Kurczy się powoli rynek prasy motoryzacyjnej w Polsce. Zniknął już AUTO ŚWIAT, pożegnamy się też niebawem z miesięcznikiem AUTO MOTOR I SPORT, bo wydająca go spółka została postawiona w stan likwidacji. Póki co trzyma się jeszcze Bauer, który wydaje w Polsce MOTOR i AUTO MOTO. Dziś zapraszamy Was na przegląd tygodnika, pierwszego tegorocznego wydania, które jest numerem podwójnym.
MOTOR nr 01-02 (3628-3629) z 02.I.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 7,8 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 X, C4 Picasso, C5 Aircross, ë-C4 X, DS 7, DS 9, 208, 2008, 3008, 408, 5008, Partner, Austral, Captur, Clio, Kangoo, Koleos, Bigster, Duster, Jogger, Spring, Astra, Commodore, Corsa, Grandland
A na okładce wśród innych aut można dostrzec Peugeota 3008, Dacię Duster, Opla Astrę Electric oraz wizualizację miejskiego SUV-a Fiata.
Interesujące nas samochody pojawiają się już w pierwszym artykule, jaki zamieścił MOTOR – na stronach 4-9. To premiery zapowiadane na bieżący rok. Wśród nich jest hybrydowa (PHEV) wersja Alfy Romeo Tonale, Citroën C4 X, Dacia Jogger Hybrid, miejski SUV Fiata, Jeep Avenger, Jeep Recon, Maserati Grecale Folgore, Mitsubishi Colt, elektryczny Nissan Townstar, odświeżony Opel Corsa, Peugeot 408, Renault Grand Austral, Opel Astra Electric, poliftingowe Alfy Giulia i Stelvio, poliftingowy DS 9, nowy Mitsubishi ASX, Ople Astra GSe i Grandland GSe oraz poliftingowe Peugeoty 208 i 2008. Przy okazji pojawiły się w całym tym materiale wzmianki o takich modelach, jak Citroën ë-C4 X, Fiat 500X, Jeep Wrangler, Renault Clio, Captur i Kangoo, Peugeot 5008 oraz Nissan X-Trail.
Na stronie 10. znajdziecie podsumowanie programu „Mój elektryk”. Okazuje się, że śród wniosków osób fizycznych o dofinansowanie zakupu auta elektrycznego znalazło się 148 na Dacię (Spring), co dało rumuńskiej marce trzecie miejsce. Peugeot ze 122 wnioskami był czwarty, Renault z 74 dziewiąte, a dziesiątkę zamknął Opel z 69 wnioskami. Na pozycji wicelidera uplasował się Nissan (287 wniosków). Jeśli chodzi o przedsiębiorców, to tu bezapelacyjne króluje Dacia (283 wnioski), Nissan jest trzeci (128), Renault piąte (89), a Peugeot szósty (57).
Strona 11. przynosi notatkę o coupe SWB Zagato zbudowanym na bazie Alfy Romeo Giulii.
Przez kolejnych kilkanaście stron nie ma nic o interesujących nas autach, aż wreszcie trafiamy na podsumowanie długodystansowego testu Dacii Duster 1.5 Blue Dci 4×4 w wersji limitowanej Extreme (stromy 24-27). Jak wypadł popularny SUV w pożądanej przez wielu odmianie?
Dustera przetestowano na dystansie 30.000 km, co zajęło ok. pół roku. Od lutego 2022 roku cena samochodu wzrosła z 91.800 zł do 105.900 zł (a więc mniej, niż stopa inflacji w tym czasie). MOTOR podkreśla, że wg danych za 11 pierwszych miesięcy ubiegłego roku w Polsce zarejestrowani nieco ponad 10.000 Dusterów, co dało temu SUV-owi czwarte miejsce w rankingu najpopularniejszych nowych aut w kraju. Z kolei pisanie tym, że Duster przestał być tanim samochodem, to też nie do końca prawda. W wartościach bezwzględnych faktycznie tani nie jest, ale wciąż jest najtańszym SUV-em w swoim segmencie.
W czasie testu coś przegryzło elastyczny wąż w układzie dolotowym, a później Duster miał kolizję z sarną. Pomiary na hamowni wykazywały dobre parametry silnika, zgodne z obietnicami producenta, a moc z czasem nawet minimalnie wzrosła, choć zmalał z kolei maksymalny moment obrotowy.
Dacia Duster 1.5 Blue Dci okazała się oszczędna i funkcjonalna – ma spory bagażnik, duży prześwit i rozwiązania przydatne na przykład podczas podróży z namiotem. Zapewnia też w tej wersji duże wsparcie w razie pokonywania przeszkód terenowych – wskaźniki przechyłu, czy boczne kamery (nie licząc przedniej i tylnej). MOTOR narzeka odrobinę na przestronność na kanapie i skromną regulację foteli z przodu, a także na drobne niedogodności w zakresie ergonomii.
Ostatecznie MOTOR uznaje, że Dacia Duster ma dobrą relację ceny do jakości, dobre możliwości terenowe i niewiele pali. Po stronie wad znalazło się nienajlepsze wyciszenie oraz pozostawiająca nieco do życzenia pozycja za kierownicą.
Na stronach 30-33 MOTOR prezentuje kandydatów do nagrody Auto Lider 2023 z segmentu kompaktowych oraz klasy średniej SUV-ów/crossoverów. Są tu samochody pozostające w kręgu naszych zainteresowań: Alfa Romeo Tonale i Stelvio, Citroën C5 Aircross, Dacia Duster, Dacia Jogger, DS 7, Jeep Compass, Nissan Qashqai e-Power, Nissan X-Trail, Opel Grandland GSe, Peugeot 3008, Peugeot 5008 oraz Renault Arkana, Austral i Koleos.
Część naszych Czytelników jest – sądząc po komentarzach – zagorzałymi przeciwnikami najmu długoterminowego. MOTOR zastanawia się, czy lepiej skorzystać z tego typu oferty (na przykładzie Peugeota 3008), czy może sensowniej byłoby kupić używane auto za ok. 30.000 zł (tu postawiono Alfę Romeo Giuliettę).
Inflacja sprawiła, że koszty najmu wrosły, co zmniejszyło jego opłacalność. MOTOR opisał sytuację, gdy użytkująca 3008-kę kobieta zdecydowała się pozbyć tego obciążenia poprzez cesję na inną osobę. Klient się znalazł, choć trzeba było uatrakcyjnić ofertę zbycia planu wynajmu. Pani przesiadła się do 12-letnie (w tej chwili już 13-letniej) Alfy, za którą nie musi płacić co miesiąc. Oczywiście nie tak nowoczesnej, ale czasem koszty są ważniejsze od komfortu. Cały materiał znajdziecie na stronach 34-37.
Peugeota Partnera można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 45.
Citroëna C4 Picasso II generacji MOTOR ocenił w dziale Używane na stronie 46. Auto wypadło poniżej średniej jedynie w kwestii bezawaryjności. Notę przeciętną przyznano za osiągi, cenę zakupu, zużycie paliwa i koszty serwisu. Ocena powyżej średniej pojawiła się przy jakości materiałów, wyposażeniu, komforcie jazdy i hałaśliwości, cenach części i ich dostępności. Bardzo dobrze MOTOR ocenił przestronność wnętrza, pojemność bagażnika, wygląd/styl, a także dostępność serwisu.
Dziś silniki o niewielkich pojemnościach skokowych nikogo już nie szokują, choć wciąż jest w Polsce rzesza ludzi uważających, że nic nie zastąpi pojemności. Niewielkie silniki są jednak z reguły wspomagane przez turbosprężarki, stosuje się w nich także nowoczesne rozwiązania, osiągają więc sporą moc zużywając przy tym niewielkie ilości paliwa. Downsizing ma sens, choć nie zawsze okazywał się dobrze zrobiony, czy zaprojektowany.
MOTOR na stronach 48-51 zaprezentował kilka popularnych na rynku wtórnym modeli z silnikami downsizingowymi. Znalazły się wśród nich Peugeot 206, Fiat 500 i Opel Insignia. Dwa ostatnie, to auta produkowane jeszcze przed nawiązaniem współpracy z francuskimi koncernami, ale wspominam o nich mimo to. 206-tkę przeanalizowano pod kątem silników wysokoprężnych zestawiając 1.9 D z 1.4 HDi. Zdecydowanie wybrano ten drugi. Opisano też kilka silników, m.in. 1.2 PureTech i 1.2 TCe.
Opla Commodore porównano z Chevroletem Camaro. Klasyczne modele wzbudzają dziś coraz większe zainteresowanie i sporo emocji. Materiał ten znajdziecie na stronach 58-61.
W dziale MOTOR Retro na stronie 62. wspomniano krótko Fiata X1/9. Przypomnieliśmy to auto dokładnie w 50. rocznicę jego prezentacji.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w pierwszym tegorocznym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR