Jestem przekonany, że francuski SUV przegra starcie z koreańskimi produktami, tak uwielbianymi nad Wisłą. Pomijam już kwestię skuteczności i wielopłaszczyznowości marketingu, jaki stosują oba azjatyckie koncerny. Czy warto kupić MOTOR w aktualnym wydaniu?
MOTOR nr 07 (3634) z 13.II.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, DS4, DS 4, 208, 2008, 308, 3008, Arkana, Austral, Captur, Clio, Kangoo, Megane E-Tech Electric, Duster, Logan, Sandero, Spring, Corsa, Crossland, Insignia, Mokka
Na stronie 6. krótko wspomniano o tym, że elektryczny Nissan Ariya ma posłużyć jako auto w wyprawie od bieguna do bieguna.
Strony 6-7 poświęcono na podsumowanie najlepiej sprzedających się nowych modeli na poszczególnych rynkach Europy. Interesujące nas auta znalazły się w Top 5 w wielu krajach. Na przykład w Austrii na czwartym miejscu uplasowała się Dacia Sandero, która była liderem rynku w Belgii. W tym drugim kraju na miejscu trzecim znalazł się Peugeot 308, a na czwartym 208-ka. W Bułgarii na pozycji wicelidera było Sandero, a za nim sklasyfikowano Clio i Dustera. W Chorwacji Duster był drugim najpopularniejszym samochodem, Opel Crossland zajął miejsce trzecie, a Dacia Sandero czwarte.
W Danii królował Peugeot 208, zaś na trzecim miejscu znalazł się Citroën C3. We Francji cała piątka jest „nasza” w kolejności Peugeot 208, Dacia Sandero, Renault Clio, Citroën C3 i Peugeot 2008. W Grecji 208-ka uplasowała się na miejscu drugim, a Opel Corsa na trzecim. Na rynku hiszpańskim Dacia Sandero była druga. W Holandii liderem był Peugeot 208, zaś Top 5 zamknął Opel Corsa. Trzeci na Litwie był Nissan Qashqai. W Luksemburgu zwyciężył Peugeot 208, na trzecim miejscu znalazł się Nowy Fiat 500, a na piątym Opel Corsa. Łotysze kupili 486 Dusterów, co dało temu SUV-owi piąte miejsce w ich kraju.
W Niemczech Opel Corsa był czwartym najchętniej kupowanym nowym samochodem w ubiegłym roku. W Polsce Dacia Duster zajęła miejsce czwarte. W Portugalii cała piątka jest „nasza” w kolejności Peugeot 2008, Peugeot 208, Dacia Sandero, Renault Captur oraz Renault Clio. Cztery pierwsze miejsca w Rumunii zajmują Dacie: Logan, Duster, Sandero i Spring. W Słowenii na trzeciej pozycji znalazło się Clio, a na piątej Captur. Piątym najchętniej kupowanym samochodem na Węgrzech okazała się Dacia Duster. W Wielkiej Brytanii na czele stawki był Nissan Qashqai, a za nim Opel (Vauxhall) Corsa. We Włoszech nie było mocnych na Fiata Pandę, za którą sklasyfikowano Lancię Ypsilon, Dacię Sandero, Fiata 500 i Citroëna C3.
W rankingu najpopularniejszych marek w Europie Peugeot znalazł się na miejscu piątym, Renault było siódme, Dacia dwunasta, Opal/Vauxhall trzynasty, Fiat czternasty, Citroën piętnasty, a Nissan osiemnasty.
Jeśli chodzi o sumaryczny ranking modeli w analizowanych krajach, to na szczycie mamy Peugeota 208, a za nim Dacię Sandero. Szóste miejsce należy do Opla Corsy, dziewiąte do Dacii Duster, a pierwszą dziesiątkę zamyka Citroën C3. Kolejne miejsca interesujących nas aut, to:
11. Renault Clio
13. Peugeot 2008
17. Renault Captur
18. Fiat Panda
22. Nissan Qashqai
26. Fiat 500
27. Peugeot 3008
31. Opel Mokka
35. Peugeot 308
39. Renault Arkana
49. Nowy Fiat 500
Na stronach 8-9 MOTOR ogłosił wyniki plebiscytu Auto Lider 2023. Wśród premier motoryzacyjnych laur zdobyła Alfa Romeo Tonale. W segmencie aut miejskich na drugim miejscu sklasyfikowano Peugeota 208, a na trzecim hybrydową odmianę Fiata 500. W gamie aut kompaktowych drugie miejsce przypadło Renault Megane E-Tech Electric. Tytuł miejskiego crossovera/SUV-a zdobył Jeep Avenger. W segmencie kompaktowych crossoverów/SUV-ów zwyciężyła Alfa Romeo Tonale. Najlepszym dużym SUV-em/autem terenowym wybrano Jeepa Grand Cherokee 4xe. Najlepszym autem elektrycznym został Fiat 500 3+1. Wśród minivanów najlepsze okazało się Renault Kangoo.
Test Mitsubishi ASX-a z cyklu Pierwsza jazda MOTOR zamieścił na stronie 10. To klon Renault Captura. Zespoły napędowe są analogiczne, karoseria – poza logotypami – w zasadzie też, ale MOTOR uznał, że to fajne, stabilne auto. I ocenił je na cztery pięciu możliwych do przyznania gwiazdek.
Porównanie trzech SUV-ów z napędami hybrydowymi znajdziecie na stronach 14-19. MOTOR zestawił ze sobą 265-konną Kię Sportage, 300-konnego Peugeota 3008 i 306-konną Toyotę RAV4. Niektórzy ten ostatni samochód plasują w segmencie D-SUV, ale nie bardzo wiem, dlaczego – ma podobny rozstaw osi, co Peugeot i Kia, a jedynie długością przewyższa obu rywali. No dobra, jest od nich też nieco wyższy, bo szerokością już nie odstaje.
MOTOR pochwalił materiały wykończeniowe i montaż w Peugeocie (co ciekawe uznał, że są zauważalnie lepsze, niż te w Toyocie). I choć 3008-ka jest najkrótsza w teście, to przestrzeni dla pasażerów jest sporo. Niestety tego samego nie można powiedzieć o pojemności bagażnika. MOTOR narzeka też na rozbudowaną konsolę środkową, obsługę nawiewów poprzez ekran i oczywiście na pozycję za kierownicą, a w zasadzie na zegary, na które patrzy się ponad jej wieńcem. Nieźle wypadła ocena zawieszenia oraz układu kierowniczego. 3008-ka niewiele pali nawet po wyczerpaniu prądu w akumulatorach.
Niestety Peugeot – zgodnie moimi przewidywaniami – przegrał to porównanie. Fakt – głównie ceną. Skrytykowano też jego wymiary wnętrza i trochę poziom wyposażenia. Za to układ napędowy wypadł najlepiej. Peugeot uciułał 235 punktów i o 3 oczka przegrał z Toyotą. Zwyciężyła Kia z dorobkiem 241 punktów.
Renault Australa widać na paru zdjęciach ilustrujących zamieszczony na stronach 28-29 materiał o lakierach bez połysku. Czyli fabrycznych matowych, satynowych itp.
Fiata 500 i Jeepa Avengera, silniki PureTech i fabryki koncernów Michelin, Faurecia i Valeo wspomniano w artykule poświęconym temu, co produkuje się w zakresie motoryzacji w Polsce. Materiał ten znajdziecie na stronach 32-33.
W dziale Używane na stronie 36. opisano Citroëna DS4 (wspomniano też o Citroënie C4 i DS 4 marki DS Automobiles). Citroën DS4 wypadł co najmniej dobrze. Ceny zakupu określono na „poniżej średniej”, co znaczy, że można go kupić relatywnie tanio. Za przeciętne MOTOR uznał przestronność wnętrza, pojemność bagażnika, zużycie paliwa, koszty serwisu oraz bezawaryjność. Powyżej średniej oceniono jakość materiałów, wyposażenie, osiągi, ceny części i ich dostępność, a także dostępność serwisu. Bardzo dobrze oceniono komfort jazdy i hałas oraz wygląd i styl.
Opel Insignia B został uznany za jedno z najlepszych używanych aut na brytyjskim rynku (wg serwisu parkers.co.uk), o czym możecie przeczytać na stronie 37.
Na stronach 38-41 MOTOR porównał ze sobą dwa miejskie SUV-y Opla – Crossland i Mokkę (jeszcze tę poprzednią). Ocena ostateczna w przypadku obu modeli jest bardzo zbliżona, ale ze wskazaniem na Crossland – zdoby 42 punkty (na 50 możliwych), o jeden więcej, niż Mokka.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR