W ubiegłym tygodniu MOTOR ukazał się jako numer podwójny, czas więc najwyższy na jego stronniczy przegląd. Mamy wszak już tydzień kończący się kolejnym potencjalnym długim weekendem. I jak z reguły nigdzie nie wyjeżdżam w takich przypadkach, tak tym razem udam się na małą wycieczkę. Jeśli okaże się ciekawa, to zaowocuje motoryzacyjnym materiałem w przyszłym tygodniu. A tymczasem zapraszam Was do lektury przeglądu prasy.
MOTOR nr 21-22 (3387-3388) z 21.V.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 72 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 3,5 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C4 SpaceTourer, C5, C6, C8, C-Crosser, Xsara Picasso, 3 Crossback, 107, 1007, 206, 207, 208, 307, 308, 3008, 407, 4007, 504, 508, 607, 807, Partner, RCZ, Clio, Espace, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo
Francuska motoryzacja, zdaniem Redakcji tygodnika MOTOR, nie oferuje niczego na tyle ciekawego, by o tym wspominać na okładce. To naprawdę żenujące, bo widać po naszych łamach, że dzieje się dużo. Ba – gdyby czas pozwalał, to moglibyśmy publikować jeszcze więcej materiałów! Ale MOTOR ignoruje to wszystko, bo najważniejsze jest to, co dzieje się w niemieckich koncernach…
Zbulwersował mnie list kierowcy-amatora opublikowany na stronie 4. Nie ma tam nic o francuskich samochodach, ale gość chce realizacji starego pomysłu „TIR-y na tory”. To debilne. Z prostej przyczyny – w wielu częściach kraju mamy kiepsko rozwiniętą sieć kolejową. Na wielu odcinkach nie jest nawet zelektryfikowana. Kolej jest też powolna. Nie da się koleją dostarczyć towaru tam, gdzie wjeżdżają ciężarówki. No i kwestia bezpieczeństwa przejazdów kolejowych. Masa Polaków ma w głębokim poważaniu znaki STOP, szlabany i całą resztę oznakowań przejazdów kolejowych. „Wrzucając” TIR-y na tory spowodowalibyśmy lawinowy wzrost liczby pociągów, a więc w efekcie także lawinowy wzrost zdarzeń na przejazdach. Powtarzam – to debilny pomysł!
MOTOR znowu pisze o jakichś planach Audi. Przedstawia masę wizualizacji, które z pewnością nie będą miały odzwierciedlenia w rzeczywistych projektach, ale wręcz pewnie nawet nie zostanie zrealizowana. Gdyby Audi (Volkswagen, Škoda…) produkowały to wszystko, co zapowiadają motogazetki, to widzielibyśmy nowy model góra co kwartał. To taka fantastyka motoryzacyjna i nic więcej.
W materiale zatytułowanym „Polacy w światowej motoryzacji” znalazła się wzmianka o Adamie Bazydło, który był współtwórcą idei i-Cockpitu (w modelach 208 i 508). Wspomniano też Janusza Kaniewskiego, który brał udział w projektowaniu Citroëna C4 Picasso. Mamy też „swoich” przedstawicieli w motosporcie. Wieloletni pracownik Citroëna, Marek Nawarecki, aktualnie pracuje w FIA, a Marcin Budkowski odszedł z tej organizacji do zespołu Renault w F1.
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 9. wspomniano Peugeoty 208 i 508 SW, Renault Clio oraz DS 3 Crossbacka.
Z tabelki zamieszczonej na stronie 11. wynika, iż Renault zanotowało w Polsce niemal 5-procentowy spadek sprzedaży w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. Marka zajmuje siódme miejsce w rankingu najpopularniejszych marek samochodowych. Wyprzedza ósmą Dacię, która w tym samym czasie odnotowała ponad 20-procentowy wzrost sprzedaży.
Skrócony cennik Citroëna C4 SpaceTourera znajdziecie na marginesie strony 11.
Wśród potencjalnych, lub też oficjalnie zapowiadanych modeli coupe (strony 12-15) przypomniano Peugeota RCZ oraz Renault Lagunę Coupe. Wzmiankowano też markę Alpine.
Francuskie auta znajdziecie też w „brytyjskim zestawieniu awaryjności” zamieszczonym na stronach 36-39. Rynek podzielono na segmenty, a ja pozwolę sobie jedynie wymienić modele interesujących nas marek, które w zestawieniu uwzględniono. To:
– Citroëny Berlingo, C1, C2, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, C6, C8, C-Crosser, Xsara Picasso;
– Peugeoty 107, 1007, 206, 207, 307, 308, 3008, 407, 4007, 607, 807, Partner;
– Renault Clio, Espace, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo.
Z ciekawostek – Peugeoty 206, 207, 307 i 308 trafiły do tego samego segmentu kompaktów. Laguna wypadła odrobinę lepiej od Passata i Superba! W ogóle wyniki dość znacząco różnią się od tego, czym karmieni jesteśmy w rankingach pochodzących z rynku niemieckiego. Tu na przykład Citroën C8, czy Peugeot 807 wypadają lepiej od Volkswagena Sharana, a Renault Megane od Volkswagena Golfa.
Peugeota 206 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 43.
Peugeoty 208, 307 i 308 wspomniano na stronie 45. opisując koszty związane z wymianą tzw. przełącznika zespolonego.
Renault Grand Scenic’a można dostrzec na jednym ze zdjęć zamieszczonych na stronie 48.
W dziale MOTOR Retro (strona 70.) pojawiła się wzmianka o uruchomieniu produkcji Peugeota 504. Obok natraficie też na artykulik o tym, że DAF zdecydował się na stosowanie „sprawdzonych i bardzo trwałych” silników Renault. Kiedyś MOTOR był bezstronnym pismem…
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze