Ani jednego samochodu francuskiego nie pokazał MOTOR na okładce aktualnego wydania. Nie zabrakło za to aut niemieckich, które – jak zwykle – dominują na stronie tytułowej pisma. Prym wiedzie „Nowa Skoda Spaceback” i wybaczcie, ale parę słów jej poświęcę. Ale to za chwilkę. Zapraszamy na drugi w tym tygodniu stronniczy przegląd prasy.
MOTOR nr 03 (3369) z 15.I.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, DS, 4 Crossback, 208, 308, 3008, 508, 5008, Traveller, Captur, Clio, Fluence, Kadjar, Kaptur, Koleos, Megane, Scenic, Talisman, Trafic, Duster
Najpierw jednak odniosę się do listu Grzegorza, który wydrukowano na stronie 4. Autor pisze, że „rynek bardzo ciepło przyjąłby tani, skromnie wyposażony, miejski lub kompaktowy samochód, którego standardowe wyposażenie obejmowałoby jedynie ABS, system stabilizacji toru jazdy, układ awaryjnego hamowania, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz klimatyzację manualną”. Ciekawe, czy Pan Grzegorz słyszał o Dacii…
Na tej samej stronie MOTOR zamieścił wyniki sondy przeprowadzonej wśród swoich czytelników. Zapytał, „który z tych używanych modeli jest wart największego zainteresowania”. Okazuje się, że wygrał Ford Mondeo przez Hyundaiem i40. Na miejscu piątym uplasował się Citroën C4 Picasso, dwa oczka niżej znalazła się Dacia Duster, a dziesiątkę zamknęło Renault Clio IV przed Škodą Fabią III. Pytano o dwanaście modeli.
Zapowiedziałem przed chwilą, że poświęcę parę słów Škodzie Spaceback. No to poświęcam. MOTOR rozpływa się nad modelem, który podobno ma zostać zaprezentowany „najwcześniej pod koniec 2018 r.”. Czyli może nigdy ;-) Ale zakładając, że powstanie i że będzie wyglądać z grubsza tak, jak to pokazał tygodnik, o kant dupy można sobie potłuc teksty wypisywane przez MOTOR. Nowy model ma zastąpić Rapida i „zmieni imię, wygląd i charakter – z niepozornego auta przeistoczy się w coś zupełnie przeciwnego”. Czyli w co? W coś, co na wizualizacji pokazanej przez MOTOR wciąż jest niepozorne. Piszą, że Spaceback „będzie mieć kompletnie nowy design”. Ja tam nic nowego nie widzę – to wciąż nudna Škoda, rozpoznawalna na kilometr, konserwatywna, z takimi samymi prostymi przetłoczniami. Nic nowego!
W dziale Przyszłe premiery (margines strony 9.) wspomniano Peugeoty 208 i 508, Renault Clio oraz Citroëna Berlingo.
Na tej samej stronie wspomniano Renault Captura i Kaptura.
Francuskie auta pojawiły się w podsumowaniu porównań przeprowadzonych (a może tylko opublikowanych) przez MOTOR w 2017 roku. Na stronach 24-27 natkniecie się na wzmianki o Citroënach C3, C3 Aircross, C4 Cactusie, C4 Picasso, DS 4 Crossbacku, Peugeotach 208, 308, 3008, 508, 5008 i Travellerze, Renault Capturze, Clio, Kadjarze, Koleosie, Megane, Scenic’u, Talismanie i Trafic’u. Najśmieszniej jednak wygląda podsumowanie marek zwycięskich. Peugeot i Toyota w testach wypadały… najlepiej! Zwyciężyły po sześć razy. Škoda – tylko pięć. Volkswagen triumfował czterokrotnie, a Audi tylko trzy razy. Citroën wygrał czterokrotnie, a Renault tylko raz. Kurczę, chyba zacznę i ja prowadzić taką statystykę, bo odczucia mam kompletnie odmienne.
Artykuł poświęcony skrzyniom automatycznym stosowanym przez poszczególne marki znajdziecie na stronach 32-35. Pochwalono tam przekładnię EAT6, która uzyskała dwie noty po cztery gwiazdki i dwie maksymalne, pięciogwiazdkowe. W efekcie MOTOR twierdzi, że warto się na tę przekładnię zdecydować. Za to skrytykowano przekładnię CVT w Koleosie, ale pokazano model pierwszej generacji. Wprawdzie skrzynia płynnie zmienia przełożenia, ale spalanie uzyskuje tylko średnie, a szybkość zmian oraz trwałość oceniono jedynie na dwie gwiazdki.
Citroëna C4 drugiej generacji można dostrzec na malutkim zdjęciu opublikowanym na stronie 39.
Wśród ciekawych aut z rynku wtórnego MOTOR wspomina Peugeota 308 pierwszej generacji i Renault Megane III. Znajdziecie je na stronie 51. Dwie strony dalej natkniecie się na Renault Fluence’a i Dacię Duster
W dziale MOTOR Retro napisano o tym, że Citroën DS się zmienia. Auto pół wieku temu otrzymało skrętne reflektory.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w trzecim tegorocznym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze