Nie wiem, który już raz widzę to coś na okładkach fotogazetek z określeniem, że to nowy VW Multivan. Być może jest nowy – gdzieś pod spodem. Natomiast z zewnątrz nic nowego w nim nie widzę. Co więcej – mam wrażenie, że ten model jest zapowiadany już z 10 lat. Nie czekam na niego, więc i nie śledzę faktycznej historii, może po prostu zawsze malują to coś tak samo. Ale i na drogach jakoś nie trafiam na takie samochody. Motogazetki zaś z lubością co jakiś czas jakiegoś takiego Multivana zachwalają. Tak właśnie czyni teraz MOTOR, który kompletnie pomija na stronie tytułowej motoryzację francuską.
MOTOR nr 08 (3583) z 21.II.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 6,2 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, DS 9, E-Tense Performance, 208, 2008, 3008, Avantime, Captur, Clio, Espace, Laguna, Master, Megane, Vel Satis, Zoe, Duster, Logan, Sandero, Spring, Corsa, Crossland
Za to już na stronie 6. pojawiła się króciutka notatka poświęcona studyjnemu, stanowiącemu jeżdżące laboratorium modelowi, jakie pokazała niedawno marka DS Automobiles. Chodzi oczywiście o DS E-Tense Performance. Jeśli chcecie o nim poczytać coś więcej, to zajrzyjcie tutaj.
Na stronach 6-7 MOTOR prezentuje po pięć najlepiej sprzedających się modeli nowych samochodów na poszczególnych europejskich rynkach w 2021 roku. W Belgii na trzecim miejscu sklasyfikowano Dacię Sandero, a na piątym Citroena C3. W Danii C3-jka zajmuje miejsce drugie, a na czwartym znajduje się Peugeot 208. W Finlandii piątą pozycję wywalczył Nissan Qashqai. Jak łatwo się domyślić – we Francji cała piątka jest „nasza”. To kolejno Peugeot 208, Renault Clio, Dacia Sandero, Peugeot 2008 i Citroën C3. W Hiszpanii Dacia Sandero zajmuje pozycję trzecią wyprzedzając bezpośrednio Peugeota 2008. Luksemburgu Peugeot 208 wskoczył na drugi stopień podium tuż przed Fiata 500. W Niemczech cieszy nas trzecia pozycja Opla Corsy. W Polsce na znakomitym czwartym miejscu rozgościła się Dacia Duster. W Portugalii pierwsza czwórka jest francuska w kolejności Peugeot 2008, Renault Clio, Renault Captur i Peugeot 208. W Rosji prowadzą dwie Łady: Vesta i Granta. W Rumunii w czołówce niemal same Dacie: lideruje Logan przed Dusterem i Sandero, a na piątej pozycji – uwaga! – Spring! Renault Clio prowadzi w Słowenii, gdzie na czwartym miejscu sklasyfikowano Captura, a na piątym Dustera. SUV Dacii jest też czwarty na Węgrzech. W Wielkiej Brytanii prowadzi Vauxhall Corsa, a we Włoszech cztery pierwsze lokaty należą do aut marek koncernu Stellantis: Fiat Panda, Fiat 500, Lancia Ypsilon i Jeep Renegade.
Peugeot zajmuje drugie miejsce w rankingu marek, Renault uplasowało się na miejscu piątym, Opel/Vauxhall na dwunastym, Fiat na trzynastym, Citroën na czternastym, a Dacia na piętnastym.
Jeśli chodzi o najpopularniejsze modele, to w Top 50 mamy:
2. Renault Clio
3. Dacia Sandero
4. Peugeot 208
5. Peugeot 2008
8. Opel/Vauxhall Corsa
9. Fiat 500
10. Renault Captur
11. Citroën C3
15. Dacia Duster
18. Peugeot 3008
21. Fiat Panda
30. Nissan Qashqai
48. Opel/Vauxhall Crossland
Nie jest więc źle. Ba, jest całkiem dobrze. Szkoda tylko, że nie w Polsce, zwłaszcza w przypadku marek tworzących koncern Stellantis.
Nie wierzyłem własnym oczom! DS 9 pojawił się w roli rywala dla opisanego na stronach 20-21 Mercedesa C300e! Brawo, MOTOR!
Ciekawy artykuł znajdziecie na stronach 28-29. Traktuje o benzynie E10, czyli z 10-procentową domieszką etanolu. To nieco bardziej ekologiczne paliwo. Okazuje się przy tym, że generalnie francuscy producenci już dawno dostosowali swoje jednostki napędowe do spalania takiej benzyny. O co najmniej kilka lat wcześniej, niż np. koncern VAG. MOTOR wspomniał Citroena, Peugeota (obie marki PSA w autach wyprodukowanych po 1999 roku mogą jeździć na E10) i Dacię (wszystkie modele mogą jeździć na E10), a także konkretne modele Renault – Megane, Lagunę, Espace, Vel Satisa i Avantime’a.
Na rynku czas oczekiwania na nowe auto znacznie się ostatnio wydłużył. Zaczyna też brakować używanych aut w Europie Zachodniej. Tak przynajmniej twierdzi MOTOR na stronie 31. Wymienia tam najpopularniejsze sprowadzane marki. Renault plasuje się na pozycji piątej, Peugeot na siódmej, a Citroën na ósmej.
Peugeota 3008 pierwszej generacji można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 33. W dalszej części tego materiału, na stronie 34. pokazano Renault Mastera, a w tekście na 35. wspomniano Renault Zoe.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze