To nie zdarza się często – najwięcej miejsca na okładce aktualnego wydania tygodnika MOTOR zajmuje fotka samochodu francuskiego. To Renault Rafale, który został porównany z dwoma rywalami – Cuprą Terramar oraz Toyotą Rav4. Wprawne oko dostrzeże jeszcze zdjęcie, na którym widać zabytkowe Renault 5 otaz Renault 5 E-Tech, a niżej inna fotka, która pokazuje Renault Megane R.S.
MOTOR nr 09 (3740) z 24.II.2025
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: 10,4 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, CX, DS, C4, Mehari, 508, 40CV, 5 E-Tech, Captur, Estafette, Goelette, Laguna, Master, Megane, Megane E-Tech Electric, R5, Rafale, Trafic, A110, Corsa
Zapowiada się sporo informacji o Renault, ale zanim przejdziemy do tego, co anonsuje okładka, zerknijmy na strony 6-7. Tam MOTOR pokazał nowe dostawczaki Renault – Trafic’a, Estafette oraz Goelette. Dwie ostatnie nazwy są dla francuskiej marki historyczne – już kiedyś jej auta użytkowe nosiły takie miana.
Na stronie 7. MOTOR wspomina o sześciu pierwszych polskich salonach marki Leapmotor, która w Europie oferowana będzie przez spółkę zależną od Stellantis.
Zapowiadany na okładce test porównawczy trzech SUV-ów z napędem PHEV (plug-in hybrid) znajdziecie na stronach 10-15. W szranki stanęły Cupra Terramar, Renault Rafale i Toyta Rav4. Najmocniejszy zespół napędowy ma ta ostatnia (306 KM), ale w porównaniu z Rafale (300 KM) różnica jest niewielka. Cupra dostarcza 272 KM. Ciekawe za to, jak wypadnie zużycie benzyny – Toyota ma spaliniaka o pojemności aż 2.5 litra, gdy Renault przeszło dwukrotnie mniejszego!
Wiele osób w komentarzach na naszych portalu wiesza psy na hybrydowym napędzie Renault, acz podejrzewam, ze większość z nich nie miała okazji pojeździć samochodami tak zasilanymi. Okazuje się, że MOTOR też uważa silnik(i) Renault za dobre. Ten napęd zapewnia dobrą dynamikę, jest całkiem oszczędny, wydajny, a samochód – w tym przypadku 300-konne Rafale – jest bardzo dobrze wyciszony, ma skuteczne hamulce i w gruncie rzeczy największy zasięg.
Najtańsze auto w zestawieniu, to Cupra, ale jest nieco gorzej wyposażona od Renault. Rafale pod tym względem jest bardziej zbliżone do Toyoty, ale ta jest z kolei o przeszło 20.000 zł droższa w porównanych wersjach. Renault jest też najprzestronniejsze, najlepiej wyciszone, ma największy bagażnik, najlepsze multimedia, oferuje najlepszy komfort jazdy, a jego układ kierowniczy oceniono najlepiej. Poziom wyposażenia wypadł najlepiej w przypadku Rafale, w zakresie bezpieczeństwa Renault też nie ma się czego wstydzić.
Ostatecznie francuski SUV coupe zdobył w teście 251 punktów i praktycznie zdeklasował rywali. Cupra uzyskała 232 oczka, a Toyota tylko 229. Nie dziwię się – wszak Rafale, to naprawdę fajne auto!
Renault Captur pojawił się w roli potencjalnego rywala dla opisanego na stronach 16-19 MG ZS Hybrid+.
W materiale zamieszczonym na stronach 26-27 zatytułowanym „Czy auta na minuty się opłacają?” natkniecie się na małe fotki Renault Mastera (bo dostawczaki także można wynająć) oraz Fiata 500.
Strona 29 przynosi informacje ciekawych akcesoriach motoryzacyjnych, w tym zabawkach. Można na przykład kupić (sobie lub dziecku) garaż i bolidy Alpine.
Artykuł będący słowniczkiem z zakresu elektromobilności (strony 30-31) okraszono zdjęciem Renault Megane E-Tech Electric.
W komentarzach często czytam nostalgiczne wpisy o mocnych samochodach. Wiele osób o takich marzy, stosunkowo niewiele kupuje – tak jest prawda. Koszty utrzymania zwłaszcza usportowionych wersji potrafią być wysokie, i nie mam tu na myśli jedynie paliwa. MOTOR na stronach 34-37 zaprezentował kilkanaście tego typu samochodów. Wśród nich znalazły się też takie nas interesujące: Citroën C4 VTS, Opel Corsa E GSi, Peugeot 508 GT, Renault Laguna III GT oraz Renault Megane III R.S.
W tym roku nie wybraliśmy się – z różnych względów – na targi Retromobile. Odrobimy w przyszłym roku! MOTOR na stronach 42-45 przygotował relację z tych wspaniałych targów. Nie zabrakło w niej odniesień do aut francuskich. Natkniecie się tu na wzmianki i zdjęcia dotyczące Citroënów 2CV, Mehari, DS i CX, Renault 40CV, R5 i 5 E-Tech, Alpine A110, czy Alfy Romeo 6C Le Mans.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR; zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze