Nie jestem przekonany, czy to dobry pomysł porównywać Peugeota 408 z Renault Arkaną. Po prostu 408-ka jest o „pół numeru” większym samochodem, choć jest też od Renault niższa o dobrych 10 cm. No ale MOTOR takie porównanie zrobił (i zapowiada je na okładce, acz w dolnym rogu), więc za chwilę mu się przyjrzymy.
MOTOR nr 10 (3637) z 06.III.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Aircross, C4, DS 7, DS 4, DS 3, 208, 2008, 3008, 408, 508, 5 EV, Arkana, Captur, Clio, Megane, Megane E-Tech Electric, A110, GT X-Over, Bigster, Duster, Jogger, Sandero, Corsa, Crossland, Mokka
Na stronach 6-7 MOTOR zaprezentował po trzy (z reguły) najchętniej kupowane przez klientów modele aż 56 marek dostępnych w Europie. Do tego wskazał tendencję – wzrost zainteresowania, bądź spadek. Jak wyglądają „nasi”? Otóż mamy tu:
– Abarth 500, 9.268 egzemplarzy, tendencja spadkowa;
– Alfa Romeo: Stelvio (16.009), Tonale (11.563), Giulia (5.371);
– Alpine A110, 3.283 egzemplarze, tendencja wzrostowa;
– Citroën: C3 (142.586), C3 Aircross (64.395), C4 (63.096);
– Dacia: Sandero (199.521), Duster (147.824), Jogger (54.862);
– DS Automobiles: DS 7 (19.042), DS 4 (16.163), DS 3 (13.521);
– Fiat: 500 (170.523), Panda (124.952), 500X (31.519);
– Jeep: Renegade (48.106), Compass (46.540), Wrangler (7.525);
– Lancia Ypsilon, 41.028 egzemplarzy, tendencja spadkowa;
– Maserati: Grecale (2.990), Levante (2.100). Ghibli (887);
– Mitsubishi: Space Star (28.069), Eclipse Cross (27.148), Outlander (73);
– Nissan: Qashqai (115.629), Juke (46.443), Micra (32.459);
– Opel: Corsa (164.119), Mokka (97.312), Crossland (65.067);
– Peugeot: 208 (206.363), 2008 (141.068), 3008 (106.310);
– Renault: Clio (142.667), Captur (134.852), Arkana (81.578).
Interesujące nas modele pojawiły się także w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 8. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, Alpine GT X-Over, Dacię Bigster oraz Peugeota 3008.
Strona 9. przynosi krótki artykulik poświęcony liftingowi Peugeota 508. Pisaliśmy o tym znacznie obszerniej półtora tygodnia temu.
Na tej samej stronie znajdziecie też krótką notatkę o tym, że pojawi się Jeep Avenger w wersji spalinowej i będzie dostępny na polskim rynku w cenie od 99.400 zł.
Wspomniane na początku porównanie Renault Arkany z Peugeotem 408 MOTOR opublikował na stronach 16-20. Peugeot jest samochodem wyraźnie dłuższym i ma zauważalnie większy rozstaw osi. W efekcie wewnątrz jest więcej miejsca wzdłużnego, niż w Arkanie. Inne wymiary są dość zbliżone, także w kwestii pojemności bagażnika, czy ładowności. Minimalnie góruje tu 408-ka, ale różnice nie są wielkie. Za to Peugeot ma znacznie niżej położony próg załadunku.
Niestety nie każdemu spodoba się napęd Peugeota – pod maską pracuje 1.2-litrowy silnik benzynowy PureTech i trzech cylindrach. Arkana ma motor 1.3, ale z czterema cylindrami. W teście pojawiła się wersja 160-konna, ale bardziej pasowałaby do porównania 140-konna.
W obu autach dobrze oceniono skrzynie biegów. Automat Peugeota ma 8 przełożeń i czasem waha się z wyborem właściwego, z kolei dwusprzęgłówka Renault ma 6 biegów, ale czasem zdarza jej się poszarpywać. Ogólnie napęd Renault okazuje się żwawszy. Oba silniki są raczej oszczędne.
MOTOR chwali też oba auta za strojenie zawieszeń, ale na krętych drogach nieco zwinniejszym autem okazuje się Peugeot – to może wynikać z różnicy wysokości.
Renault Arkana jest wyraźnie tańszym samochodem, ma też lepsze wyposażenie. Ostatecznie to ona wygrywa porównanie, ale tylko nieznacznie górując nad Peugeotem. Uzbierała 233 oczka przy 232 punktach 408-ki. A Wy który z tych modeli byście wybrali?
Dacię Duster oraz Renault Megane II można dostrzec na zdjęciach ilustrujących artykuł o tablicach rejestracyjnych, jaki MOTOR zamieścił na stronach 24-25.
Z kolei Renault Clio można dostrzec na małej fotce opublikowanej na stronie 26,
W dzisiejszych samochodach często mamy po kilka trybów jazdy. Traktuje o tym materiał na stronach 30-31 aktualnego wydania tygodnika MOTOR. Wspomniano tam Renault Megane E-Tech Electric.
Na stronie 32. pojawia się pytanie czytelnika o sens zakupu Lancii Ypsilon II na rynku wtórnym. MOTOR chwali ten model, bo jest solidny, a mechanicznie zbliżony do Fiata Punto.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze