Renault Megane II i Peugeot 308 GT pojawiły się na niewielkich zdjęciach na okładce „Motoru” z rozpoczętego dziś tygodnia. Duże fotki zarezerwowano dla Fiata 500X, co może dziwić, ale przeciwwaga z VAG-a też jest – to Nowe Audi R8. Pewnie fabrycznie nowe, bo czy jest inne od tego, które jest na rynku od paru lat? Nie wiem, ale nie wygląda ;-) Choć to akurat normalne w koncernie VAG. W którym podobno wszystko jest nowe, a jak się okazuje – to tylko taka retoryka. Widać to było wyraźnie przy dotychczasowej wersji Passata – teraz nawet przychylne Niemcom media, że to był lekki lifting poprzedniej wersji i dopiero obecny model jest nowy. Tak?…
„Motor” nr 11 (3220) z 9.III.2015
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C4 Cactus, 205, 206, 208, 307, 308, 406, Partner, Espace, Laguna, Megane, Scenic, Trafic, Twingo, Logan
Renault Trafic’a pokazano na stronie 4. odpowiadając na list Sławka z Sokółki, który jest zainteresowany dziewięcioosobowymi samochodami. Trafic w takiej wersji z 90-konnym dieslem jest najtańszą ofertą na rynku.
Sześć stron dalej natkniecie się na malutką wzmiankę o liftingu Peugeota Partnera, ale że zmiany też są niewielkie, więc i taką mizerną wzmiankę można w tym przypadku wybaczyć ;-)
Obok zamieszczono informację o triumfie Passata w konkursie Car of the Year, ale nie zapomniano o drugim miejscu Citroëna C4 Cactusa oraz fotce finalistów, na której dostrzec można także Renault Twingo.
Pamiętacie, jak krytykowano spore grille w Peugeotach? Wtedy były paskudne, a dziś „Motor” pisze o przedniej części Audi Prologue Avant, że jest „fantastyczny”. Choć wygląda na jeszcze większy, niż to, co przed laty proponował Peugeot. Pewnie te cztery pierścienie sprawiają, że jest taki ekstra…
Citroëna Berlingo i Citroëna C4 wspomniano na stronach 14-15 w relacji z genewskiego salonu. O Peugeocie ani o Renault całkowicie zapomniano. A może pominięto je celowo?
Test Peugeota 308 GT znajdziecie na stronach 22-23. Autorem tekstu jest Redaktor Struk, który dał się niejednokrotnie poznać jako miłośnik aut z Grupy Volkswagena, niezbyt przychylny konstrukcjom francuskim. Z tym większym zainteresowaniem zajrzałem to tego materiału. A tu po początkowym odniesieniu do legendarnego 205 GTi całkiem pozytywne odczucia. Na co dzień jest to całkiem zwyczajny kompakt, który nie szokuje wyglądem, ale to akurat coś normalnego w przypadku francuskich samochodów – nie są ostentacyjne co do możliwości napędu. A ten reaguje jeszcze lepiej po wciśnięciu przycisku z napisem „sport”, choć – czemu mnie to nie dziwi? – Autor zaraz wynalazł jakieś braki w precyzji lewarka skrzyni biegów oraz długie drogi jego prowadzenia? I kolejny standardowy zarzut – niekomunikatywny, choć bezpośredni układ kierowniczy. Za to pochwalono fotele, możliwość całkowitego wyłączenia ESP oraz prowadzenie, choć uznano, że 208 GTi jest ciekawsze. Może tak – jest wszak lżejsze przy praktycznie tej samej mocy.
Przód Peugeota Partnera dotrzeć można na zdjęciu zamieszczonym na stronie 34.
„Typowe problemy diesli” opisano na stronach 36-39. Podzielono ten materiał na różne problematyczne podzespoły i wskazano przykładowe modele, które mogą być źródłem kłopotów. W przypadku wtryskiwaczy wspomniano Dacię Logan i w ogóle modele Renault. Szkoda, że nie poruszono tematu pompowtryskiwaczy, bo wiem, że wcale niemało kierowców jeżdżących VAG-ami uskarżało się na te elementy… W przypadku turbosprężarek jako problematyczne wskazano m.in. Peugeota 206 1.6 HDi oraz Renault Scenic’a 1.9 dCi i Renault Espace 2.2 dCi.. Z pompą wysokiego ciśnienia problemy podobno miewają posiadacze Renault Laguny 2.0 dCi, a z kołem dwumasowym – Peugeotów 406 1.6 HDi. Z kolei Peugeoty 307 2.0 HDi mają podobno kłopoty z regulatorem ciśnienia paliwa. Za to dziwnie mało w tym zestawieniu aut z koncernu VAG… Czyżby nie można ich było krytykować?
Za to dziwnym trafem wśród używanych kompaktów „Motor” poleca – na stronach 44-49 – Renault Megane drugiej i trzeciej generacji. Nie polecają natomiast żadnego auta kompaktowego od PSA, choć z kolei koncern VAG reprezentuje aż dziewięć z dwudziestu pięciu pokazanych modeli! Nie wiem jednak tak naprawdę, czy chodzi o najlepsze kompakty (co sugeruje tytuł), czy najbardziej poszukiwane (o czym mowa jest w tekście). Megane II uznano za najlepszą propozycję w cenie do 10.000 zł.
I to już wszystkie wiadomości o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu „Motoru”.
Krzysiek Gregorczyk.
Najnowsze komentarze