Peugeota 508 SW i Opla Corsę pokazano w dolnej części okładki aktualnego numeru tygodnika MOTOR. Ten pierwszy zostanie wewnątrz pisma porównany z Mazdą 6 i coś mi mówi, że wynik jest znany. Sprawdźmy to razem!
MOTOR nr 03 (3473) z 13.I.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Simca, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C4, C5, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, 107, 206, 207, 208, 306, 307, 308, 406, 407, 508, Boxer, 12, Captur, Clio, Fluence, Kadjar, Laguna, Megane, Scenic, Twingo, Dokker, Duster, Lodgy, Sandero, Astra, Combo, Corsa, Crossland X, Grandland X, Insignia, Mokka X
MOTOR podrożał. Kosztuje teraz o 20 groszy więcej, a to wzrost o ponad 9,5%. Dziwić ten wzrost nie powinien – wszystko drożeje, bo trzeba zbilansować budżet. Na szczęście o blisko 10-procentowej inflacji to jeszcze nie mówimy. I nie mam na myśli tego, co mówi rząd, ale nawet statystycy i ekonomiści. No cóż – być może MOTOR szykuje się już na wzrosty cen, jakie niewątpliwie będą naszym udziałem ( kosztem!) w rozpoczętym niedawno roku.
W dziale Przyszłe premiery na stronie 10. MOTOR wspomina Dacię Sandero, Citroëna C4, Peugeota 308, Renault Megane oraz Opla Mokkę X.
Na stronach 10-11 znajdziecie wyniki sprzedaży (liczba rejestracji) poszczególnych marek w Polsce oraz pięćdziesiątkę najlepiej sprzedających się modeli. Wśród marek najwyżej z tych interesujących nas wspiął się Opel – jest na czwartym miejscu z wynikiem 33.805 aut. Tuż za nim uplasowała się Dacia z rezultatem 30.877 samochodów i wzrostem o aż 22,69%! Renault znajduje się na miejscu ósmym dzięki sprzedaniu 24.378 samochodów (wzrost o 6,02%). Peugeot jest w drugiej dziesiątce – sprzedał w minionym roku w Polsce 15.465 samochodów i wystarczyło to tylko na 13. miejsce. Citroën jest cztery oczka niżej dzięki znalezieniu klientów na 11.887 samochodów. Tu (w PSA) naprawdę trzeba coś zrobić, bo jeszcze nie tak dawno temu obie marki plasowały się w pierwszej dziesiątce! Luksusowa marka DS Automobiles sprzedała 316 aut, co zaowocowało 32. pozycją, ale to był aż 58-procentowy wzrost! Świadomość społeczna i rozpoznawalność rośnie. Staramy się mieć w tym swój udział ;-) Alpine znalazło 16 klientów i uplasowało się na miejscu 41., ale zanotowało spadek sprzedaży. Szkoda, bo oferuje naprawdę wspaniały samochód! A teraz jest on dostępny w jeszcze bardziej ekscytującej wersji A110S. Tutaj znajdziecie cennik.
Jeśli chodzi o modele, to interesujące nas auta pojawiły się w Top50. Oto ich miejsca:
4. Dacia Duster – 15.342 szt.
6. Opel Astra – 13.813 szt.
9. Renault Clio – 8.675 szt.
16. Opel Corsa – 7.184 szt.
21. Dacia Sandero – 6.579 szt.
22. Renault Megane – 6.179 szt.
37. Citroën C3 – 4.257 szt.
41. Opel Insignia – 3.790 szt.
42. Renault Captur – 3.720 szt.
46. Renault Kadjar – 3.468 szt.
49. Dacia Lodgy – 3.351 szt.
50. Dacia Dokker – 3.348 szt.
Warto podkreślić, że w pierwszej pięćdziesiątce najchętniej kupowanych w Polsce modeli zmieściła się niemal cała gama Dacii – brakuje tylko Logana! Dekadę temu, czy trochę więcej, Dacia była wyśmiewana przez niemal wszystkie media, nie tylko te motoryzacyjne. Byliśmy jedynymi a potem jednymi z nielicznych, którzy podchodzili do aut tej marki rozsądnie, nie oczekując od niej nie wiadomo czego, a traktując tak, jak na to zasługiwały. Mieliśmy rację!
Przy okazji polecamy Wam ostatnie testy Captura, Kadjara 4×4, czy Lodgy. Nie zapomnijcie generalnie o testach Dacii – staramy się prezentować Wam możliwie szeroką gamę aut tej marki w różnych konfiguracjach.
Na stronie 11. MOTOR krótko wspomniał o kamperach budowanych przez polską firmę Affinity na bazie Fiatów Ducato lub Peugeotów Boxerów.
Na stronie 13. w dziale Motorynek wspomniano o wprowadzeniu do oferty Opla hybrydowego Grandlanda X.
Bez wątpienia MOTOR ma rację – Mazda 6 i Peugeot 508 są bardzo urodziwymi samochodami. Linia modelowa Mazdy łapie za serce wielu klientów i ten uchwyt rozluźnia się dopiero przy portfelu, który jest przez japońskiego producenta skutecznie odchudzany. Peugeot też ma wielu fanów obecnego design, a z zestawienia dotyczącego sprzedaży aut w Polsce wynika, że obie marki idą praktycznie łab w łeb. Mazda zakończyła rok 2019 sprzedażą nad Wisłą wynoszącą 15.670 samochodów i blisko 25-procentowym wzrostem. Peugeot zanotował mały, 1,3-procentowy spadek i znalazł nabywców na 15.465 aut. Osobowych. To tylko 205 samochodów róznicy i sąsiadujące miejsca w rankingu popularności marek. Mocno uzasadnione więc wydaje się postawienie naprzeciwko siebie w teście porównawczym Mazdy Sport Kombi 6 i Peugeot 508 SW. Pod maskami obu aut pracowały silniki wysokoprężne o mocy rzędu 180 KM. Japoński generował o 4 KM więcej od tej granicy, francuski o 3 KM mniej. Za to jednostka BlueHDi miała 1.997 cm³, a więc o 194 cm³ mniej od japońskiej. W obu autach były skrzynie automatyczne, ale we francuskim przekładnia miała o dwa biegi więcej – aż osiem.
Mazda 6 jest obecna na rynku od ładnych paru lat, ale muszę przyznać wprost – wciąż wygląda znakomicie. To wpływ paru liftingów, z których ostatni miał miejsce nieco ponad rok temu. Peugeot 508 SW pojawił się w sprzedaży w 2019 roku i mi osobiście podoba się szalenie. To bardzo fajny samochód, z którym miałem wielką przyjemność zapoznać się latem podczas podróży przez kilka europejskich krajów. Zdecydowanie przypadł mi do gustu!
MOTOR chwali design obu aut, ale jeśli chodzi o wnętrza, to uznaje kokpit Mazdy za konserwatywny, a o peugeotowskim pisze, że nawet gdy w tym aucie spędzi się już sporo czasu, wygląd wnętrza za każdym razem robi wrażenie. I dalej: niezwykły design wcale nie oznacza tu niepotrzebnych udziwnień. Autorowi nie spodobało się właściwie tylko to, że trzeba chwilę przytrzymać przycisk, by uruchomić lub zatrzymać silnik.
Bagażnik Peugeota okazał się nie tylko minimalnie większy, ale przede wszystkim bardziej funkcjonalny. Wyposażono go bowiem w elementy ułatwiające przewożenie różnych przedmiotów (np. szyny), a siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową można zamontować zarówno za kanapą, jak i za przednimi fotelami, co czyni z 508-ki niezłą bagażówkę.
Silnik Mazdy ma dwie turbosprężarki, a mimo to auto jest mniej dynamiczne od Peugeota. 508-ka ma też lepsze hamulce. Skrzynia stosowana przez Peugeota okazuje się szybsza. Francuskie kombi jest zwinne i potrafi dać sporo przyjemności z jazdy. Układ kierowniczy Mazdy uznano za bardziej bezpośredni – to część testów, którą powinni sobie chyba darować.
Ostateczny rezultat, to zwycięstwo Peugeota, ale dwupunktowe i tylko do chwili, gdy do głosu nie doszły koszty i wyposażenie. A tę kategorię wygrała Mazda i to nie tyle ceną, co poziomem wyposażenia, gdzie zyskała nad Peugeotem trzy punkty przewagi. Czwarty dobiła ceną, ale dwa z nich straciła za wyposażenie dodatkowe. W efekcie więc cały test zakończył się remisem – oba auta uzbierały po 218 punktów.
Opel Corsa ma w obecnym, najnowszym wcieleniu, sporo wspólnego z Peugeotem 208 . Wspomniano o tym w teście niemieckiego samochodu, który znajdziecie na stronach 26-29. 208-ka pojawiła się zresztą także w roli rywala dla Corsy. Opel jest generalnie tańszy od francuskiego rywala, ale i mniej zaawansowany stylistycznie, zwłaszcza w środku. Tu jest więcej klasyki, co może się spodobać w naszym konserwatywnym kraju.
Zawieszenie testowanej Corsy z automatyczną skrzynią biegów, a więc i z „zawieszeniem o charakterystyce sportowej” okazuje się dość komfortowe i dobrze spisuje się na polskich drogach. Za nieco nadwrażliwy uznano system ESP. Wyposażenie jest bogate, także w zakresie bezpieczeństwa, a ceny… Cóż – samochody ostatnio drożeją. Ba, nie tylko samochody. MOTOR też ;-)
W tekście wspomniano też Ople Combo, Crossland X, Grandland X,
Na stronie 40. pojawia się pytanie o wymianę uszczelek pod głowicami w silniku V6 zamontowanym w Peugeocie 407.
Kolejna strona przynosi małe zdjęcie, na którym widać Renault Fluence. Nieco niżej w krótkiej notatce o hybrydach wspomniano markę Peugeot.
Testy zderzeniowe przeprowadzane przez NCAP (wszystkie jego „kontynentalne” oddziały) wzbudzają czasem wiele emocji. Folksam, szwedzki ubezpieczyciel, sam ocenia bezpieczeństwo samochodów. O tym, jak to wypada w porównaniu z EuroNCAP możecie przeczytać na stronach 42-45. W materiale natkniecie się także na różne generacje samochodów francuskich:
– Citroëny Berlingo, C1, C3, C4, C5, Xantia, Xsara, Xsara Picasso
– Peugeoty 107, 206, 207, 306, 307, 406, 407
– Renault Clio, Laguna, Megane, Twingo.
O programach dealerskich związanych ze sprzedażą aut używanych MOTOR pisze na stronach 46-49. Wspomina tam także te oferowane przez importerów marek francuskich – Citroëna, Peugeota i Renault. Na zdjęciach można zobaczyć Renault Clio, Scenic’a i Megane oraz Peugeoty 308 i 508.
Na stronach 50-51 pokazano dwa zdjęcia Peugeota 508 SW – głównej nagrody w plebiscycie Auto Lider 2020.
Dział MOTOR Retro przynosi dwie informacje związane z samochodami francuskimi. Pierwsza, to notatka o trzecim miejscu Renault 12 w konkursie na Samochód Roku 1970. Druga, to uznanie za wzór nowoczesności fabryk francuskiej marki Simca.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze