Peugeot 508 i Renault Talisman, to dwa auta, które trafiły do porównawczego testu dziewięciu samochodów segmentu D napędzanych silnikami wysokoprężnymi, o czym na okładce aktualnego wydania informuje tygodnik MOTOR. Przyszło im się zmierzyć rywalami takimi, jak Ford Mondeo, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Opel Insignia, Škoda Superb i oczywiście Volkswagen Passat. Jak myślicie, które miejsca zajęły francuskie sedany?
MOTOR nr 19 (3281) z 9.V.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Berliet, Citroën, DS, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Stradair, C3, C6, Xsara Picasso, 4S, 308, 3008, 508, Laguna, Scenic, Talisman
Berlieta Stradair wspomniano w materiale 50 lat temu w Motorze na stronie 4. Co to za samochód? To ciężarówka z pneumatycznym zawieszeniem obu osi, a wyglądała mniej więcej tak, jak na poniższym zdjęciu.
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 10. wspomniano Citroëna C3, Peugeoty 3008 i 508 oraz Renault Grand Scenic’a.
Na tej samej stronie opublikowano krótki materiał pod tytułem „Chińskie nowości”. Muszę przyznać, że pokazany na największym zdjęciu Citroën C6 prezentuje się wyjątkowo dobrze. Widziałem go, jak wiecie, podczas premiery na Salonie Samochodowym w Pekinie i wiem, że nie jest zbyt urodziwy, acz wnętrze ma całkiem fajne i wyposażenie też niezłe. To, co pokazał MOTOR, nawet może się podobać! Największe fotografie prezentują właśnie Citroëna C6, DS 4S oraz Peugeota 308 sedan w najnowszej odsłonie.
Ze strony 11. dowiedzieć się można, iż Renault był w pierwszym kwartale br. czwartą najchętniej wybieraną marką samochodową w Europie, jeśli chodzi o auta osobowe, Peugeot zajmował pozycję piątą. Citroën nie zmieścił się w pierwszej dziesiątce.
A na stronach 16-25 mamy już zapowiadany na okładce test porównawczy dziewięciu aut segmentu D. Kryteria były dość jasne – cena w okolicach 120.000 zł, silnik wysokoprężny o mocy 130-150 KM i przynależność do segmentu D. I już na wstępie okazało się, że to nie takie łatwe – dwa samochody (Mazda 6 i Volkswagen Passat) zostały niejako wyróżnione – wybrano droższe odmiany, „bo wyposażenie tych w założonej cenie zupełnie nie przystawało do reszty stawki”. A tak naprawdę co nas, czytelników, to obchodzi? Przecież to oznacza ni mniej, ni więcej, jak to, że te dwa samochody są zwyczajnie droższe od pozostałych i za braki w wyposażeniu w założonej cenie powinny po prostu otrzymać mniej punktów. Cena Passata sięgnęła bowiem poziomu 128.990 zł, a Mazdy aż 131.900 zł przy średniej cenie pozostałych siedmiu modeli wynoszącej raptem 122.371,40 zł. Dodajmy jednak, że i Kia jest nietania (127.900 zł), co wydaje się kwotą dość wysoką, jak na koreańskie auto. Hyundai również jest ceniony wysoko – 124.000 zł, to wyżej, niż Peugeot 508, nie wspominając o Renault Talismanie, który okazał się propozycją najtańszą w całym porównaniu!
508-kę uznano za jedno z dwóch najciaśniejszych aut w porównaniu, choć realnie i tak jest przestronnym autem. Wnętrze określono mianem eleganckiego i świetnie wykończonego, a prowadzenie „zupełnie przyzwoitym”. Fotele spotkał komplement („bardzo wygodne”), zawieszenie uznano za „dość sztywne”, ale oferujące „niezły komfort”. Niestety dopatrzono się jego hałasowania na zniszczonych nawierzchniach. Skrytykowano za to „nie najlepszy układ kierowniczy”, najmniejszy bagażnik w teście (473 litry), a także pewne braki w wyposażeniu w systemy wspomagające jazdę oraz niespecjalnie krótką (na tle rywali) drogę hamowania. Znakomity, oszczędny i chętny do współpracy silnik nie pomógł Peugeotowi na zajęcie wyższego, niż ósme (a więc przedostatnie) miejsce w teście. Gorzej oceniono tylko Opla.
Renault Talisman, wciąż pachnący nowością, to jedno z najprzestronniejszych aut w porównaniu, ale żeby nie było nam za dobrze, dość szybko skrytykowano niektóre jego tworzywa wykończeniowe, acz kokpit uznano za wyglądający ciekawie i elegancko. Pochwalono też prowadzenie, zwłaszcza w przypadku systemu 4Control. Z uznaniem wypowiedziano się na temat foteli, wyposażenia, pochwalono też jednostkę napędową, która ma najmniejszą w teście pojemność i najniższą moc, ale mimo to chętnie reaguje na gaz i „zapewnia przyzwoite osiągi”. Dobrze oceniono także dwusprzęgłową skrzynię EDC, nieduże spalanie (choć bak jest trochę mały – z układem 4Control mieści jedynie 47 litrów), wielki kufer (608 litrów) – w efekcie Talisman został oceniony przez MOTOR na 217 punktów i zajął drugie miejsce pokonując Passata! Przegrał jedynie ze Škodą, droższą o 5.200 zł i nie powiedziałbym, by lepiej wyposażoną.
Renault Laguna i Scenic pojawiły się w materiale poświęconym cofaniu liczników przebiegu samochodów używanych (strony 34-35).
Citroëna Xsarę Picasso można dostrzec na maleńkim zdjęciu zamieszczonym na stronie 41.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze