceniono także znakomite wyciszenie i widoczność we wszystkich kierunkach, W podsumowaniu Redaktor Grobel pisze, że C5 Aircross jest całkiem sensowną alternatywą dla często pozbawionych polotu pojazdów konkurencji. Cóż, trudno się z tym nie zgodzić. I choć nie ma wersji z napędem na cztery koła, a szybkie pokonywanie zakrętów nie jest domeną tego SUV-a, to jednak MOTO SALON twierdzi, że to ciekawy samochód.
Interesujące nas samochody pojawiły się też w Cenniku – to dział dwumiesięcznika MOTO SALON, w którym prezentowane są ceny nowych aut od najtańszych po najdroższe. Układa się je bez podziału na klasy – kryterium porządku jest cena bazowych wersji. Na czele – trzy Dacie. Co więc i za ile można kupić? Wymienię tylko interesujące nas samochody:
Dacia Logan – od 30.900 zł
Dacia Sandero – od 30.900 zł
Dacia Logan MCV – od 34.900 zł
Citroën C1 – od 39.890 zł
Dacia Duster – od 41.900 zł
Citroën C-Elysee – od 42.790 zł
Citroën C3 – od 45.900 zł
Renault Clio – od 46.900 zł
Dacia Lodgy – od 47.500 zł
Dacia Dokker – od 49.900 zł (MOTO SALON napisał nazwę przez jedno „k”)
Opel Corsa – od 49.990 zł
Peugeot 208 – od 53.900 zł
Nissan Micra – od 55.540 zł
Renault Captur – od 59.900 zł
Renault Megane – od 62.900 zł
Opel Crossland X – od 63.400 zł
Citroën C4 Cactus – od 64.740 zł
Citroën Berlingo – od 64.900 zł
Nissan Juke – od 67.900 zł
Opel Astra – od 68.200 zł
Opel Combo Life – od 69.650 zł
Peugeot 308 – od 70.300 zł
Peugeot 2008 – od 71.000 zł
Renault Kangoo – od 73.400 zł
Peugeot Rifter – od 75.950 zł
Citroën C4 Spacetourer – od 78.240 zł
Opel Mokka X – od 78.600 zł
DS 3 – od 80.200 zł
Nissan Qashqai – od 82.390 zł
Renault Kadjar – od 84.400 zł
Renault Scenic – od 85.900 zł
Opel Zafira – od 94.000 zł
Opel Grandland X – od 99.900 zł
Renault Talisman – od 99.900 zł
Opel Insignia Grand Sport – od 102.950 zł
Peugeot 3008 – od 104.300 zł
Peugeot Expert (w wersji osobowej) – od 106.000 zł
Renault Trafic (w wersji osobowej) – od 110.350 zł
Nissan X-Trail – od 111.500 zł
Peugeot 5008 – od 113.300 zł
Renault Koleos – od 122.900 zł
DS 7 Crossback – od 124.900 zł
Peugeot 508 – od 124.900 zł
Peugeot Traveller – od 134.000 zł
Renault Espace – od 144.900 zł
Nissan Leaf – od 155.500 zł
Alpine A110 – od 238.600 zł
Cały Cennik znajdziecie na stronach 74-80. A w nim 285 różnych modeli.
Na stronach 90-93 natkniecie się na historię marki Peugeot. Początek tejże historii ilustruje ją zdjęcie modelu BP1 (Bebe), ale dalej MOTO SALON prezentuje szereg innych modeli. Pierwszym produkcyjnym modelem marki był Type 3, który oferowany był w latach 1891-1894, acz warto przypomnieć, że marka ma dobrze ponad 200-letnią historię produkcji przemysłowej. Peugeot w produkcji motoryzacyjnej (choć nie tylko) był nowatorską firmą. Po I wojnie światowej Peugeot wprowadza na rynek model 4 CV Quadrilette, który w trudnych latach 20. znajduje 60.000 nabywców! Pod koniec tej samej dekady w oznaczeniach modeli pojawia się na środkowym miejscu cyfra 0. Pojawia się Peugeot 201, a parę lat później 401 Eclipse z otwieranym sztywnym dachem. Dach ów był chowany w bagażniku elektrycznie! W trzeciej dekadzie XX wieku pojawił się aerodynamiczny Peugeot 402. Mniej więcej czterdzieści lat później marka przejmuje Citroëna i tworzy koncern PSA i nieco później przejmuje Talbota. Powstaje legendarny Peugeot 205, a rajdówka zbudowana na jego bazie święciła liczne sukcesy w rajdach. Legendę podtrzymał Peugeot 405, a w wyścigach długodystansowych triumfował Peugeot 905. I po przeczytaniu artykułu pozostaje niedosyt – ZA MAŁO!!! Poprosimy o więcej.
A tymczasem to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w ostatnim tegorocznym numerze dwumiesięcznika MOTO SALON.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Moto Salon
Najnowsze komentarze