„Motor” nr 16-17 (3070-3071) z 23.IV.2012
Stron: 72 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 3,5 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, DS3, DS5, DS9, Nemo, Numero 9, Xsara Picasso, 208, 307, 308, 3008, 508, Partner, Clio, Espace, Laguna, Megane, Scenic, Sandero
Zaczyna się tym razem na stronie 9., gdzie pokazano Numero 9 – koncepcyjnego Citroëna zapowiadającego seryjny model DS9. Poświęcono mu nieco ponad pół strony.
Artykuł poświęcony biopaliwom oraz wyjaśnienia, w jakich autach można je stosować, znajdziecie na stronie 40. Okazuje się, że np. Citroën Berlingo 1.9 D może być spokojnie tankowany biodieslem BIO100, zaś paliwo E85, czyli mieszaninę benzyny z alkoholem bezstresowo zniosą np. Citroëny C4 1.6 BioFlex, Peugeoty 307 1.6 BioFlex, czy Renault Megane FlexFuel.
Berlingo, 307-ka i Megane powróciły na stronach 48-49 w artykule poświęconym tańszym częściom zamiennym dostępnym w autoryzowanych serwisach.
Francuskie samochody słyną z wielu zalet, wśród których nie sposób nie wymienić ekonomiki i dbałości o środowisko naturalne. Blisko 100 różnych aut, którymi – uwzględniając średnie wartości zużycia paliwa podawane przez producentów – można pokonać 100 km wydając na to poniżej 25 zł. W tabelce obrazującej te dane zamieszczonej na stronach 50-51 pojawiły się m.in.:
2. Peugeot 208 1.4 e-HDi 68 KM
4. Citroën C3 1.6 e-HDi 92 KM
6. Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 KM
11. Citroën DS3 1.6 e-HDi 110 KM
16. Peugeot 208 1.4 HDi 68 KM
17. Peugeot 208 1.6 e-HDi STT 92 KM
18. Peugeot 208 1.6 e-HDi STT 115 KM
19. Peugeot 3008 HYbrid4 2.0 HDi STT 162 KM
32. Citroën DS3 1.4 HDi 68 KM
33. Citroën C3 1.4 HDi 68 KM
34. Dacia Sandero 1.5 dCi 75 KM
35. Dacia Sandero 1.5 dCi 88 KM
37. Peugeot 308 SW e-HDi BMP6 112 KM
38. Renault Clio 1.5 dCi 88 KM
39. Renault Clio 1.5 dCi 75 KM
41. Citroën DS5 HYbrid4 163 KM
42. Citroën Nemo 1.3 HDi 75 KM
43. Citroën Nemo 1.3 HDi MCP 75 KM
51. Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 163 KM
59. Citroën C3 Picasso 1.6 HDi MCP 92 KM
60. Citroën C4 1.6 HDi 92 KM
61. Citroën C4 1.6 e-HDi MCP 112 KM
66. Peugeot 508 1.6 e-HDi BMP6 112 KM
67. Peugeot 308 1.6 e-HDi 92 KM
68. Peugeot 308 1.6 e-HDi 112 KM
69. Renault Laguna 1.5 dCi 110 KM
86. Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi BMP6 112 KM
Wynika z tego, że na 94 samochody spełniające założone przez „Motor” kryterium, aż 27 pochodzi z koncernów francuskich. To ponad 28,7%! Jednocześnie żaden z konkurentów nawet nie zbliżył się do wartości mocy maksymalnej, jaka w niektórych z tych oszczędnych aut pozostaje do dyspozycji, a chodzi o hybrydy, w których nie podano mocy silnika elektrycznego, a jedynie tą oferowaną przez silnik spalinowy. Nie wiem, czy to uczciwe…
W dziale Prześwietlamy reklamy (strony 54-55) znajdziecie notatkę poświęconą Peugeotowi, w której pojawiły się wzmianki o modelach 308, 508 i Partner Tepee.
Francuskich aut nie mogło też zabraknąć w opublikowanym na stronach 60-63 przeglądzie samochodów rodzinnych. Pojawiły się tam oczywiście przede wszystkim minivany, wśród których znajdziecie Citroëny C4 Picasso (miejsce 13.), Xsarę Picasso (12.), Renault Espace (pozycja 6.) oraz Scenic II (miejsce 2.). Zaskakiwać może raczej niewysoka pozycja C4 Picasso, przy którym powołano się na kiepskie wyniki TÜV. Jako ciekawostkę podam, że na dokładnie taką samą notę w kategorii Awaryjność oceniono Volkswagena Sharana, przy którym napisano „W statystykach awaryjności wypada fatalnie, ale w praktyce rzadko odmawia posłuszeństwa na drodze”. To na jakiej podstawie są tworzone rankingi? I czy w takim razie są niewiele warte?
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Motorze” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze