Motogazetki, w tym MOTOR, często mocno krytykują samochody francuskie, gdy można opisywany model kupić w salonie jako nowy. Potem, gdy taką możliwość tracimy i pozostaje nam tylko rynek wtórny, nagle często okazuje się, że to są auta trwałe, dobrze wyposażone, bezpieczne, niedrogie w obsłudze serwisowej, a do tego ich stylistyka wciąż pozostaje atrakcyjna. Do techniki też za bardzo nie ma się co przyczepić, a na pewno nie okazują się bardziej problematyczne od aut innych, niefrancuskich producentów.
MOTOR nr 02 (3420) z 07.I.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C2, C3, C3 Aircross, C4 Picasso, Nemo, Xsara, DS 3, DS 4, 7 Crossback, 107, 1007, 206, 207, 208, 2008, 307, 3008, Bipper, Captur, Clio, Kadjar, Megane, Modus, Scenic, Talisman, Duster, Logan, Sandero, sportowe
O Renault i Peugeocie wspomina Redaktor Burmajster we „wstępniaku”, który znajdziecie – jak zwykle – na stronie 3.
Na stronach 8-9 MOTOR zaprezentował Hity marek w Europie. Podał trzy najchętniej kupowane modele oraz – niezależnie – łączną sprzedaż 50 marek obecnych w Europie (dane za pierwszych 10 miesięcy 2018 roku). W przypadku Citroëna najpopularniejsze są modele C3 (177.886 szt.), C3 Aircross (93.763 szt.) i C4 Picasso (68.040 szt.). U Dacii najlepiej sprzedawało się Sandero (178.283 szt.), potem Duster (152.346 szt.) i Logan (49.423 szt.). Najpopularniejszy Peugeot, to 208-ka (195.903 szt.), ale model 3008 ustąpił mu nieznacznie (174.282 szt.), zaś najniższy stopień podium zajął miejski SUV 2008 (152.817 szt.), którego właśnie kończę testować. Widać wyraźnie, że Peugeot 3008 mimo niemałej ceny sprzedaje się w Europie świetnie! Rywalizująca z nim Škoda Karoq znalazła tylko 66.075 nabywców.
W Renault bestsellerem jest oczywiście Clio (280.248 szt., niemal dwa razy więcej, niż Fabia), na drugim miejscu plasuje się Captur (183.082 szt.), a na najniższym stopniu podium ląduje Megane (120.468 szt.). Wspomnijmy jeszcze należącego do Grupy PSA Opla: króluje Corsa (183.581 szt.), przed Astrą (135.581 szt.) i Mokką X (105.215 szt.). W DS Automobiles najlepiej sprzedaje się wciąż model 3, (16.613 szt.), ale dynamicznie rośnie sprzedaż SUV-a DS 7 Crossback (14.061 szt.). Na trzecim miejscu jest DS 4 (5.812 szt.).
Renault było druga najchętniej wybieraną marką na Starym Kontynencie (936.853 aut w ciągu 10 miesięcy), Peugeot czwarty (824.168), Citroën dwunasty (510.333), Dacia czternasta (439.588), a DS Automobiles zostało sklasyfikowane na pozycji 32. (39.055). Alpine z wynikiem 1.493 szt. znalazło się na miejscu 44.
Francuskich marek i aut nie zabrakło w materiale opublikowanym na stronie 10. MOTOR pisze o kontrakcie Sebastiena Loeba z Hyundaiem i przypomina kilka sportowych samochodów, którymi jeździł dla PSA kosmita z Francji. Pokazano Xsarę WRC, Peugeota 208 T16 Pikes Peak, Citroëna C-Elysee WTCC oraz Peugeota 3008 DKR.
Dacię Logan pierwszej generacji MOTOR pokazał na stronie 36. w materiale poświęconym akumulatorom.
W dziale Używane na stronie 40. francuskich aut tez nie brakuje. MOTOR wspomina silnik wysokoprężny Toyoty 1.4 D-4D twierdząc, że trafiał też do Citroënów C1 i Peugeotów 107. Jakoś nie jestem przekonany, że tak było – PSA miało własny (opracowany wraz z Fordem) znakomity silnik 1.4 HDi i nie widzę powodu, by miało stosować produkt japoński o tej samej pojemności.
Dwulitrowe diesle PSA i Renault poleca MOTOR swojemu czytelnikowi szukającemu sześcioletniego auta segmentu D (na tej samej stronie).
Również na tej samej stronie poddano ocenie Renault Modusa. Notę poniżej średniej przyznano tylko za pojemność bagażnika. Za przeciętne uznano jakość materiałów, osiągi, koszty serwisu i awaryjność. Nota powyżej średniej pojawiła się przy ocenie przestronności wnętrza, wyposażeniu, komforcie jazdy i hałasie, wyglądzie i stylu, zużyciu paliwa, cenach części oraz dostępności serwisu. Bardzo dobrze oceniono cenę zakupu i dostępność części.
Jeśli ktoś analizuje małe i oszczędne diesle, to nie może tu pominąć jednostek francuskich. To też, oczywiście, w dziale Używane. W materiale, który znajdziecie na stronach 46-49, wspomniano jednostki 1.4 HDi, 1.6 HDi, 1.5 dCi i 1.6 dCi. Pierwszy z nich znajdziecie m.in. w Citroënach C1, C2, C3, Nemo i Xsarze, Peugeotach 107, 1007, 206, 207, 208, 307 i Bipperze, ale też w Fordach, Mazdach, Suzuki, czy Toyocie Aygo. Drugi pojawiał się w większości Citroënów i Peugeotów, ale też w Fordach, Mazdach, czy Volvo. Silnik 1.5 dCi jest szeroko spotykany w samochodach Renault i Dacia, ale też w Nissanach, Mercedesach i Infiniti. Większy i nowszy 1.6 dCi trafiał m.in. do Renault Megane, Scenic’a, Kadjara, Talismana, czy Espace. Ibie jednostki 1.6 MOTOR uznaje za fodne polecenia, zaś 1.4 HDi i 1.5 dCi poleca warunkowo.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze