MOTOR na okładce aktualnego wydania zaprezentował m.in. nową Dacię Bigster, ale jej zdjęcie umieścił w prawym dolnym rogu. To sprawia, że fotki owej nie widać na większości punktów sprzedaży prasy eksponujących czasopisma ustawione pionowo. To częsta praktyka w przypadku aut marek francuskich i z francuskimi koncernami związanych.
MOTOR nr 14 (3745) z 31.III.2025
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: 10,4 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5 Aircross, ë-C3, 208, 301, 308, 604, 30, Clio, Espace, Latitude, Megane, Megane E-Tech Electric, Twingo, A390, Bigster, Duster, Logan, Astra, Corsa, Corsa-e, Kadett, Mokka, Omega
Za to gdy weźmiemy ów MOTOR do ręki, to okaże się, że Dacia Bigster jest samochodem, który został w tym numerze opisany jako pierwszy. Test powstały po pierwszych jazdach tym SUV-em, na których też byłem, opublikowano na stronach 4-5. Redaktor Szewczyk, z którym zresztą miałem okazję i przyjemność przegadać podczas tych testów trochę czasu, ocenił Bigstera na 4,5 gwiazdki w skali pięciogwiazdkowej.
Redaktor Szewczyk nawiązał do początków „nowożytnej” historii Dacii, która rozpoczęła się nieco ponad dwie dekady temu od debiutu pierwszego Logana. Potem nawiązał do Dustera, bo nie da się do niego nie nawiązać opisując Bigstera. I Redaktor Szewczyk, podobnie, jak ja, jest zdania, że nie można uważać Bigstera jedynie za powiększonego Dustera.

Autor wspomina o nowym w Grupie Renault silniku hybrydowym bazującym na silniku benzynowym o pojemności 1.8 – to pierwsze auto koncernu, w którym ta jednostka się pojawiła. Okazuje się oszczędna (niektórzy w czasie naszej tury jazd uzyskiwali bez większego trudu średnie spalanie na poziomie 4,8 l/100 km), całkiem wydajna, nie posiada turbiny, ale dzięki elektryfikacji dobrze daje sobie radę z napędzaniem tego niemałego wszak auta.
Pomaga w tym przyzwoity moment obrotowy o wartości 205 Nm i wielotrybowa przekładnia znana już z innych konstrukcji Grupy. Jazda Bigsterem jest przyjemna nie tylko z powodu napędu, ale i wyposażenia – to pierwsza Dacia, która… No właśnie – fajnie zaprezentował to Redaktor Rygas w swoim tekście i video.

Na stronie 8. w dziale Przyszłe premiery MOTOR wspomina m.in. Renault Clio i Twingo, Alfę Romeo Giulię, Lancię Gammę, Alfę Romeo Stelvio, Alpine A390, Jeepa Compassa, Citroëna C5 Aircross, Nissana Leafa oraz dwa kompaktowe SUV-y Mitsubishi, w tym jeden elektryczny.
Na tej samej stronie znajdziecie też artykuł o modernizacji Renault Espace. Auto otrzymuje nowy pas przedni, inny tył, nowe fotele i tapicerki, poprawiono też oprogramowanie skrzyni biegów. Zmiany dotknęły także Renault Megane E-Tech Electric.

Na stronie 9. MOTOR pisze o testach nowej generacji Alfy Romeo Stelvio.
Citroën ë-C3 pojawił się w roli potencjalnego rywala dla opisanego na stronach 10-13 Hyundaia Instera.
Ciekawy materiał znajdziecie na stronach 26-29. MOTOR zaprezentował tam, jak zmieniały się liczniki/zestawy wskaźników w samochodach na przestrzeni lat. Pokazano m.in. Alfy Romeo 55, 155, 156 i Giulię, ale przytoczono też ciekawostki w stylu bębnowych wskaźników w niektórych Citroënach sprzed lat, albo i-Cockpit Peugeota. Przypomniano też Opla Kadetta i Fiata Tipo z XX wieku, ale też Fiaty 125p i 126p.

MOTOR przygotował też tabelkę z dość dużą grupą modeli, w której pokazał, na ile mocno przekłamują one prędkość. W stawce pojawiły się też samochody nas interesujące: Fiat Tipo, Jeep Grand Cherokee, Abarth 595, Alfa Romeo Giulietta, Dacia Logan MCV, Fiat 500, Peugeot 208, Peugeot 301, Peugeot 308, Renault Megane, Renault Twingo, Citroën C4, Nissan Qashqai, Opel Astra, Mitsubishi, ASX, Opel Corsa, Opel Mokka oraz Nissan Juke.
To samochód mało popularny na rynku wtórnym (a i na pierwotnym furory nie zrobił), ale jednak warto się nim zainteresować. W dziale Używane na stronie 36. MOTOR ocenił Renault Latitude. Ocen złych i poniżej średniej nie było. Za przeciętne uznano pojemność bagażnika, osiągi, wygląd i styl, ceny części, ich dostępność oraz bezawaryjność. Notę powyżej średniej postawiono przy jakości materiałów, cenach zakupu, zużyciu paliwa i kosztach serwisu. Bardzo dobrze MOTOR ocenił przestronność wnętrza, wyposażenie, komfort jazdy i hałas, a także dostępność serwisu.

Dla wielu osób ważnym czynnikiem przy zakupie auta jest jego wartość rezydualna, czyli stopień utraty wartości w czasie. MOTOR na stronie 37 pokazał przykłady zaczerpnięte z rynku brytyjskiego, a wśród nich Vauxhalla Corsę-e, Fiata 500e, Maserati GranTurismo oraz Vauxhalla Corsę.
Wśród używanych aut w cenie do 20.000 zł, ale z napędem na tył (strony 38-41) MOTOR wskazał m.in. Opla Omegę B oraz Nissana NP300 (to pick-up).
W dziale MOTOR Retro na stronie 46. pojawił się nieduży artykuł o Peugeocie 604, w którym pojawiło się także odniesienie do Renault 30.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR; zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze