I znowu przeskoczyliśmy połowę tygodnia, a przeglądu tygodnika MOTOR nie było. Ale już nadrabiamy tę zaległość! Nie ma na co czekać. Byłem zajęty testowaniem samochodu, do tego doszło sporo innych zajęć i tak zeszło, ani się obejrzałem, gdy nastał czwartek, a to już naprawdę najwyższy czas, żeby stronniczy przegląd prasy opublikować.
MOTOR nr 10 (3741) z 03.III.2025
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: 10,4 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, 3 Crossback, 4 Crossback, 208, 2008, e-5008, 5 E-Tech, Master, Symbioz, Trafic, Bigster, Duster, Sandero
MOTOR wprawdzie już na okładce pokazuje Peugeota e-5008 i RAM-a 1500, ale jeśli chodzi o artykuły i notatki, to na pierwszą natraficie dopiero na stronie 7. To krótki tekścik o tym, że Mitsubishi zdradziło nazwę swojego nowego modelu, który trafi na rynek jeszcze w tym roku. Będzie się nazywał Grandis i ma być bliźniakiem Renault Symbioza, którego MOTOR zresztą pokazał przy okazji na małym zdjęciu.
Na tej samej stronie zamieszczono też tabelkę z wynikami sprzedaży nowych aut w Europie w styczniu br. Wynika z niej, że Dacia Sandero była najczęściej rejestrowanym autem na Starym Kontynencie, a Peugeot 208 znalazł się na najniższym stopniu podium. Piąte miejsce należy do Citroëna C3, co potwierdza tylko publikowane przez nas co jakiś czas informacje o dużej popularności tego modelu. Na pozycji siódmej znalazła się Dacia Duster, a dziesiątkę zamyka Peugeot 2008.
Również na tej samej stronie MOTOR wspomina też o najnowszym wcieleniu Maserati GranCabrio.
Strony 8-9 poświęcono na publikację wyników plebiscytu Auto Lider 2025. Premierą motoryzacyjną ogłoszono Alfę Romeo Junior, zaś na drugim miejscu znalazła się Dacia Bigster. W segmencie aut małych/miejskich zwyciężył Fiat Grande Panda przed Renault 5 E-Tech i Citroënem C3. Trzecie miejsce w klasie średniej wywalczyła Alfa Romeo Giulia. Jeep Avenger wygrał klasę miejskich SUV-ów i crossoverów wyprzedzają Alfę Romeo Junior. Dacia Duster zajęła drugie miejsce w segmencie SUV-ów kompaktowych. Hybrydowa wersja tego auta uplasowała się na drugiej pozycji w klasie pojazdów hybrydowych. Renault 5 E-Tech Electric zwyciężył w segmencie aut elektrycznych, a Master triumfował w grupie aut dostawczych, gdzie na trzecim miejscu znalazł się Fiat Ducato.
Fiat Grande Panda budzi Wasze spore zainteresowanie, ale i mnóstwo emocji. MOTOR przetestował ten samochód i opublikował wyniki swoich doświadczeń na stronach 10-11. To autko nawiązujące do stylu retro, ale na wskroś nowoczesne, może się podobać. MOTOR ocenił je na maksymalną liczbę pięciu gwiazdek i to nie tylko za stylistykę!
Znacznie większy samochód opisano na stronach 12-14. Chodzi o Peugeota e-5008 z 210-konnym silnikiem i 73-kilowatogodzinnym akumulatorem trakcyjnym. Okazuje się, że to całkiem funkcjonalne auto, które realnie przejechało na pełnym naładowaniu 340 km. Oznacza te dość spore zużycie energii, ale w takich samochodach bardzo dużo zależy od tego gdzie i jak się jeździ.
MOTOR pochwalił wysoką jakość wykończenia wnętrza, przestronność we wszystkich trzech rzędach siedzeń (!), duży bagażnik, przyzwoite osiągi, nieskie zużycie prądu (!) niezłą krzywą ładowania. Wysoko oceniono także komfort jazdy, bezpieczeństwo i intuicyjność prowadzenia, dobre wyciszenie, 8-letnią gwarancję, dostępność dużego akumulatora oraz dobrze skalkulowaną cenę po ostatniej obniżce.
Ale są i wady: niezbyt przejrzyste interfejsy, zbyt inwazyjna kontrola trakcji na śliskiej nawierzchni, lekkie „galopowanie” oraz relatywnie ubogie wyposażenie standardowe.
Koncerny Renault i Stellantis wspomniano w artykule zatytułowanym „Co do kogo należy” opublikowanym na stronach 24-27.
Minivany, to już dziś w dużej mierze przeszłość – trzeba ich szukać głównie na rynku wtórnym. Ale jest na rynku pierwotnym spory minivan – Renault Trafic. MOTOR na stronie 34. w dziale Używane opisał jednak II generację tego modelu, która była oferowana w latach 2001-2014. Notę poniżej średniej wystawiono za jakość materiałów, osiągi, wygląd i styl oraz ceny części. Za przeciętne uznano wyposażenie, komfort jazdy u hałas, ceny zakupu, zużycie paliwa, koszty serwisu oraz bezawaryjność. Nota bardzo dobra pojawiła się przy ocenie przestronności, pojemności bagażnika, dostępności części oraz serwisu.
W tym tygodniu MOTOR ocenił crossovery segmentu premium. W artykule zamieszczonym na stronach 36-39 znalazły się DS 3 Crossback i DS 4 Crossback.
Z kolei na stronach 40-41 znajdziecie recencję używanego RAM-a 1500. Ten potężny pick-up uzyskał cztery gwiazdki i chyba nie stało się to przypadkiem ;-)
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR; zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze