W prawym górnym rogu okładki aktualnego wydania tygodnika MOTOR widać Dacię Duster, zaś w lewym dolnym – Alpine A110S. Na tytułowej stronie dostrzec można także Renault Megane na malutkim zdjęciu pod literą „r” z nazwy pisma.
MOTOR nr 14-15 (3641-3642) z 03.IV.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 7,8 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C4 Picasso, 206, 2008, 308, 5 EV, Austral, Espace, Megane, A110, GT X-Over, Bigster, Duster, Astra, Corsa, Crossland, Grandland, Mokka
Ale zaczyna się od Opla – niemieckiego oczywiście, ale przejętego w ubiegłej dekadzie przez koncern PSA, a aktualnie wchodzącego w skład Stellantis. MOTOR prezentuje wizualizację nowego Crosslanda spodziewanego w przyszłym roku. Przy okazji wspomniano modele Astra, Corsa, Grandland i Mokka oraz marki Citroën, Fiat, Jeep i Peugeot (plus jego 2008-kę), a całość znajdziecie na stronach 4-5. MOTOR uważa, że wzięcie Opla pod skrzydła PSA zrobiło niemieckiej marce bardzo dobrze i nareszcie odzyskała ona oddech.
Kolejne dwie strony – 6-7 – MOTOR przeznaczył na prezentację nowego Renault Espace. To już szósta generacja, która została całkiem sporym, klasycznym SUV-em, i w moim odczuciu następcą II generacji Koleosa. MOTOR widzie w nim jednak powiększonego Australa. Nowe Espace będzie dłuższe od drugiego wcielenia Koleosa o 4 cm i też będzie oferować zarówno pięcio-, jak i siedmiomiejscowy wariant nadwozia. MOTOR przypomniał też na zdjęciu pierwszą generację Espace.
Interesujące nas modele pojawiły się także w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 8. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, Alpine GT X-Over, Dacię Bigster oraz Peugeota 2008.
Na tej samej stronie pojawiła się tabelka z dziesięcioma najchętniej kupowanymi nowymi samochodami w Europie w okresie styczeń-luty 2023. Wynika z niej, że najczęściej kupowanym autem była Dacia Sandero (38.206 rejestracji), która znacznie wyprzedziła Volkswagena T-Roc’a. Peugeot 208 znalazł się na czwartym miejscu (27.984), a Opel Corsa na piątym (27.103). W Top 10 mamy jeszcze Dacię Duster na pozycji ósmej (25.793) i Renault Clio na dziewiątej (24.844). Dziesiątkę zamyka VW Golf (24.422).
Zobacz, jak sprzedawały się interesujące nas samochody w I kwartale 2023 roku w Polsce
Niemal trzy tygodnie temu pisaliśmy o planowanej inwestycji Opla w zakład w Eisenach w związku z przygotowaniem do produkcji tam elektrycznej wersji następcy Grandlanda. MOTOR wspomina o tym bardzo krótko na marginesie strony 10.
Na stronie 11. MOTOR prezentuje z kolei nowe Mitsubishi L200 zapowiadane poprzez studyjny model XRT Concept na salonie samochodowym w Bangkoku.
Test Dacii Duster ze 150-konnym silnikiem TCe i skrzynią EDC znajdziecie na stronach 24-25. Auto wypadło naprawdę dobrze. Silnik jest żwawy, zapewnia dobrą dynamikę już od niskich obrotów, ale – zdaniem Redaktora Szczepaniaka – nieprzyjemnie brzmi. Duster zapewnia też niezłą trakcję. Skrzynia działa płynnie choć nie jest zbyt szybka (czy opisują auto sportowe, czy SUV-a? jakie to ma znaczenie w Dusterze?).
MOTOR utyskuje jednak nad zużyciem paliwa – w mieście w zimowych warunkach (których zupełnie nie sugerują zamieszczone zdjęcia!) testowa Dacia paliła 8,8 l/100 km. Mam 140-konną odmianę tego silnika w Kadjarze i wydaje się to absurdalną wartością – nie wiem, jak oni tym jeździli! W dodatku na autostradach zużywali około 10 l/100 km – kompletnie nie wiem, jakim cudem. OK., ja mam skrzynię manualną, ale nie przesadzajmy z tym spalaniem!
Porównanie Alpine A110S z BMW M3, Corvette Z06 i Toyotą GR Yaris znajdziecie na stronach 28-33. Test odbył się na torze Hockenheim w Niemczech. Nie wskazano jednak zwycięzcy i przegranych, bo auta są z różnych światów. Alpine dostarcza jednak ogromnej radości z jazdy. Zresztą – jak miałem okazję się przekonać kilka lat temu w przypadku zwykłego (jakkolwiek to brzmi) A110 – nie tylko na torze.
Peugeota 206 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 41.
Artykuł poświęcony usterkowości samochodów kompaktowych – na bazie 15 popularnych modeli segmentu C wg niemieckiego GTÜ – znajdziecie na stronach 46-51. Francję reprezentują Citroën C4, Peugeot 308 i Renault Megane. W przypadku tego pierwszego MOTOR poleca silniki 1.2 PureTech oraz diesle, szczególnie 2.0 HDi. Wspomina też C4 Picasso. Zauważa tylko jedną wersję nadwoziową, dobrą przestronność, wyciszenie, wyposażenie i zawieszenie. Wśród wad wymienia „sztucznie działający układ kierowniczy”, utratę wartości i usterkowość najstarszych egzemplarzy.
Peugeot 308 II generacji, to auto wysokiej jakości, z udanymi silnikami, z wieloma systemami wsparcia i o dużym bagażniku. Po stronie wad znalazł się i-Cockpit® jako „specyficzny układ wnętrza” (dlaczego to od razu ma być wada???) i ograniczona przestrzeń na nogi z tyłu. Renault Megane z kolei – w swej IV generacji – choć atrakcyjne i dobrze wyposażone, okazuje się podobno kłopotliwe z uwagi na częste wycieki oleju silnikowego, luzy na końcówkach drążków kierowniczych i przegubach, pękające sprężyny zawieszenia i nadmierne zużycie hamulców. Za to prowadzi się dobrze, ma świetny system multimedialny i ma szeroką gamę silnikową.
W stawce pojawił się też Opel Astra. To przestronne auto z łatwo dostępnymi częściami zamiennymi. Silniki generacji J dobrze współpracują z LPG, ale coraz większą popularność zyskuje już generacja K. Ople są dość trwałe, komfortowe, raczej tanie, zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i oferują szeroką paletę jednostek napędowych. Skrzynie biegów są niezbyt precyzyjne, podobnie jak układ kierowniczy, a bazowe silniki nie oferują atrakcyjnych osiągów. Jak w każdym modelu popularnej marki zresztą…
W dziale Używane tym razem MOTOR prezentuje 23 popularne modele marek włoskich. Wprawdzie to samochody marek współtworzących koncern Stellantis, ale jeszcze sprzed połączenia z Grupą PSA. MOTOR opisuje m.in. Alfy Romeo MiTo, 147, 156, 159, 166, Giulietta, Giulia, Stelvio, Fiaty 500, Panda, Punto, Stilo, Bravo, Croma oraz Lancie Ypsilon, Delta, Lybra, Kappa, Thesis, Thema i Voyager. Materiał ten znajdziecie na stronach 52-55
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym podwójnym, bo świątecznym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR