Ponieważ AUTO ŚWIAT ukazał się w tym tygodniu – znowu – jako numer podwójny, więc na początek przeglądów prasy w tym tygodniu idzie MOTOR. Na jego okładce dominuje Škoda Octavia, co od razu zamierzałem skrytykować, ale w dolnej części okładki wspomniano francuskie nowości, co nieco złagodziło mój ból. Pokazano wizualizację nowej wersji Citroëna C4. Niżej zamieszczono zapowiedź testu Renault Captura TCe 100 z Nissanem Juke’iem. A po lewej stronie dostrzec można zdjęcia Renault Scenic’a oraz Peugeota 206. Czy warto więc kupić aktualny MOTOR?
MOTOR nr 15 (3485) z 06.IV.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Delahaye, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Talbot, Voisin, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4, C4 Cactus, C4 SpaceTourer, C5, Saxo, SM, SpaceTourer, C-Elysee, 135MS, 145, 175S, 235, DS 9, 9 Crossback, 106, 206, 208, 307, 308, Traveller, Captur, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Megane, Morphoz, Scenic, Vel Satis, A110, SUV Alpine, T150, T26, C6 Laboratoire, C25 Aerodyne, Logan, Astra
Rozpoczął się przedświąteczny tydzień. Za parę dni siądziemy do stołów, z reguły w małym gronie, obawiając się koronawirusa. To małe cholerstwo, którego nawet nie widać, w momencie zmieniło szereg naszych codziennych zachowań. Niestety MOTOR wciąż za najlepsze uważa samochody koncernu VAG… Ech…
Ale żeby samochody francuskie zagościły w pierwszym artykule, to w tygodniku MOTOR zdarza się bardzo rzadko. Z taką sytuacją mamy do czynienia w aktualnym numerze. Redaktor Wojciechowicz podejrzewa nawet, że może dojść do kolejne rewolucji w motoryzacji, właśnie za sprawą francuskich koncernów. Autor twierdzi bowiem, że Europa już się chyba nasyciła SUV-ami i pewnie chętnie przyjęłaby coś nowego. Co po okresie pandemii może być nawet łatwiejsze.
FRANCUSKIE NOWOŚCI
MOTOR prezentuje wizualizację nowej generacji Citroëna C4, który najprawdopodobniej zastąpi aż trzy auta – dotychczasowe (już nie oferowane) C4, C4 Cactusa i C4 SpaceTourera). Auto ma zostać pokazane jeszcze przed wakacjami. Czy to się uda? Biorąc pod uwagę zabezpieczenia biur projektowych, nawet koronawirus stylistom niestraszny ;-)
MOTOR wspomina przy okazji także Peugeota 308 i Opla Astrę, z którymi Nowe C4 będzie dzielić wiele podzespołów. Redakcja pokazuje też 14 wspaniałych przykładów francuskiej awangardy. Moim skromnym zdaniem pokazano ich tuzin, bo dwa – modele Bugatti – według mnie nie są przedstawicielami francuskimi. Tłumaczyłem to wielokrotnie, ale w skrócie napiszę ponownie: Bugatti założył Włoch, a we Francji jedynie produkował swoje wspaniałe skądinąd samochody. Za to modele Delahaye’a (135MS, 175S, 145 i 235) były już zdecydowanie francuskie. Dziś są niesamowicie drogie i bardzo unikatowe, a przy tym piękne! Zwłaszcza 135 MS przyspiesza bicie mojego serca. Do francuskości Talbota też teoretycznie można mieć zastrzeżenia, ale na pewno nie do modeli T150 czy T26. Cienia wątpliwości nie wzbudza narodowość Voisina – MOTOR pokazał modele C6 Laboratoire i C25 Aerodyne.
Ale wróćmy do artykułu. Pokazano kilka konceptów, wizualizacji i gotowych modeli, jakie pokazali ostatnio Francuzi. To Peugeot 508 PSE, DS 9 i DS 9 Crossback, SUV Alpine oraz Renault Morphoz. Dodatkowo w tekście pojawiły się wzmianki o Renault Espace, Citroënie SpaceTourerze i Peugeocie Travellerze. O tych dwóch ostatnich napisano, że nie są klasycznymi autami MPV (minivanami), bo nie wywodzą się z samochodów osobowych. To ciekawe, bo jakoś chyba Redakcji nie przeszkadza dominikanów zaliczać Mercedesa V, czy Volkswagena Multivana / Caravelle, a przecież one się wywodzą z dostawczaków. MOTOR wspomniał też Citroëna C-Elysee, Alpine A110 i Peugeota 208.
DROBNE WZMIANKI
Logotypy francuskich marek pojawiły się w materiale podsumowującym sprzedaż 25 największych grup dealerskich w Polsce (strona 8.).
Dwie strony dalej znajdziecie dział Motorynek, a w nim wzmiankę o Citroënie C1 w najnowszej wersji. Niżej przeczytacie o tym, że Renault Clio sprzedawało się w lutym w Europie lepiej, niż Golf, a trzecim najpopularniejszym modelem na Starym Kontynencie był Peugeot 208. Citroën C3 wyprzedził zaś Volkswagena Polo, który zanotował blisko 30-procentowy spadek sprzedaży!
O pomocy w walce z koronawirusem świadczonej przez francuskie koncerny motoryzacyjne wspominamy dość regularnie. MOTOR pisze o tym w krótkiej notatce zamieszczonej na stronie 11.
Renault Megane wspomniano krótko w teście Škody Octavii (strony 12-17).
CAPTUR II KONTRA JUKE
Renault Captur II TCe 100 Intens, to bardzo ciekawa propozycja. A jak wypadł w porównaniu z Nissanem Juke’iem? MOTOR wziął ten sam egzemplarz, którym i ja miałem przyjemność jeździć i zestawił go z japońskim bratem napędzanym niemal takim samym silnikiem (strony 18-22). Niemal, bo ten w Nissanie ma większą moc maksymalną i to o 17 KM. Oba auta bazują na tej samej platformie, mają też wiele systemów wspomagających kierowcę.
Nie rozumiem natomiast, dlaczego uznano funkcjonalność bagażnika Captura za skromną, skoro samochód ma przesuwaną wzdłużnie kanapę pozwalającą regulować pojemność kufra, i oczywiście dzielone asymetrycznie oparcie kanapy. Na szczęście w innych kwestiach już nie było tak źle – Renault zdeklasował Nissana wygrywając w każdej kategorii głównej za wyjątkiem jednej – pod względem bezpieczeństwa ogłoszono remis. Captur uzyskał 204 punkty, o 21 więcej od aliansowego konkurenta. Osobiście się nie dziwię – to bardzo dojrzały samochód i nawet zastanawiam się, czy go nie kupić. Koronawirus na razie odsunął moje plany na bliżej nieokreśloną przyszłość, ale całkiem z nich nie zrezygnowałem.
UŻYWANE
Czy części zamienne do starszego modelu są droższe, niż do nowszej generacji? MOTOR postanowił to sprawdzić na przykładzie kilkunastu modeli. Na stronach 26-29 znajdziecie przykłady. Wspomniano tam Citroëna C5, Dacię Logan, Peugeoty 307 / 308 oraz Renault Megane i Lagunę. W przypadku tych par wychodzi generalnie na to, że części do nowszych wersji są droższe.
Renault Vel Satis rzadko się ostatnio pojawia w motogazetkach. MOTOR czyni w tym tygodniu wyjątek. Na stronie 36. w odpowiedzi na list zainteresowanego tym modelem czytelnika pisze, że Vel Satis to samochód, który cechują doskonały komfort jazdy, bogate wyposażenie, bardzo wysokie bezpieczeństwo jazdy i świetne zabezpieczenie antykorozyjne. Po stronie minusów wymienia bardzo awaryjną elektronikę. MOTOR sugeruje wersje z 2-litrowymi silnikami (dCi i Turbo w przypadku benzyniaków) po 2005 roku.
Na stronie 37. w analizie rynku MOTOR wspomina m.in. kombivany, w tym Citroëna Berlingo i Renault Kangoo.
SCENIC II KONTRA TOURAN
A gdyby ktoś, mimo mody na SUV-y, chciał minivana? W dziale Używane na stronach 38- MOTOR porównuje Renault Scenic’a II z Volkswagenem Touranem. Ten pierwszy broni się dobrą jakością, ciekawym designem, bogatym wyposażeniem i niższymi cenami na rynku wtórnym. Scenic, mimo nieco gorszej jakości montażu, przekonuje do siebie klimatycznym wnętrzem. Także benzynowe silniki okazują się trwałe (trwalsze od volkswagenowskich!) i w dodatku wiele z nich doskonale się „gazuje”. 1.4 TSI spotykane w Touranie okazuje się puszką Pandory (naprawdę tak MOTOR napisał!). Dobrze wypada także 2-litrowy diesel dCi, a gama silników Renault została uznana za ciekawszą. My to wiemy, ale że takie rzeczy wypisuje zależny od Niemców MOTOR? ;-) Ostatecznie komfortowy Scenic wygrał porównanie z niemieckim konkurentem!
UŻYWANE ZA 5.000 ZŁ
Macie 5.000 zł i chcecie kupić samochód? To da się zrobić! MOTOR na stronach 42-45 prezentuje kilkanaście propozycji, w tym auta francuskie. Do stawki trafiły m.in. Citroën Saxo (uznano, że oferuje niski poziom bezpieczeństwa, ignorując fakt, iż w momencie debiutu było to jedyne auto segmentu B oferujące w standardzie poduszkę powietrzną kierowcy!), Peugeot 206 (koszt naprawy tylnej belki), Renault Clio II (zawodna elektryka) oraz Renault Megane II (szybko zużywające się zawieszenie). Za to wszystkie te auta francuskie cieszą komfortem jazdy, niskim spalaniem, dobrymi i trwałymi silnikami benzynowymi (w przypadku PSA także dieslami). A do tego ceny są niewygórowane. Wspomniano też Peugeota 106, jako auto bliźniacze do Saxo, ale Saxo było wyraźnie większym samochodem. Do tego trudno mi się zgodzić z zarzutami, że Saxo miało słabe zabezpieczenie antykorozyjne. A w kwestii bezpieczeństwa też było nieźle i to nie tylko z uwagi na wspomnianą poduszkę powietrzną. MOTOR pisze, że struktury energochłonne w nadwoziu nie są rozbudowane. Za to miejski Citroën miał wzmocnienia w drzwiach chroniące pasażerów przed uderzeniami bocznymi, a także coś w stylu pałąka przeciwkapotażowego – wzmocnienie na wysokości słupków B przebiegające wokół nadwozia, co miało wspomóc szanse pasażerów w przypadku dachowania.
W dziale MOTOR Retro tym razem przypomniano Citroëna SM. Niesamowity Citroen był autem o awangardowym nadwoziu i z interesującymi rozwiązaniami technicznymi. MOTOR sprzed półwiecza cytuje ekspertów, którzy twierdzili, że SM ma najbardziej wyrafinowany mechanizm wspomagania na świecie.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze