To już ostatni datowany na marzec numer tygodnika MOTOR. Na jego okładce zobaczycie Renault Clio R.S., ale fotkę tę umieszczono w lewej dolnej części strony tytułowej, więc w punktach sprzedaży prasy nie będzie eksponowana. Cóż, to też sposób na deprecjonowanie francuskiej motoryzacji w piśmie produkowanym przez zależne od niemieckiego właściciela wydawnictwo.
MOTOR nr 13 (3431) z 25.III.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C3 Aircross, C3 Picasso, C3 Pluriel, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C4 Spacetourer, C-Elysee, DS3, DS 3, 107, 108, 206, 207, 208, 2008, 308, 3008, 504, 508, 5008, Expert, Rifter, 16, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Kangoo, Megane, Scenic, Talisman, Trafic, Twingo, Zoe, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Myślę, że dużą grupę odbiorców tygodnika MOTOR stanowią właściciele niemłodych już Volkswagenów. Dlaczego? Przyszło mi to do głowy po rzuceniu okiem na zamieszczone na stronie 4. wyniki sondy wśród czytelników pisma. 52% odpowiedziało tak na pytanie Czy masz w samochodzie hak do holowania przyczepy? A przecież pięć motoryzacyjnych marzeń przeciętnego Polaka, to Volkswagen, Passat, TDI, kombi i z hakiem ;-)
O hot hatchach, których debiutu możemy się spodziewać w najbliższym czasie, MOTOR pisze na stronach 6-9. Pokazuje tam najnowszą wersję Clio w takiej właśnie usportowionej odmianie, która może uzyskiwać moc rzędu nawet 250 KM. Pod maskę trafi znany z Megane R.S., Alpine A110, czy choćby Talismana silnik 1.8 TCe.
Na stronach 10-11 MOTOR pokazał po trzy najpopularniejsze w Europie modele w 15 segmentach. Wśród aut miejskich króluje Renault Clio. W gronie miejskich SUV-ów i crossoverów nie ma mocnych na Renault Captura, drugie miejsce wywalczył bez trudu Peugeot 2008. W segmencie kompaktowych minivanów prym wiedzie Renault Scenic, a trzecie miejsce należy do Citroëna C4 SpaceTourera. Peugeot 3008 jest trzecim najchętniej wybieranym kompaktowym SUV-em (bądź crossoverem), a 5008 również trzecim SUV-em klasy średniej. Ustępuje tylko Mercedesowi GLC i Volvo XC60. Renault Zoe tylko nieznacznie uległo Nissanowi Leafowi w segmencie aut elektrycznych.
W dziale Przyszłe premiery (strona 11.) wspomniano Renault Espace oraz Dacię Sandero.
Renault Captur i Peugeot 2008 powróciły na chwilę w teście Volkswagena T-Crossa (strony 14-15). Niemiecki samochód będzie – jak zwykle – bardzo drogi. Cena najtańszej wersji, jaką podał MOTOR, to 69.790 zł za auto napędzane 95-konnym silnikiem 1.0 TSI. Porównywalnego Captura z 90-konną jednostką TCe można mieć za 54.900zł! Niemal 15.000 zł taniej!!! Najtańszy T-Cross ze 115-konnym silnikiem 1.0 TSI kosztować ma 76.190 zł. Captur z podobną jednostką nie występuje, ale wersję ze 130-konnym silnikiem TCe można mieć już za 70.900 zł. A jeśli chcecie dwusprzęgłowy automat, to szykować musicie minimum 79.400 zł, ale wówczas otrzymacie Captura z silnikiem aż 150 KM. T-Cross 1.0 115 KM DSG kosztuje zaś 83.590 zł. Nie rozumiem ludzi, którzy kupują Volkswageny.
W dziale Porady znajdziecie na stronach 34-37 Przewodnik po małych silnikach. Już na początku pojawiły się jednostki francuskie: 0.9 TCe, 1.0 SCe, 1.2 TCe i 1.3 TCe od Renault oraz 1.0 VTi, 1.2 VTi oraz 1.2 PureTech od PSA. Znajdziecie je m.in. w Renault Capturze, Clio, Espace, Kadjarze, Kangoo, Megane, Scenic’u, Talismanie, Twingo, Daciach Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, Citroënach Berlingo, C3, C3 Aircross, C3 Picasso, C4, C4 Cactusie, C4 Picasso, C-Elysee, DS 3, czy Peugeotach 208, 2008, 308, 3008, 5008 i Rifter, ale też w kilku Oplach (Crossland X i Grandland X). Z kolei Citroëna C1 oraz Peugeoty 107 i 108 wspomniano przy okazji silnika 1.0 Toyoty
Peugeota Experta można dostrzec na zdjęciu opublikowanym na stronie 39.
Opony Michelin okazały się najlepsze w teście ogumienia przeznaczonego dla SUV-ów (strona 40.).
Awaryjności aut małych (miejskich) poświęcono artykuł opublikowany na stronie 43. Wspomniano tam Dacię Sandero, która wypadła lepiej od Škody Fabii, ale też Peugeoty 206 i 207 oraz Renault Clio.
Peugeota 308 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 45. W dalszej części artykułu (strony 46. i 47.) dostrzec można na fotkach Dacię Sandero, Citroëna C4 Picasso, Renault Trafic’a, Renault Espace, Renault Scenic’a, czy hybrydowego Peugeota 508 RXH.
W dziale Używane (strony 52-53) zaprezentowano półkabriolety, czyli autka z rolowanymi dachami. Nie mogło tu zabraknąć Citroëna C3 Pluriela, czy DS 3 Cabrio. W przypadku tego drugiego wspomniano też, że wcześniej był oferowany jako Citroën DS3 Cabrio.
W dziale MOTOR Retro (strona 54.) natraficie o wzmianki związane z nowymi wersjami Peugeota 504 oraz o automatycznej skrzyni w Renault 16.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze