MOTOR, podobnie jak AUTO ŚWIAT, ukazał się w poniedziałek jako numer podwójny, ale w odróżnieniu od rywala na prasowym rynku, pokazał na okładce interesujące nas samochody. Można na tytułowej stronie dostrzec Renault Captura, można drugą generację Peugeota 308, a od biedy podciągnąć pod nasze zainteresowania poprzednią Astrę i Jeepa Wranglera. Acz tego ostatniego, to już naprawdę z przymrużeniem oka.
MOTOR nr 17-18 (3592-3593) z 25.IV.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 6,2 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C5 Aircross, DS 4, 308, 3008, Avantime, Captur, Clio, Espace, GT X-Over, Bigster, Duster, Jogger, Sandero, Astra
Na stronie 8. MOTOR zaprezentował bestsellery samochodowe ubiegłego roku. Światowe. Wśród aut najmniejszych na drugiej pozycji znalazł się Fiat Panda, a na trzeciej Fiat 500. W segmencie aut miejskich trzecie miejsce należy do Renault Clio. Nissan był szóstą najchętniej wybieraną marką samochodową na świecie.
Kolejna strona przynosi króciutką notatkę na temat testów zderzeniowych EuroNCAP. W tabelce pojawiła się Dacia Jogger, ale MOTOR napisał, że de facto jej nie rozbijano, tylko przepisano jej noty z Sandero Stepway (czy jednak na pewno jest to samochód bliźniaczy technicznie?), oraz DS 4. Ten ostatni z wyposażeniem seryjnym uzyskał 4 gwiazdki, ale po doposażeniu wynik jest już 5-gwiazdkowy. I chodzi wyłącznie o systemy bezpieczeństwa, bo ochrona dorosłych, dzieci i pieszych jest zawsze tak samo dobra.
W dziale Motorynek na marginesie strony 9. pojawiły się tym razem cenniki (skrócone) wyłącznie samochodów nas interesujących. Mowa o Alfie Romeo Tonale i jej premierowej serii specjalnej Edizione Speziale, poliftingowego Citroëna C5 Aircross, Nissana Ariya oraz Opla Astry Sports Tourer.
W dziale Przyszłe premiery (margines strony 10.) MOTOR wspomina m.in. Fiata Pandę, Alfę Romeo Giulię, Alpine GT X-Over, Dacię Bigster, Nissana X-Traila oraz Peugeota 3008.
Z tabelki zamieszczonej na stronie 11. wynika, iż w pierwszym kwartale br. Dacia Duster była siódmym najchętniej kupowanym samochodem osobowym w Polsce, na dwa oczka niżej uplasowała się Dacia Sandero.
Miejski kompaktowy SUV z hybrydą? Elektryfikacja gam modelowych u wielu producentów postępuje tak szybko, że dziś można sobie zażyczyć i takie auto. MOTOR porównał trzy tego typu modele – Renault Captura, Suzuki Vitarę i Toyotę Yaris Cross. Japońskie auta mają silniki o mocy systemowej jedynie 116 KM, francuskie dostarcza aż 145 KM (MOTOR pisze o 143). Hybrydowym Capturem, dokładnie tym, który został pokazany w teście, miałem okazję jeździć jeszcze w ubiegłym roku. To auto mi się spodobało. Czy jednak mogło wygrać starcie z hołubioną w Polsce Toyotą?
Nie, wygrać nie mogło, ale z nią zremisowało! Yaris Cross jest wyraźnie ciaśniejszy od Captura, choć ma największy bagażnik w porównaniu. Mimo to rzekłbym wręcz, że Toyota jest o pół klasy mniejsza, i to od obu rywali. A do tego droższa (po doposażeniu, a taką cenę bierze pod uwagę MOTOR). Renault zwyciężyło w grupie kategorii nadwozie i wnętrze, zremisowało z Toyotą w zakresie układu napędowego, uległo jej nieznacznie pod względem właściwości jezdnych oraz w dziedzinie wyposażenia i kosztów. Ostatecznie Renault i Toyota zdobyły po 212 punktów, a Suzuki uciułało ich tylko 195.
Tył Peugeota 308 II generacji widać na zdjęciu zamieszczonym na stronie 33.
W dziale Używane na stronie 42. opisano Renault Avantime. Auto jest częściowo spokrewnione z Espace III generacji, co sprawia, że pod względem mechanicznym nie powinno być problemów z serwisem. Pod względem blacharskim temat wygląda wyraźnie gorzej. Avantime, to perełka, Wyprodukowano nieco ponad 8,5 tys. sztuk i nie da się ukryć, że to samochód jedyny w swoim rodzaju. MOTOR poleca raczej auta napędzane dwu- i trzylitrowymi benzyniakami – są trwałe. Źle oceniono jakość materiałów wykończeniowych. Notę poniżej średniej przyznano za zużycie paliwa, dostępność części oraz bezawaryjność. Za przeciętne uznano przestronność wnętrza, ceny zakupu, ceny części oraz koszty serwisu. Z kolei dostępność serwisu, osiągi, komfort jazdy i hałas, wyposażenie, a także pojemność bagażnika oceniono powyżej przeciętnej. Na notę bardzo dobrą zasłużył wygląd, styl. Dodajmy, że auto było odporne na korozję.
Kompaktowe kombi, to wciąż bardzo cenione samochody na rynku wtórnym. Nie każdy – na szczęście! – chce jeździć Golfem czy Octavią, więc niektórzy mogą zerkać w stroną na przykład Opla Astry, czy Peugeota 308. MOTOR porównał dwa takie auta z rocznika 2016. Rozrzut cen jest spory i zależy nie tylko od stanu auta, ale też od silnika. Oba modele mają na swoim koncie tytuł Car of the Year. Co więc wybrać?
Walka była wyrównana. Gdzie Opel troszkę tracił, to zyskiwał w innym miejscu. Ostatecznie jednak to Peugeot zdobył 42 punkty na 50 możliwych i o dwa oczka pokonał rywala, z którym kilka lat później, już w kolejnych generacjach, przyszło im dzielić masę podzespołów. Szczegółów porównania szukajcie w dziale Używane na stronach 44-47.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze