Dziś rano, tak przed 7:00, termometr za oknem pokazywał u mnie -18ºC. Mimo to wyszedłem z domu i kupiłem najnowsze wydania tygodników motoryzacyjnych. A skoro kupiłem, to czas na ich stronniczy przegląd. Na początek wezmę MOTOR, na którego okładce pojawiło się maleńkie zdjęcie Peugeota 508 RXH. To jedyne auto francuskie, które pojawiło się na stronie tytułowej tygodnika.
MOTOR nr 09 (3375) z 26.II.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, 207, 208, 308, 508, 5008, Partner, 10, Captur, Clio, Kadjar, Laguna, Megane, Scenic, Thalia, Twingo, Duster, Lodgy
Zacznę od wstępniaka. Wprawdzie nie pada w nim nazwa jakiejkolwiek marki, czy modelu samochodu, ale temat jest ważki. Chodzi o dane dotyczące spalania i pojemności bagażników. Niby wszystko się zgadza – Redaktor Burmajster słusznie krytykuje producentów. Mógłby jednak się chociaż zająknąć o inicjatywie PSA, który to koncern dokonuje pomiarów spalania w rzeczywistych warunkach i publikuje uzyskane wyniki. Jeśli zaś chodzi o pojemności bagażników, to przez lata niechlubną rolę jednego z największych oszustów zajmował pewien niemiecki koncern. Nie, o tym się Naczelny tygodnika MOTOR zająknąć nie może. Wszak w fotogazetkach ceni się ten koncern bardzo i kiedy tylko można – wybiela się jego sprawki.
Stawia się go też na – co by nie powiedzieć – uprzywilejowanej pozycji. Popatrzcie na przeciętny artykuł dotyczący jakiegokolwiek modelu spoza Grupy Volkswagena. Niemal zawsze znajdzie się tam odniesienie do odpowiednika z VAG. Kiedy czytam materiały poświęcone samochodom z tego koncernu – takich odniesień jest jak na lekarstwo. Albo wręcz wcale. Przykład? Aktualny MOTOR prezentuje nowe Seaty. Myślicie, że znajdziecie w tym materiale odniesienia do czegoś spoza VAG-a? Niż z tych rzeczy! A tak przy okazji – ten SUV Tarraco jest zwyczajnie paskudny, zwłaszcza z tyłu!
Na stronie 12. znajdziecie sekcję Przyszłe premiery. Wspomniano w niej Peugeoty 208 i 508 oraz Renault Clio.
Strona 13. przynosi fotki nowych wersji kombivanów PSA. Tym razem obok Citroëna Berlingo i Peugeota Partnera pojawił się także Opel Combo.
Na tej samej stronie znajdziecie też skrócony polski cennik Citroëna C4 Cactusa w jego najnowszej wersji.
Opublikowano tam też wyniki sprzedaży nowych aut na polskim rynku w styczniu br. Na pozycji ósmej znajduje się Renault, na dziewiątej Dacia.
Od paru już lat drogą VAG-a idzie w fotogazetkach Kia. Kolejny przykład mamy w bieżącym numerze, gdzie Singer jest wrzucony już nawet bez mydlenia oczy do segmentu premium. Proszę mnie nie zrozumieć – nie twierdzę, że to zły samochód. Ale premium, to powinna być cała marka. A Kia zdecydowanie premium nie jest.
O C3 Aircrossie pisał nie będę, bo zamieszczony na stronach 26-27 materiał jest reklamą.
No i tak dotarliśmy do artykułu opublikowanego na stronach 30-35. Dotyczy on rzeczywistej pojemności bagażników samochodowych. Całość podzielono na segmenty, a w ich obrębie uszeregowano modele pod względem faktycznej pojemności kufrów. Pozwolę sobie wymienić auta francuskie podając informacje o ich pojemnościach zmierzonych, deklarowanych i różnicach. W komentarzu zapewne wspomnę jeszcze o paru innych modelach, bo jak tu nie kopnąć VAG-a? ;-) Nie byłby to stronniczy przegląd prasy!
MOTOR wymienił następujące samochody francuskie:
SAMOCHODY MAŁE I MIEJSKIE | |||
Renault Thalia |
481 |
510 |
-5,7 |
Renault Clio |
278 |
290 |
-4,1 |
Peugeot 207 |
260 |
270 |
-3,7 |
Citroën C3 |
257 |
300 |
-14,3 |
Peugeot 208 |
234 |
285 |
-15,1 |
Citroën C1 |
178 |
180 |
-1,1 |
Renault Twingo |
167 |
219 |
-23,7 |
SAMOCHODY KOMPAKTOWE | |||
Renault Megane GT |
486 |
485 |
0,2 |
Peugeot 308 SW |
481 |
556 |
-13,5 |
Citroën C4 |
447 |
410 |
9,0 |
Renault Megane III |
387 |
405 |
-4,4 |
Renault Megane IV |
386 |
384 |
0,5 |
Peugeot 308 |
319 |
398 |
-19,8 |
SAMOCHODY KLASY ŚREDNIEJ |
|||
Peugeot 508 |
508 |
518 |
-1,9 |
Citroën C5 Tourer |
424 |
505 |
-16,0 |
Renault Laguna III Grandtour |
409 |
508 |
-19,5 |
MINIVANY | |||
Dacia Lodgy |
717 |
634 |
13,1 |
Citroën Grand C4 Picasso |
563 |
645 |
-12,7 |
Renault Grand Scenic II 5-osobowy |
536 |
475 |
12,8 |
Peugeot 5008 |
517 |
680 |
-24,0 |
Renault Scenic I |
403 |
410 |
1,7 |
Renault Grand Scenic II 7-osobowy |
200 |
200 |
0,0 |
SUV-y I CROSSOVERY | |||
Renault Kadjar |
387 |
472 |
-18,0 |
Renault Captur |
323 |
455 |
-29,0 |
W przypadku większości modeli aut francuskich nie podano, których generacji dotyczą pomiary.
Volkswagen Polo minął się z prawdą o 23,6% i był to drugi – po Smarcie Fortwo I – największy błąd w tym segmencie. Wśród kompaktów Golfy znowu wykazały z reguły ponad dwudziestoprocentowe różnice in minus, za wyjątkiem VII wersji kombi, gdzie jest „tylko” o 16,7% za mało. W klasie średniej Passat B6 (kombi) przeszacował pojemność kufra o 21,7%, a B8 o aż 26,8%! Wśród SUV-ów jeden z największych błędów wykazano przy Porsche Cayenne (-44,9%). Więcej „pomyliły się” tylko Audi Q7 (-49,8%, znów ten sam koncern), Land Rover Discovery 4 (-58,3%) oraz Jeep Grand Cherokee WJ (-61,0%).
Warto też zerknąć na ranking marek – Volkswagen oszukuje najbardziej – średnio o aż 23,2%. Potem są Mercedes (-17,7%) i Kia (-14,7%). Peugeot jest mniej więcej w środku stawki z niedoszacowaniem o średnio 13,5%. Renault mija się z prawdą średnio o 7,7%, tak jak Škoda, zaś na drugim miejscu znalazł się Citroën (-7,0%). Najdokładniejsze dane podaje Suzuki (-0,9%). Dacii nie uwzględniono w rankingu marek. Cóż – wspomniano tylko Lodgy pomijając na przykład popularne modele Sandero i Duster. Ciekawe, dlaczego…
O zapach spalin wewnątrz Peugeota 308 1.6 HDi przy rozruchu pyta czytelnik tygodnika MOTOR na stronie 43. Redakcja odpowiada, że najprawdopodobniej chodzi o zużyte podkładki wtryskiwaczy i zaleca szybką naprawę. Pochłonie to zapewne trzy-cztery stówki.
Za to Dacia Duster oraz Citroën C4 Picasso pojawiły się w materiale zamieszczonym na stronach 48-49. Traktuje on o utracie wartości w ostatnim roku. Okazuje się, że Dacia straciła tylko 3%, zaś Citroën C4 Picasso tylko 9%. Za to o aż 18% spadły ceny na Rapida. Ale MOTOR wspiera Škodę i koncern VAG: „to przykład samochodu, który dobrze kupić jako nowy”. Tak? Dlaczego? Kupując nowy stracicie sporo kasy i możecie mieć problem z odsprzedażą. MOTOR wszak pisze: „ale czy przy tak dużym wyborze aut używanych znajdą się klienci na używanego Rapida? Wygląda na to, że niekoniecznie”. Czyli próbują swoich czytelników wsadzić na minę. Kupcie, bo choć możecie mieć problem ze sprzedażą, to Škoda się ucieszy :-)
Wśród „nietypowych” hybryd MOTOR wspomina na stronie 53. m.in. Peugeota 508 RXH. Twierdzi, że zautomatyzowana skrzynia „dławi się”, a wyższa masa spowodowana elektrycznym silnikiem i akumulatorami niweluje oszczędności ze wsparcia tego napędu. Cóż, trochę prawdy w tym jest, zwłaszcza, że dwulitrowy silnik HDi jest oszczędny sam w sobie. No ale RXH ma coś w stylu napędu na cztery koła, a to dla niektórych może być zaletą.
Renault 10 wspomniano na stronie 54. Napisano, że pod koniec lat 60 XX wieku to auto można było w Polsce kupić (jako nowe) za 1.850 dolarów.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w dziewiątym tegorocznym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze