MOTOR także ukazał się w poniedziałek tydzień temu jako numer podwójny. Stąd dziś nie będzie nowego wydania, a my spokojnie możemy sprawdzić, czy miłośnik aut francuskich powinien nabyć aktualny wciąż numer. Okładka jakoś specjalnie nie zachęca – tylko Renault Captur reprezentuje nadsekwańską motoryzację. Mało, ale może w środku będzie lepiej?
MOTOR nr 17-18 (3487-3488) z 20.IV.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 72 (z okładką)
Cena: 2,89 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,0 grosze
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, C5 Aircross, C6, SpaceTourer, 207, 308, Arkana, Captur, Clio, Kangoo, Megane, Trafic, Duster, Sandero, Grandland X
Całkiem ciekawy materiał MOTOR zamieścił na stronach 4-8. To krótka prezentacja 38 modeli niespotykanych w Polsce, które jednak mogłyby wzbudzić zainteresowanie klientów nad Wisłą. Wśród nich – SUV coupe Renault Arkana, o którym piszemy regularnie i widzimy, że ten samochód budzi Wasze duże zainteresowanie. Z reguły pozytywne ;-) Pokazano tam też aktualną chińską wersję Citroëna C6 i wspomniano Citroëny C4 Picasso i C5. Pojawiły się też wzmianki o Renault Clio (przy Fiacie Argo), Citroënie C1 (przy Auzuki Alto Lapin) oraz Citroënie SpaceTourerze (przy Hondzie Odyssey).
W dziale Przyszłe premiery na stronie 12. MOTOR wspomina Dacię Sandero, Citroëna C4, Peugeota 308, Renault Kangoo oraz Opla Mokkę X.
Z tabelki zamieszczonej na stronie 13. wynika, iż Dacia Duster była piątym najchętniej rejestrowanym nowym samochodem w Polsce w I kwartale 2020 roku. Na drogi wyjechało 2.274 egzemplarze tego SUV-a. Renault Clio zajęło w stawce miejsce dziewiąte z wynikiem 2.018 sztuk. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli tylko Toyota notuje wzrosty.
CAPTUR KONTRA NIEMCY
Podobnie, jak w przypadku tygodnika AUTO ŚWIAT, MOTOR też posiłkuje się materiałami ze swojej niemieckiej „centrali”. Test porównawczy trzech miejskich SUV-ów, czy też crossoverów pochodzi od naszych zachodnich sąsiadów. Czy Renault Captur mógł wygrać z Fordem Pumą i Volkswagenem T-Crossem? Gdyby testować obiektywnie, na pewno. Sprawdźmy więc, jaki jest wynik starcia.
Wszystkie trzy modele napędzane były benzynowymi silnikami o mocy rzędu 115-130 KM. Największą moc dawał z siebie silnik francuski (130 KM), jako jedyny ma też cztery cylindry. Ciekawe, co na to malkontenci narzekający na naszych łamach na francuskie downsizingowe jednostki. Ford i Volkswagen wystawiły auta z trzycylindrowcami o mocach odpowiednio 125 i 115 KM. Captur jest autem najdłuższym w tym starciu, ma też największy rozstaw osi (najgorzej w obu tych aspektach wypada Volkswagen). Renault i Ford mają największy teoretyczny zasięg. Captur wygrywa też pojemnością bagażnika, w dodatku o regulowanej pojemności dzięki przesuwanej wzdłużnie kanapie. Nic dziwnego, że wiele osób traktuje go już dzisiaj jako lepszą alternatywę np. Megane.
Renault oferuje też wysoki poziom komfortu, a do tego bardzo stabilnie się prowadzi, także przy wysokich prędkościach. Osiąga je zresztą najłatwiej – dynamika Captura okazała się najlepsza w porównaniu. Francuskie auto także zatrzymać potrafi się bardzo skutecznie, a przy prędkości 100 km/h najmniej męczy hałasem! Za to pali najwięcej (to może być efekt siedmiobiegowej skrzyni automatycznej EDC), ale różnice nie są wielkie. Na tyle nieduże, że realny zasięg i tak jest największy w stawce. Co więcej – skrzynia nie powoduje wzrostu ceny w porównaniu do „manualnych” rywali! Wybierając manualna kupicie Captura wyraźnie taniej, niż każdego z zaprezentowanych rywali.
MOTOR twierdzi, że ESP w Capturze jest nadgorliwe (nie zauważyliśmy!). Co ciekawe siedziska foteli przednich we wszystkich trzech autach mają tą samą długość (48 cm), ale tylko w przypadku Captura stwierdzono, że mogłyby one być dłuższe… Na szczęście materiały wykończeniowe Renault są miękkie w porównaniu z twardymi jak skała w Volkswagenie.
Ostatecznie Renault Captur pokonał obu rywali. Dopóki do głosu nie doszły koszty i wyposażenie, różnica była niewielka – 1 punkt w porównaniu z Volkswagenem i trzy w stosunku do Forda. Po uwzględnieniu kosztów i wyposażenia przewaga Renault wzrosła, a Ford wyprzedził T-Crossa. Francuskie auto uzbierało 210 punktów, o 7 więcej od Forda i o 8 od Volkswagena. I słusznie, bo najnowsza generacja Captura, to znakomity samochód!
Cały omówiony materiał znajdziecie na stronach 18-24.
KOMFORT NA CELOWNIKU
Dwie kolejne strony (pomijając znajdująca się między artykułami reklamę), czyli 26-27, MOTOR poświęcił na publikację testu Citroëna C5 Aircross. Pod lupę wzięto wersję ze 180-konnym dieslem i skrzynią EAT8. Takie auto kosztuje w wersji Shine (testowana wersja) 141.000 zł, ale i tak okazuje się tańsze od zaprezentowanych rywali – Opla Grandlanda X i Škody Karoq. OK, ta ostatnia ma odrobinę więcej mocy i napęd na cztery koła, ale za to kompletnie nie wygląda ;-) Dodajmy, że C5 Aircrossa z 2-litrowym dieslem o mocy 180 KM można mieć już za 123.300 zł – MOTOR twierdzi, że nie ma rywali o tej mocy w tej cenie!
MOTOR chwali C5 Aircrossa za przestronne wnętrze w obu rzędach, w tym za dużą ilość miejsca na nogi i głowy. Zaletą są też trzy niezależne i osobno regulowane fotele zamiast kanapy. Kokpit robi dobre wrażenie, a do tego auto jest funkcjonalne. Z komfortowym zawieszeniem współgra świetne wyciszenie samochodu. Na pewno przyda się też 580-litrowy bagażnik, a kierowców o sportowym zacięciu ucieszy pewność prowadzenia. I to mimo komfortowego zawieszenia!
DROBIAZGI
Renault Trafic pojawił się w roli rywala dla testowanego na stronach 38-39 Volkswagena Transportera. Francuskie auto jest nieporównywalnie tańsze od niemieckiego.
Okres izolacji spowodowanej pandemią koronawirusa może wielu osobom doskwierać. MOTOR na stronach 46-47 zaprezentował trochę pomysłów na zajęcie dzieci. Znalazły się tam także propozycje Citroëna. Ciekawe produkty można kupić tutaj.
W czasie pandemii ograniczono wiele wolności osobistych. MOTOR pisze na ten temat na stronach 48-49. Na jednym ze zdjęć można dostrzec Citroëna C3 Picasso, a na innym fragment Peugeota 207.
Renault Clio i Megane znalazły się wśród najchętniej wyszukiwanych aut w AAA Auto, o czym MOTOR wspomina na stronie 53.
Renault Megane CC jest jednym z szesnastu modeli, jakie zaprezentowano w artykule Używane bez dachu (strony 60-63).
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w podwójnym numerze wydanym na przełom kwietnia i maja.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze