W tym tygodniu MOTOR ukazał się jako numer podwójny, a to z uwagi na zbliżający się weekend majowy. Znowu przy odrobinie kombinacji będzie można zmyć się na przeszło tydzień wykorzystując tylko parę wolnych dni. My na naszym wortalu oczywiście będziemy publikować codziennie – do tego chyba już przez lata przywykliście. A tymczasem bierzemy na warsztat MOTOR, ostatnie wydanie datowane na kwiecień.
MOTOR nr 17-18 (3331-3332) z 24.IV.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 72 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 3,5 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C5 Aircross, C-Crosser, 3 Crossback, 7 Crossback, 207, 208, 2008, 301, 308, 3008, 407, 508, 5008, Partner, Clio, Espace, Koleos, Laguna, Megane, Scenic, Talisman, Twingo, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Następne wydanie tygodnika będzie nosiło numer złożony z samych trójek – 3333. A to bieżące, podwójne, pokazało w dolnej części okładki zdjęcie Citroëna C5 Aircrossa, który zadebiutował w ubiegłym tygodniu na targach w Szanghaju.
Citroëna i Renault wspomniał Redaktor Burmajster we „wstępniaku” zamieszczonym na stronie 3. doceniając ich znaczące wzrosty sprzedaży w Polsce w pierwszym kwartale br. Temat w ujęciu światowym kontynuowany jest na stronach 10-11, gdzie zaprezentowano 50 największych rynków motoryzacyjnych świata (jesteśmy w połowie tej stawki). Prowadzą oczywiście Chiny, które wchłonęły w ubiegłym roku ponad 28 milionów nowych aut (ponad 29,86% światowej sprzedaży!). Francja znalazła się na miejscu siódmym z wynikiem blisko 2,5 miliona sztuk.
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 12. wspomniano Citroëna C3 Aircross, Peugeoty 208, 2008 i 508, Renault Clio oraz Dacię Duster.
Z tabelki zamieszczonej na stronie 13. wynika, iż w pierwszym kwartale br. Renault Clio było dziewiątym najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce i miało największą dynamikę wzrostu sprzedaży w pierwszej dziesiątce (+44,6%).
Na tej samej stronie pojawiła się krótka wzmianka o Dacii Sandero Stepway.
Na stronach 14-15 porównano z grubsza dwie nowości, które wkrótce trafią na wybrane rynki. To Citroën C5 Aircross oraz Opel Grandland X. Opisując Citroëna wspomniano modele C4 Picasso oraz C5, a analizując rynek SUV-ów obu marek przywołano Citroëny C3 Aircross (na rynku w tym roku), C4 Cactusa, ale też innych marek PSA: Peugeoty 2008, 3008 i 5008 oraz DS 3 Crossbacka (spodziewany w przyszłym roku) i DS 7 Crossbacka. No i oczywiście Ople, które teraz należą do koncernu PSA ;-)
A teraz coś, obok czego nie mogę przejść obojętnie. To nic francuskiego. Chodzi o test Volkswagena Golfa zamieszczony na stronach 32-33. Pisany na klęczkach wręcz! Zdjęcie kanapy na przykład zupełnie nie przekonuje, że to przestronne miejsce, ale MOTOR twierdzi, że miejsca jest tam „powyżej średniej w klasie kompakt”. Wymiarów nie podano, a ze zdjęcia wynika jednak coś innego. Pochwalono fotele, ale te z „pakietu R Line”. A seryjne? Kto to wie. Oczywiście wszystko w tym samochodzie jest precyzyjne, bez zarzutu, przestronne i nowoczesne, choć pojawiły się – nierzadko za dopłatą – elementy znane już z innych marek i modeli. Redakcjo tygodnika MOTOR – wstań z kolan. Ale tak naprawdę, nie jak Polska…
Na stronie 38. MOTOR zaprezentował tabelkę obrazującą przestronność w trzecim rzędzie siedzeń 30 różnych modeli. Najwięcej miejsca oferuje tam Dacia Lodgy. Na pozycji 14. znalazł się Peugeot 5008 (pierwszej generacji), na dwudziestej Citroën Grand C4 Picasso, na dwudziestej trzeciej Renault Espace (nie napisano, który), trzy oczka dalej sklasyfikowano Renault Grand Scenic’a. Niestety mierzono tylko miejsce na nogi i nad głową, zapomniano zaś całkowicie o szerokości, co mogłoby istotnie wpłynąć na wyniki. A poza tym ma realny wpływ na tę przestronność.
MOTOR na stronach 48-49 przedstawił 100 modeli i wyniki pomiarów prędkości oraz odchyleń od wskazań prędkościomierza. Owych 100 modeli podzielił na segmenty. Samochody francuskie wymienione w tym zestawieniu, to:
– Citroëny C4, C4 Picasso;
– Peugeoty 208, 301, 308, 508, Partner;
– Renault Clio R.S. Trophy, Twingo, Megane, Scenic;
– Dacie Logan MCV, Duster.
Odpowiadając na pytanie swojego czytelnika MOTOR na stronie 57. wspomina o tym, że Volvo stosowało swego czasu diesla Peugeota (a tak naprawdę PSA).
Na stronach 58-63 MOTOR podzielił na klasy i wybrał w każdej z nich najczęściej wyszukiwane modele. W segmencie aut miejskich Renault Clio znalazło się na pozycji szóstej, Citroën C3 na ósmej, Peugeot 207 na dwunastej, a Dacia Sandero na dziewiętnastej. Wśród kompaktów siódma jest Meganka, szesnasty Citroën C4, a siedemnasty Peugeot 308. W segmencie D Citroën C5 zajął miejsce dziewiąte, tuż przed Renault Laguną, zaś Peugeot 407 był trzynasty, tuż za Škodą Superb. W klasie kompaktowych i średniej klasy SUV-ów Renault Koleos pojawił się na pozycji szesnastej, tuż przed Citroënem C-Crossserem. To zestawienie jednak o kant dupy można sobie potłuc, bo nie wierzę, że poniżej 0,6% szuka Dacii Duster, która w zestawieniu się nie pojawiła. Z kolei trzecia pozycja Scenic’a wśród minivanów i dopiero piąte (tylko 7,6% wskazań) C4 Picasso przy drugiej (18,0%) Volkswagena Tourana świadczy albo o jakimś debilnym zawężeniu kryteriów poszukiwań, albo o debilizmie Polaków. Albo o jednym i drugim. Peugeot 5008 znalazł się na miejscu dziewiątym tej klasy.
Są tacy, którzy uważają, że downsizing nie ma sensu. MOTOR nie zajmuje wyraźnego stanowiska wobec tego zjawiska, ale zapytał mechaników, co sądzą o downsizingowych silnikach, a opinie te zamieścił na stronach 64-66. Nie miał zastrzeżeń do silników 1.2 PureTech PSA (m.in. Peugeot 308) ani do 1.2 TCe Grupy Renault (m.in. Megane). Pewne zastrzeżenia MOTOR wykazał przy wysokoprężnym 1.5 dCi (m.in. Renault Laguna), a odradza jedynie motor 1.6 THP (m.in. Peugeot 508). Mam wrażenie, że motogazetki plują na ten silnik, choć inne, o podobnych, a czasem większych problemach uznawane są za akceptowalne. W materiale wspomniano też modele C5, C4 Picasso, 3008, 508, 5008, Scenic i Talisman.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu. Dodam tylko, że (przynajmniej) do mojego egzemplarza dołączony był 16-stronicowy dodatek poświęcony Nowemu Citroënowi C3.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze