Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 01/2015

8 1

Niemal wchodzę już w dwunasty kalendarzowy rok pisania przeglądów prasy na łamach wortalu Francuskie.pl. Szmat czasu. Zaczynałem nieśmiało podsyłając Jędrzejowi pierwsze teksty, właśnie do tego działu. Potem pisałem coraz więcej, a dziś nie możecie się opędzić od moich tekstów w tym miejscu ;-) Dziś przedostatni dzień 2014 roku, ale przede mną leży pierwszy numer „Motoru” datowanego już niby na rok 2015, ale wydanego z datą grudniową roku 2014. Stąd właśnie ta refleksja o czasie, jaki już spędziłem jako jeden z autorów piszących na tym wortalu. Ale nic się nie zestarzałem ;-) i wzrok jeszcze w miarę niezły, dostrzegam więc na okładce aktualnego „Motoru” zdjęcie Renault Laguny trzeciej generacji. Choć fotka owa przecież specjalnie wielka nie jest, bo najwięcej powierzchni zarezerwowano – jakżeby inaczej? – dla samochodu z koncernu VAG. To podobno nowe Audi Q7, nowe wcielenie jednego z najbardziej, moim zdaniem, nieproporcjonalnych aut, jakie można spotkać na naszych drogach.

 

„Motor” nr 01 (3210) z 29.XII.2014
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron:
56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia Citroen

Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Berlingo, C-Crosser, C1, C2, C3, C3 Picasso, C3 Pluriel, C4, C4 Picasso, C5, C6, C8, Evasion, Saxo, Xsara, Xsara Picasso, 4, 5, 106, 107, 1007, 206, 207, 208, 306, 307, 308, 3008, 406, 407, 508, 607, 806, 807, Partner, Captur, Clio, Dauphine, Espace, Kangoo, Koleos, kompaktowy SUV, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Thalia, Vel Satis, Dokker, Duster, Lodgy

 

Citroëna 2CV można dostrzec na grafice z okładki „Motoru” sprzed pięciu dekad, jaką zreprodukowano na stronie 4. W tekście poniżej wspomniano jeszcze Renault Dauphine.

Wśród najważniejszych nowości nadchodzącego roku wymienionych na stronach 10-13 również pojawiły się auta marek nas interesujących. Znajdziecie tam wzmianki o delikatnie odświeżonym Citroënie C4, DS 4 i DS 5 „po modernizacji”, Peugeotach 508 RXH (po liftingu), 208 (po modernizacji), 308 GT i odświeżonym Partnerze, Renault Clio R.S. Trophy 220, nowej Lagunie, nowym Espace i kompaktowym SUVie tej marki, a także o Daciach Dokker Stepway i Lodgy Stepway. Jeśli chodzi o owego kompaktowego SUVa od Renault, to wspomniano, że będzie on wypełniał lukę między Capturem i Koleosem.

Z tabelki zamieszczonej na stronie 14. wynika, iż Dacia Duster była w ciągu jedenastu pierwszych miesięcy kończącego się roku dziesiątym najchętniej kupowanym modelem nowego samochodu w naszym kraju.

A teraz nie o francuskich autach. W aktualnym „Motorze” znajdziecie test poliftingowej, jak piszą, Corsy i piszą tam, że „Sprzedawana dotychczas czwarta odsłona Opla Corsy debiutowała w 2006 r., kiedy w salonach Skody stała jeszcze pierwsza Fabia. Dlaczego zatem dziś, gdy u czeskiego producenta można już kupić trzecie wydanie Fabii, Opel decyduje się jedynie na lifting swojego modelu?”. Myślę, że ten lifting i tak idzie dalej, niż „nowy” model Škody, który nowy wydaje się tylko w polskojęzycznych pismach motoryzacyjnych.

Pisałem niedawno o raporcie Warranty Direct. Teraz podobny, acz dużo szerszy materiał, pojawił się w „Motorze”, ale za to nie znajdziecie w nim zestawienia krajów, które oferują na rynku brytyjskim najtańsze w użytkowaniu i jednocześnie najmniej awaryjne samochody! Owszem, modeli na stronach 33-39 wymieniono mnóstwo, ale co do marek, to ograniczono się jedynie do „5 najlepszych” i „5 najgorszych” – klasyfikacji krajów nie podano, bo to nie szło by w parze z publikacjami rankingów niemieckich… Ograniczono się jedynie do podsumowania, w którym przeczytać można, iż „w brytyjskich rankingach najlepiej wypadają modele marek japońskich, ewidentnie promowani są producenci, w ofercie których dominują proste samochody niższych klas”. Jacy więc producenci „promowani są” w rankingach niemieckich i dlaczego?…
W opublikowanych rankingach natkniecie się na następujące interesujące nas modele:
– Citroëny Berlingo, C-Crosser, C1, C2, C3, C3 Picasso, C3 Pluriel, C4, C4 Picasso, C5, C6, C8, Saxo, Xsara, Xsara Picasso;
– Peugeoty 106, 107, 1007, 206, 206 CC, 207, 306, 307, 308, 3008, 406, 407, 607, 807;
– Renault Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Vel Satis.

Renault Scenic’a można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 41.

Citroëna Evasion i Peugeota 806 wspomniano na stronie 46. Na następnej stronie, acz w tym samym artykule, pojawiły się wzmianki o Renault Megane Classic oraz o Renault Thalii.

Z niemałym zdziwieniem popatrzyłem na wyniki porównania Forda Mondeo z Renault Laguną w dziale Używane (strony 48-51). Okazało się, że oba te modele zostały „wycenione” na 4 gwiazdki – otrzymały takież noty za „nadwozie i wnętrze”, „zawieszenie” i „koszty”, a po trzy za silniki. Spodziewałem się, że Mondeo wypadnie w takim porównaniu lepiej, głównie z uwagi na rewelacyjną przestronność. I owszem, zauważono tę cechę, ale stwierdzono, że Laguna jest staranniej wykańczana.
W kwestii 140-konnego silnika 2.0 TDCi pojawiła się uwaga, że to jednostka pochodząca od PSA Peugeot Citroën. Pochwalono tez benzynowe jednostki montowane do Laguny III, zwłaszcza 2.0T.

Peugeota (bez podania modelu) wspomniano na stronie 54.

I to już wszystkie wiadomości o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu „Motoru”.

 

 

Krzysiek Gregorczyk.

Galeria

Wpis nie ma dodatkowych zdjęć.
Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
8 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
6 Autorzy komentarzy
Mascotgigant2009radioaktywnyRedKrzysztof Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Meganeklub
Gość
Meganeklub

Laguna jest dużo lepiej wykonana od Mondeo, to bezdyskusyjne. Jest lepsza od Passka i Opli.

radioaktywny
Gość
radioaktywny

Może jakoś podsumować te …naście lat dokładnego studiowania polskojęzycznej prasy motoryzacyjnej. Ciekaw jestem retrospektywnej opinii na temat poziomu i zmian w opisywaniu modeli róznych marek.

Red
Gość
Red

za dawnych czasów (lata 80-te/90-te) dziennikarstwo motoryzacyjne było bardziej skupione na poradach (zrób to sam), informacjach ze świata, felietonach z zakresu bezpiecznej jazdy, technice motoryzacyjnej i kodeksie ruchu drogowego. Wtedy każdy dziennikarz był min. mgr inż. po Politechnice, a teksty bardzo rzadko miały mniej niż 2 strony. Testów było bardzo mało, testów porównawczych w ogóle, artykuł składał się z tekstu i kiepskiej jakości zdjęć. Propaganda oczywiście była, a Polonez był świetny. Ogólnie trudne gazety dla niewielkiej ilości osób (Motor, Auto Technika Motoryzacyjna). Wraz z pojawieniem się Auto Świata i Auto International (obecny Auto Motor i Sport) pojawiło się mnóstwo ładnych… Czytaj więcej »

radioaktywny
Gość
radioaktywny

Jednym słowem mamy podobne odczucia. Gdy zaczynałem swoją przygodę z motoryzacją, na początku lat 90 ub. wieku nawet zbierałem numery pism motoryzacyjnych. Wówczas były tam jeszcze resztki merytorycznych artykułów, dla których mój ojciec w latach wcześniejszych prenumerował Motor "na teczkę"i również z ich pomocą naprawiał samochody swoje i kolegów. Ja z czasem przestałem kupować te niemieckie przedruku, a nawet je czytać. Szkoda czasu.

gigant2009
Gość
gigant2009

"Pochwalono tez benzynowe jednostki montowane do Laguny III, zwłaszcza 2.0T."
To był i naprawdę jest świetny silnik do LIII
Szkoda, że nie ma godnego następcy. :(
LIII jest wykończona ze smakiem, co do topornej stylistyki forda jest dużym plusem.
Co do wielkości w środku nie każdy wozi szafy i lodówki na co dzień. ;)
Ja nie zamieniłbym LIII na paska lub Mondeo co do Opla nie wypowiadam się bo nie mam żadnego doświadczenia z tym autem.

Mascot
Gość
Mascot

Gigant2009 – na Opla, też byś nie zamienił. Stylistyka to kwestia gustu, środek – materiały fajnej jakości, ale jakość montażu to porażka. Plus do tego ciasne i dość klaustrofobiczne ( liftback ), twarde zawiasy. Plus ogromny – IMHO – układ hamulcowy. Wyczucie i efektywność bardzo fajna. W Astrze III jest tak samo. Tu plus dla Opla.