„Motor” nr 17 (2862) z 21.IV.2008
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 1,80zł
Koszt 1 strony: 3,75 grosza
Warto kupić: można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: Berlingo, C5, 308, 406, 407, Clio, Kangoo, Laguna, sportowe
Zaczniemy od strony 4., choć nie będzie o samochodach francuskich. Pewnie już jakiś czas temu trafiliście w Internecie na informacje o planach ograniczenia (przynajmniej na niektórych odcinkach) prędkości na niemieckich autostradach. Związane to jest m.in. z chęcią zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez samochody. Pomysły pochodzą od niemieckich polityków, ale już odzywają się głosy (głównie z Niemiec i z Polski), że to straszny zamysł, to ograniczenie. Przecież samochody emitują stosunkowo niewielki procent z całkowitej „produkcji” CO2, więc owo ograniczenie będzie miało znikome znaczenie. Pewnie tak, ale liczy się każda tona dwutlenku węgla – to raz. A dwa – dziwnie polski protest, do którego dołącza „Motor”, wpisuje się w czas, kiedy Niemcy stwierdzili, że kilka milionów wykorzystywanych przez nich samochodów nie nadaje się do spalania biopaliwa i w związku z tym nie zamierzają się poddawać ogólnoświatowej, że się tak wyrażę, „histerii” związanej z globalnym ociepleniem klimatu. Dopóki Niemcy nie marudzili, to i polskie, choć wydawane przez Niemców, gazety raczej rozsądnie podchodziły do tematu. A wystarczy poczytać poważne opracowania, albo choćby tylko obejrzeć program na Discovery Chanel, by dowiedzieć się, że niewiele czasu nam zostało, by ratować atmosferę. Prawdopodobnie za jakieś siedem lat będzie już za późno i zmiany będą nieodwracalne…
A teraz wracamy już do samochodów francuskich. Na stronach 6-7 zaprezentowano Renault Lagunę 2.0 dCi w wersji 175 KM. Napisano, że nie da się znaleźć tej wersji w on-line’owym cenniku Renault. Cóż – sprawdziłem i tak jest rzeczywiście, ale od czego jest nasz wortal? Już jesienią ub.r. opublikowaliśmy ów cennik wraz z wyposażeniem, więc dla chcącego nic trudnego. Wystarczy lektura najbogatszej w polskiej Sieci strony internetowej poświęconej motoryzacji francuskiej ;-) Najlepiej regularna lektura ;-)
Artykuł, mimo kilku na siłę wepchniętych weń prztyczków, jest niemalże entuzjastycznie napisany. Laguna Grandtour ma znakomity silnik, wzorowe zawieszenie, świetne wykończenie wnętrza i użyte materiały. Całości szczęścia dopełnia utrzymana na konkurencyjnym poziomie cena. A skoro już jesteśmy przy cenach, to nie tak dawno pokusiłem się o sporządzenie zestawienia najtańszych wersji kilku samochodów klasy średniej. Laguna była w grupie tańszych modeli.
Już na kolejnej stronie znowu pojawiła się Laguna, ale tym razem w wersji GT. Sporo słów poświecono technice wykorzystywanej przez układ skrętnych tylnych kół dostępnych jedynie w tej usportowionej wersji Laguny. Ogólnie przyznać trzeba, że to tekst całkiem obiektywny, bez różnych udziwnień, które tak mnie drażnią w naszej prasie, bez szukania dziury w całym – po prostu normalna relacja. A o Lagunie GT pisaliśmy i my publikując materiały prasowe Renault Polska.

O Citroënie wspomina artykuł ze stron 10-11 traktujący o tańszym kupowaniu samochodów za granicą, niż w Polsce.
Na stronie 12 znalazła się krótka notatka o Renault Clio, a to z uwagi na debiut pod maską tego modelu silnika, który może być zasilany biopaliwem E85. Pisaliśmy o tym przed tygodniem.
Ta sama strona, ta sama kolumna, tylko oczko niżej – krótka wzmianka ilustrowana fragmentem Citroëna C3 na zdjęciu o systemach typu Stop & Start. Ostatnio pisaliśmy o tym prezentując odświeżonego Citroëna C2. Miało to miejsce w początkach kwietnia.

Pozostając wciąż na tej samej stronie z numerem 12 i nawet w tej samej kolumnie natraficie na informację o zakończeniu strajku w rumuńskich zakładach Dacii. Spór został zażegnany podwyżką w wysokości 133 euro i roczną premią w wysokości minimum 330 euro. Ponieważ jednak strajk przyniósł 13 milionów euro strat, do końca miesiąca zakłady będą pracować także w soboty i niedziele. No to sobie załatwili wczasy ;-)
Następnym artykułem, który może zainteresować miłośników francuskiej motoryzacji jest porównanie trzech aut kompaktowych zamieszczone na stronach 16-21. Test objął auta europejskie: Fiata Bravo, Forda Focusa i Peugeota 308. Czy jesteście gotowi obstawić w ciemno wynik takiego porównania? Przegra Fiat, czy Peugeot? Bo chyba w zwycięstwo żadnego z nich nie wierzycie, jeśli test przeprowadziło pismo wydawane przez niemieckiego potentata…
„Motor” wziął w obroty dokładnie ten sam model, który my testowaliśmy w początkach stycznia br. To auto napędzane 2-litrowym silnikiem HDi o mocy 136 KM.

A jak oceniano kompaktowego Peugeota? Napisano na przykład, że Peugeot uparcie „nie zauważa” systemów Bluetooth, a dwa zdania dalej zauważono, że można taki gadżet do 308-ki zamówić? Jakie to uczucie, kiedy robi się własnym czytelnikom wodę z mózgów?…
Czy podobnie postąpiono z ocenami punktowymi? Bo w tekście starano się pokazać wszystkie trzy samochody raczej z niezłych stron i jeśli nawet coś lekko skrytykowano, to okazywało się, że w stosunku do ogólnej rynkowej oferty i tak w tych autach jest lepiej. Rzućmy więc okiem na punkty przyznane w 24 kategoriach szczegółowych.
Skorygowałbym nieco ocenę za:
W ten sposób po moich korektach wychodzi, że:
– Fiat powinien otrzymać o 9 punktów mniej;
– Ford powinien otrzymać o 1 punkt więcej;
– Peugeot powinien otrzymać o 12 punktów więcej;
W efekcie tych korekt dorobek Peugeota wzrósłby z 694 na 695 punktów, Fiata zmalałby z 686 do 675, zaś Peugeota wzrósłby z 677 do 689 punktów. W dalszym ciągu więc Ford byłby zwycięzcą, ale 308-ka znacząco wyprzedziłaby Bravo.

O Citroënie Berlingo i Renault Kangoo wspomniano przy okazji omawiania Fiata Doblo na stronie 25.
Renault Clio III został wymieniony jako konkurencja dla testowanego na stronach 28-31 Nissana Micry.
Dekra przygotowała raport o usterkowości samochodów klasy średniej, a „Motor” zamieścił poświęcony temu tekst na stronie 32. I cóż ciekawego tam znajdujemy? Całkiem sporo ;-) Przede wszystkim na miejscu szóstym trafiamy na Peugeota 407. To pozycja lepsza, niż osiągnięcie m.in. Nissana Primery, Hondy Accord, czy Mercedesa klasy C. Pozycja dwunasta przypadła Citroënowi C5, który okazał się mniej awaryjny od… Forda Mondeo, BMW serii 3, czy Volkswagena Passata (sklasyfikowanego dopiero na miejscu osiemnastym!!!). Nieco gorzej, w tym również z powodu wieku, wypadły Peugeot 406 (pozycja 21.) i Renault Laguna (miejsce 22.). Oba pokonały jednak Mazdę 626.
A swoją drogą ciekawe, skąd rozbieżności. Wszak jakiś czas temu pisaliśmy (opierając się na publikacji IBRM Samar), że 407-ka jest najmniej awaryjnym samochodem w swojej klasie przy przebiegu do 50 tys. km.

W sprawie wymiany paska rozrządu w dziewięcioletnim Renault Kangoo o przebiegu ok. 50 tys. km napisał do działu Porad jeden z czytelników „Motoru”. Redakcja oczywiście zaleciła jak najszybszą wymianę rozrządu.
Na stronach 40-41 zamieszczono informacje sportowe. Nas interesują przede wszystkim relacje z Rajdu Krakowskiego wygranego w klasyfikacji generalnej przez Bryana Bouffiera i o starcie Citroënów C2R2 w C2R2 Teams’ Challenge.

I było to już wszystko, co o francuskiej motoryzacji napisano w aktualnym numerze „Motoru”. Na przyszły tydzień pismo zapowiada test Renault Espace w dziale Używane. Sprawdzimy, co skrytykowano i jak bardzo ;-)
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze