Mamy poniedziałek, początek maja, przed niektórymi z nas jeszcze kilka dni wolnego… To doskonały moment, żeby sprawdzić, co o francuskich samochodach napisał w aktualnym wydaniu tygodnik MOTOR. Obecny numer ukazał się przed tygodniem, ale jeszcze przez tydzień aktualności nie straci, bo znowu wyszedł jako numer podwójny.
MOTOR nr 17-18 (3644-3645) z 24.IV.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 7,8 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Berliet, Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: DS 4, 3008, 504, 5 EV, Captur, Clio, Koleos, Megane E-Tech Electric, Trafic, GT X-Over, Bigster, Duster, Jogger, Sandero, Spring, Astra, Corsa, Insignia, Mokka, Rekord
Na stronie 6. MOTOR wspomina Craiga Breena, kierowcę rajdowego, który zginął w czasie testów przed Rajdem Chorwacji. Craig jeździł też kiedyś w barwach Citroëna.
Na tej samej stronie znajdziecie również krótką notatkę o edycji specjalnej modeli Alfa Romeo Giulia i Stelvio z okazji stulecia Quadrifoglio. Poświęciliśmy temu znacznie więcej miejsca ponad dwa tygodnie temu.
Również na tej samej stronie opublikowano maleńką notatkę o 20. rocznicy wprowadzenia przez Opla foteli z certyfikatem AGR. O tym też pisaliśmy znacznie szerzej już 2,5 tygodnia temu.
Strony 6-7 MOTOR przeznaczył na analizę wyników sprzedaży nowych aut w Polsce w I kwartale 2023 roku. Jak wiecie z naszej publikacji, najwyżej z „naszych” plasuje się Dacia – na miejscu 8. Pierwszą dziesiątkę zamyka Renault.
Jeśli chodzi o modele, to w pierwszej pięćdziesiątce rankingu znajdują się następujące auta pozostające w kręgu naszych zainteresowań:
6. Dacia Duster – 2.668 egzemplarzy
15. Dacia Sandero – 1.775 sztuk
18. Fiat 500 – 1.448 sztuk
25. Opel Corsa – 1.159 egzemplarzy
29. Nissan Qashqai – 1.048 sztuk
31. Renault Clio – 1.033 egzemplarze
40. Renault Captur – 901 sztuk
42. Renault Trafic – 882 egzemplarze
46. Dacia Jogger – 770 sztuk
47. Opel Astra – 742 sztuki
48. Opel Mokka – 739 egzemplarzy
50. Peugeot 3008 – 707 sztuk.
W rankingu aut elektrycznych Dacia Spring uplasowała się na pozycji szóstej (143 sztuki) , a Renault Megane E-Tech Electric na dziesiątej (101 egzemplarzy).
Interesujące nas modele pojawiły się także w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 8. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, Alpine GT X-Over, Dacię Bigster, Nissana Juke’a oraz Peugeota 2008.
Renault zaprezentowało niedawno nową wersję Clio. To poliftingowa odmiana piątej generacji tego popularnego samochodu. MOTOR opisał ją na stronie 8.
Z kolei strona 9. przynosi krótki artykulik poświęcony koncepcyjnej Lancii Pu+Ra HPE pokazanej oficjalnie 15. kwietnia.
Nie sądziłem, że kiedykolwiek to napiszę, ale powstrzymać się nie mogę. Po tym, jak zajrzałem na strony 10-11 aktualnego wydania tygodnika MOTOR stwierdzam wprost: XM to paskudztwo! Oczywiście mam na myśli BMW XM ;-)
Na stronach 14-17 MOTOR zamieścił porównanie dwóch aut kompaktowych z segmentu premium. To Audi A3 i DS 4. Gotów byłem się założyć, że Audi rozłoży DS-a na łopatki – wszak niemieckie pochodzenie Audi oraz wydawcy pisma… Porównywane A3 okazuje się mieć mocniejszy napęd (245 KM vs 225 KM DS-a), ale uwaga wszyscy krytykanci silników o małej pojemności skokowej – to właśnie w Audi bazą jest benzynowa jednostka 1.4, gdy w DS pracuje silnik 1.6! No, teraz krytykujcie niemiecki samochód!
DS 4 ma też akumulator trakcyjny o większej pojemności (12,4 kWh vs 10.4 kWh w Audi), co zapewnia mu nieco lepszy zasięg na prądzie. Na benzynie też, przynajmniej wg danych producentów, bo w teście Audi – jak zwykle – spaliło wyraźnie mniej. DS. 4 zużył w teście tygodnika MOTOR średnio 6,9 l/100 km. To sporo, bo mi, dokładnie w poprzedni weekend majowy, na dystansie blisko 1.300 km, analogiczna wersja spaliła tylko 6,5 l/100 km. A ładowałem ją prądem tylko dwa razy, więc okazało się to pomijalne w ostatecznych wynikach zużycia paliwa. A to już wynik zbliżony do tego, co MOTOR uzyskał w Audi.
Zastanawiam się też, w jaki sposób MOTOR liczy moc systemową. Audi dobywa – wg tabelki – 150 KM z silnika benzynowego i 109 KM z elektrycznego, co daje mu podobno 245 KM mocy systemowej, przy czym napęd jest przedni. DS 4 też ma napęd na przód, ale tu z benzynowej jednostki generującej 180 KM i elektrycznego silnika 110-konnego wyszło tylko 225 KM. Nigdzie w tekście nie znalazłem wyjaśnienia tego fenomenu.
Audi jest mniejsze, ma nikczemny bagażnik (280 litrów), a za dzieloną kanapę trzeba dopłacić! DS 4 zmieści w kufrze 390 litrów i wyraźnie większą ładowność (547 kg vs 490 kg – to różnica równa wadze niezbyt dużej, ale dorosłej kobiety!). DS 4 jest też znacznie lepiej wyciszony, ma nieco skuteczniejsze hamulce i bogatsze wyposażenie seryjne. Uznano natomiast, że jest wyraźnie ciaśniejszy od niemieckiego rywala, choć pomiary przeprowadzone przeze mnie skutkowały nieco lepszymi wynikami, niż to, co pokazał MOTOR).
Audi obsługuje ładowarki o mocy do 2,9 kW, gdy DS-a można podpiąć pod nawet 7,4 kW. W efekcie ładowanie akumulatorów francuskiego samochodu jest ponad dwa razy krótsze.
Ostatecznie jednak to DS 4 wygrał to porównanie. Uzyskał 230 punktów wobec 223 oczek Audi. Owszem, nadrobił wyposażeniem, ale stracił ceną (Audi, to niemalże golas, to i cenę ma znośną, choć oba auta startują z niemal tego samego poziomu ok. 185.000 zł). DS 4 ma też więcej systemów asystujących.
Skonfiguruj DS 4 dla siebie
A jeśli już rozpatrujemy marki premium, to czemu nie spojrzeć na Alfę Romeo? Na stronach 18-19 MOTOR opublikował test modelu Stelvio Quadrifoglio napędzanego silnikiem 2.9 o mocy 510 KM. Uznano, że auto oferuje niezły komfort, silnik i skrzynia pracują znakomicie, samochód ma świetne osiągi, a do tego jest przyjazny w użytkowaniu. Po stronie wad wymieniono nienaturalne dozowanie siły hamowania oraz dużą średnicę zawracania.
Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze nawet w Polsce. MOTOR na stronach 22-25 zamieścił podsumowanie testu Renault Megane E-Tech Electric na dystansie 20.000 km. Jeżdżono autem w wersji EV60 techno. MOTOR chwali jego właściwości jezdne, przyjazne użytkowanie (za wyjątkiem klamek zewnętrznych w tylnych drzwiach), a także dobrze działająca obsługę poleceń głosowych. Nieźle wypada te kwestia przestronności, zarówno w kabinie, jak i w bagażniku.
Megane E-Tech Electric bardzo oszczędnie gospodaruje energią (o czym przekonałem się już podczas jazd na europejskiej premierze prasowej modelu), i ma naprawdę wiele zalet. MOTOR doszukał się też wad, m.in. kiepskiej widoczności, braku osłaniania progów przez dolne krawędzie drzwi, zbyt mocnego wspomagania układu kierowniczego, relatywnie wysokich cen i dość „sztywnego” cennika.
Poznaj Renault Megane E-Tech Electric
W teście wspomniano też Nissany Ariya i Leaf.
W dziale Używane na stronie 44. MOTOR przeanalizował drugą generację Koleosa. Auto ma technicznie sporo wspólnych cech z Nissanem X-Trailem III generacji. Doceniono przestronność samochodu, niezłe materiały wykończeniowe, ale skrytykowano montaż. A jak oceniono Koleosa II w różnych aspektach jego użytkowania? Notę poniżej średniej wystawiono za jakość materiałów (czyli sami sobie przeczą), cenę zakupu, ceny części i koszty serwisu. Za przeciętne uznano osiągi, dostępność części oraz bezawaryjność. Powyżej średniej MOTOR ocenił pojemność bagażnika (542 litry), wyposażenie, komfort jazdy i hałas, a także zużycie paliwa. Bardzo dobre noty pojawiły się w ocenie przestronności wnętrza, wyglądzie i stylu oraz dostępności serwisu.
Również w dziale Używane MOTOR opublikował materiał poświęcony modelom segmentu D i ich usterkowości wg niemieckiego GTÜ (strony 46-51). W stawce pojawiły się Alfa Romeo Giulia i Opel Insignia, ale nie ma ani jednego samochodu francuskiego!!! Czym się kierowano eliminując Lagunę/Talismana, C5-tkę, czy 508-kę?
W dziale Motopasje na stronach 56-60 MOTOR zaprezentował trzy kombi z lat (z grubsza) 70. XX wieku. To Ford Taunus, Opel Rekord i Peugeot 504. Wcale niełatwo znaleźć na rynku te praktyczniejsze odmiany nadwoziowe. Jeśli chodzi o Rekorda, to warto przypomnieć, że w tym roku mija 60 lat od wprowadzenia na rynek generacji A tego modelu. MOTOR opisuje Rekorda D, ale realnie jest on niewiele młodszy. Peugeot 504, to legenda afrykańskich bezdroży, zwłaszcza w wersjach kombi i pick-up. W Europie wspominany jest do dziś, jako model elegancki, stylowy wręcz.
W dziale MOTOR Retro na stronie 62. przypomniano autobusy Jelcz budowane na licencji francuskiego Berlieta. Wspomniano także Fiata X 1/9, którego 50. rocznicę zaprezentowania obchodziliśmy pod koniec listopada ubiegłego roku.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym podwójnym numerze. Tym razem naprawdę warto kupić to wydanie!
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze