MOTOR na okładce aktualnego numeru pokazał więcej samochodów francuskich, niż AUTO ŚWIAT. Fakt, też na maleńkich zdjęciach, ale jednak więcej. Można bowiem dostrzec Peugeoty 406 i 407 SW, a na samym dole jest też wizualizacja nowego Citroëna C5. Zapewne ma tyle wspólnego z rzeczywistością, co ja ze Škodą, ale miło, że w ogóle jest.
MOTOR nr 06 (3320) z 6.II.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Venturi, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: BX, C3, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, CX, CXperience, DS, Evasion, Xantia, XM, Xsara Picasso, 206, 2008, 308, 3008, 406, 407, 508, 806, Espace, Laguna, Talisman, A120, Duster, sportowe
Francuskie samochody pojawiają się w wynikach sondy zamieszczonych na stronie 4. Pytanie brzmiało: Które używane kombi klasy średniej jest najlepsze? Citroën C5 uplasował się na piątym miejscu (9,60% wskazań) wyprzedzając Passata (8,30%), który z kolei pokonał Peugeota 508 (7,71%). Laguna zajęła miejsce dziewiąte (5,63%) przed Hyundaiem i40 i Seatem Exeo.
Citroën C3 okazał się zwycięzcą plebiscytu Auto Lider 2016 w klasie aut małych i miejskich. Wyniki te znajdziecie na stronie 5. W segmencie małych crossoverów drugie miejsce uzyskał Peugeot 2008. trzecia pozycja w segmencie kompaktowych SUV-ów i crossoverów przypadła Peugeotowi 3008. Citroën Grand C4 Picasso zwyciężył w klasie vanów, w której trzecie miejsce zajął Renault Espace. Za projekt marketingowy Rio 2016 Peugeot dostał trzecie miejsce.
Strony 6-7 poświęcono na przyszłą generację Citroëna C5. MOTOR twierdzi, że auto powinno się pojawić na rynku w przyszłym roku, czyli 10 lat po drugiej generacji. Nowa wersja ma nawiązywać do BX-a, DS-y, CX-a, czy XM-a. Prawdę mówiąc zamieszczona przez MOTOR wizualizacja nie przywodzi mi na myśl żadnego z tych modeli ;-) Opiera się zdecydowanie na koncepcyjnym CXperience. W tekście wspomniano też Xantię, C4 Cactusa, C4 Picasso i Peugeota 3008.
Na rynek aut osobowych, acz dostępnych tylko dla bogatszej części społeczeństwa, powraca Alpine. Przy tej okazji MOTOR na stronach 8-9 przypomniał inne marki, które wracają na rynek, bądź rozwijają skrzydła. Mowa tu m.in. o Datsunie wskrzeszonym przez Alians Renault-Nissan, czy Ładzie, w którą tenże Alians zainwestował i którą rozwija. Na rynek wraca też francuskie Venturi. Na razie angażuje się w Formułę E, ale pracuje nad niewielkimi pojazdami o napędzie elektrycznym adresowanymi do zwykłych ludzi. W materiale wspomniano też Dacię.
W dziale Przyszłe premiery (margines strony 10.) wspomniano Peugeota 508, Alpine A120, Dacię Duster i Peugeota 2008.
Podsumowanie ubiegłorocznej sprzedaży w Europie MOTOR zamieścił na stronie 11. Wynika z niego, że Renault był drugą najchętniej kupowaną marką na Starym Kontynencie. Peugeot uplasował się na pozycji piątej, a Citroën nie zmieścił się w pierwszej dziesiątce.
Na stronach 16-17 opisano najnowszego Nissana Micrę. Wspomniano, że silniki pochodzą od Renault, a autko produkowane jest we Francji.
Na stronie 27. pochwalono Renault Talismana za pomysłowy chłodzony schowek w tunelu między fotelami.
Peugeota 206 można dostrzec na małym zdjęciu zamieszczonym na stronie 31.
O różnicach między danymi fabrycznymi, a mierzonymi w samochodzie jeżdżącym po ulicach traktuje materiał zamieszczony przez MOTOR na stronach 32-35. Znalazły się w nim także samochody francuskie – Citroën C4 Picasso oraz Peugeot 308 SW. Temu drugiemu zarzucono bagażnik o 13% mniejszy, niż faktycznie. Sprytnie pominięto tu Volkswagena, którego co najmniej kilka modeli wykazuje nawet o jedną czwartą, o ile mnie pamięć nie myli, mniejszą pojemność kufra, niż dane podawane przez producenta. Volksgauner po prostu.
Części zamienne do niektórych modeli są horrendalnie drogie. Można o tym poczytać na stronach 38-39. Królują tu samochody niemieckie, ale pojawiło się też jedno auto francuskie. Niszowe, bo to Peugeot 206 CC, w którym dopatrzono się drogich uszczelek dachu.
Citroëna C3 oraz Xsarę Picasso można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 49.
MOTOR pokazuje też auta „piękne 20-letnie” ;-) Na stronach 50-53 proponuje kilkanaście modeli, w tym wspomina o bliźniaczych do pokazywanego Fiata Ulysse Citroënie Evasion oraz Peugeocie 806. Osobno opisano też (i pochwalono!) Peugeota 406, wspominając przy okazji 508-kę.
Renault było jedną z kilku marek, których auta zamierzano importować do Polski i oferować nad Wisłą – oczywiście za bardzo wówczas potrzebne krajowi dewizy. Napisał o tym MOTOR na stronie 54. w dziale MOTOR Retro.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w szóstym tegorocznym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze