MOTOR okazał się w tym tygodniu znacznie bardziej przyjazny motoryzacji francuskiej, aniżeli AUTO ŚWIAT. Na okładce bez trudu odnaleźć można Citroëna C5, Peugeota 508, Renault Lagunę, a do tego jeszcze Scenic’a i Megane.
MOTOR nr 19 (3385) z 7.V.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Aircross, C4 Aircross, C5, 207, 208, 308, 3008, 404, 508, 5008, Captur, Clio, Fluence, Kadjar, Laguna, Megane, Scenic, Talisman, Twingo, Duster, Logan
Dość nietypowo, bo od aut używanych, rozpoczął MOTOR swój aktualny numer. Na stronach 6-13 zamieszczono przegląd rynku i analizę dwudziestu najchętniej sprowadzanych do Polski aut używanych. W tym gronie znalazły się dwa samochody francuskie, oba reprezentujące markę Renault. To Scenic i Megane II. Obie Renówki z reguły nie wymagają kosztownych inwestycji – MOTOR twierdzi, że w zupełności wystarczy ok. 2.000 zł na ewentualny wkład po zakupie. Nierzadko będzie to mniej. I na pewno mniej od wkładu podanego przy Octavii z tego samego rocznika, za to droższej o ok. 20% w zakupie.
Na stronie 18. MOTOR zamieścił króciutką relację z salonu w Pekinie. Pokazano tam Citroëna C4 Aircrossa – bardzo podobnego, ale o 12 cm dłuższego od europejskiego C3 Aircrossa.
Strona 19. przynosi tabelkę z wynikami dziesięciu najwięcej sprzedających w Europie marek samochodowych. Na trzeciej pozycji Renault tracący 2,2%, a na czwartej Peugeot zyskujący 9,6% – najwięcej w Top 10. Chodzi o wyniki za pierwszy kwartał bieżącego roku.
Grupę PSA i Peugeota 3008 wspomniano w teście porównawczym Opla Grandlanda X Ze Škodą Karoq (strony 24-27). Škoda oczywiście wygrała.
O rozbieżnościach między deklaracjami producentów, a stanem faktycznym MOTOR pisze na stronach 44-47. Wzięto pod uwagę cztery kryteria: pojemność bagażnika, ładowność, zużycie paliwa i przyspieszenie. W tabelkach nie zabrakło też aut interesujących nas marek. Nie wnikając w szczegóły pozwolę sobie jedynie wymienić te modele:
– Citroëny C3, C5;
– Peugeoty 207, 208, 308, 3008, 508, 5008;
– Renault Captur, Clio, Fluence, Kadjar, Laguna, Megane, Scenic, Talisman, Twingo;
– Dacie Duster, Logan.
MOTOR na stronie 49. doradza swojemu czytelnikowi, żeby spośród czterech modeli różnych segmentów, o jakich wspomina w liście do Redakcji, wybrał Renault Lagunę.
Porównanie trzech francuskich aut segmentu D – Citroëna C5, Peugeota 508 i Renault Laguny – MOTOR zamieścił na stronach 50-53. Artykuł jest dobrze napisany, nie straszy nie wiadomo czym, jest zwyczajnie rozsądny. Wspomniano o ewentualnych bolączkach, ale i zalet nie umniejszano.
Porównanie wygrał Citroën C5 zdobywając komplet pięciu gwiazdek. Na drugim miejscu sklasyfikowano Renault Lagunę (cztery gwiazdki, choć w ocenach składowych pojawiło się trzy noty pięciogwiazdkowe i jedna czterogwiazdkowa). Ostatnią pozycję zajmuje Peugeot 508 (3,5 gwiazdki, choć w notach składowych jest trzy razy po pięć gwiazdek i raz – za brak sensownych silników benzynowych – trzy gwiazdki). Jeśli miały to być średnie arytmetyczne, to moja matematyka jest nieco inna ;-)
Zdjęcie z wypadku Porsche 911 z Peugeotem 404 znajdziecie na stronie 54. w dziale MOTOR Retro.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze